دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 166297

خیلی لاغر بودن می تواند به شکلی جدی ناسالم باشد. محققان متوجه شده اند ژنی وجود دارد که مردان لاغر را در خطر دیابت قرار می دهد. این یکی از موارد لیست بلند بالای مشکلاتی است که کمبود وزن می تواند برای یک فرد به وجود بیاورد. مواردی از جمله بالا رفتن خطر سقط جنین، بیماری های ریوی، ناباروری مردان، و حتی بالا رفتن خطر مرگ در حوادث رانندگی.

چرا کمبود وزن برایمان مضر است؟

سلامت نیوز:خیلی لاغر بودن می تواند به شکلی جدی ناسالم باشد. محققان متوجه شده اند ژنی وجود دارد که مردان لاغر را در خطر دیابت قرار می دهد.
این یکی از موارد لیست بلند بالای مشکلاتی است که کمبود وزن می تواند برای یک فرد به وجود بیاورد. مواردی از جمله بالا رفتن خطر سقط جنین، بیماری های ریوی، ناباروری مردان، و حتی بالا رفتن خطر مرگ در حوادث رانندگی.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، والیس سیمپسون دوشس ویندزور، جایی گفته است: هیچ وقت نمی توانی خیلی پولدار یا خیلی لاغر باشی، می شود گفت نصف حرفش درست بوده!
در واقع خیلی لاغر بودن می تواند به شکلی جدی ناسالم باشد. محققان متوجه شده اند ژنی وجود دارد که مردان لاغر را در خطر دیابت قرار می دهد.
این یکی از موارد لیست بلند بالای مشکلاتی است که کمبود وزن می تواند برای یک فرد به وجود بیاورد. مواردی از جمله بالا رفتن خطر سقط جنین، بیماری های ریوی، ناباروری مردان، و حتی بالا رفتن خطر مرگ در حوادث رانندگی.


چه وضعیتی به عنوان کمبود وزن حساب می شود؟ نماد توده بدن یا BMI پایین 18.5 را کمبود وزن می دانیم .
تحقیقات اخیر نشان داده ژنی به نام IRS1، که برخی افراد را لاغر نگه می دارد، با بالا رفتن خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و مشکلات قلبی عروقی در ارتباط است.
دکتر راث لاوس، استاد دانشگاه کمبریج که در این تحقیق شرکت داشت می گوید: این ژن افراد را ظاهرا لاغر نگه می دارد، بدن مردانی که چنین ژنی دارند چربی را در مکان های خطرناکی مانند اطراف قلب یا کبد ذخیره می کند.


این ژن لاغری تنها قسمتی از ماجراست، و تحقیقات روی آن در مراحل اولیه به سر می برد. محققان طی آماری که از آمریکا گرفته اند متوجه شدند سالانه 34.000 مرگ بر اثر کمبود وزن در این کشور اتفاق می افتد.


این آمار با سالانه 112.000 مرگ بر اثر چاقی مقایسه می شود، و با توجه به تعداد کم افرادی که کمبود وزن دارند متوجه می شویم مرگ و میر بر اثر لاغری زیاد است.
متاسفانه بیشتر کسانی که کمبود وزن دارند متوجه این نیستند که بیشتر مشکلات سلامتشان مربوط به وزنی است که دارند. تیتر بیشتر خبرها از خطرات چاقی می گویند و ما نیز بیشتر اوقات به کسانی که لاغر هستند خوش شانس می گوییم.
یکی از علل این مشکل می تواند هورمونی باشد، افراد لاغر ممکن است کمبود استروژن داشته باشند، هورمون زنانه ای که برای سلامت مردان و زنان مهم است.
کمبود چربی بدن نیز با از دست دادن مواد شیمیایی ضروری برای داشتن سلامت فیزیکی و روانی مرتبط است. در ادامه هفت مشکل عمده که بر اثر کمبود وزن به وجود می آید را بیان خواهیم کرد.


شکستن استخوان ها

با توجه به تحقیقاتی که روی 3.683 زن انجام گرفت، خانم هایی که همیشه لاغر بوده اند، وقتی به میان سالی می رسند در خطر شکستگی لگن قرار می گیرند.
شکستگی لگن ازشایع ترین آسیب ها در میان سالی و از عوامل مرگ در افراد کهنسال است.
یک خانم هرچه لاغر تر باشد تراکم استخوانش نیز کمتر است. چربی ساخت استروژن را که بدن برای سالم نگه داشتن استخوان ها نیاز دارد سوخت رسانی می کند. کمبود استروژن می تواند استخوان ها را ضعیف و شکننده کند.
همچنین استخوان ها برای اینکه قوی بمانند باید وزن حمل کنند. این ورزش های نیازمند تحمل وزن مانند دویدن، پرش و لیفتینگ را  برای افراد لاغر مهم می کند. ( در افرادی که اضافه وزن زیادی دارند، با اینکه وزن زیادشان به قوی شدن استخوان ها کمک می کند اما از طرف دیگر باعث آسیب رسیدن به مفاصل زانو و مچ پا می شود ).
یکی از راه های جلوگیری از شکستگی استخوان در خانم های میان سال این است که مقداری وزن اضافه کنند. تحقیقات نشان داده اضافه کردن حتی 4.5 کیلو بین سنین 40 تا 60 می تواند باعث افزایش تراکم استخوان و کاهش خطر شکستگی استخوان شود.
در یک تحقیق دیگر نیز مشخص شد اضافه کردن وزن تا حد وزن طبیعی از 25 سالگی به بعد تا حدود زیادی از شکستگی لگن در میان سالی جلوگیری می کند.
شان پورتر، متخصص تغذیه می گوید: اضافه کردن وزن برای کسانی که کمبود وزن دارند زیاد کار دشواری نیست. خوردن میان وعده بین وعده های اصلی، نوشیدن شیر قبل از خواب، و اضافه کردن غلات یا تست به صبحانه، کار زیادی نمی برد.


آرتروز و بیماری قلبی

افراد لاغری که آرتروز دارند سه برابر بیشتر از افراد با وزن طبیعی، در خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی در میان سالی هستند. محققان بر این عقیده هستند که لاغرها آثار التهاب مربوط به آرتروز شدید را در نقاط دیگری از بدن خود تجربه می کنند، و این می تواند تاثیری مرگبار روی قلب باشد.
التهاب مزمن نقش مهمی در تصلب شریان ایفا می کند، فرآیندی که طی آن چربی در پوشش داخلی عروق رسوب می کند.


سقط جنین

خانم هایی که قبل از بارداری BMI پایینی دارند 72 درصد بیشتر در خطر سقط جنین در سه ماه ابتدایی هستند. دلیل این اتفاق کمبود استروژن است، این هورمون که توسط سلول های چربی تولید می شود به باروری و بارداری سالم کمک می کند.
خانم های بسیار لاغر از تهوع مزمن نیز در طول بارداری رنج می برند. در بسیاری از این خانم ها حس بد اول صبح ( در خانم های باردار شایع است ) تبدیل به تهوع و استفراغ شدید می شود. این تهوع و استفراغ خانم باردار را دچار سوء تغذیه و کم آبی شدید می کند. چنین وضعیت مادر و جنین را در خطر جدی قرار می دهد و نیازمند مراقبت های پزشکی ویژه است.
تحقیقات نشان داده خانم هایی که قبل از بارداری کمبود وزن دارند 43 درصد بیش از دیگران در خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل مشکلات بارداری هستند.


افسردگی

لاغری یعنی خطر بیشتر تصمیم به خودکشی. اولین تحقیق در مورد این ارتباط در سال 1996 انجام شد و توسط مطالعات بعدی تایید شد.
تحقیقات نشان داده مردان لاغر در مقایسه با افرادی که وزنی طبیعی دارند 12 درصد بیشتر در خطر تصمیم به خودکشی هستند. این در حالی است که مردان با اضافه وزن 12 درصد کمتر میل به چنین کاری دارند. مسئول این تحقیقات، دکتر فین راسموسن، می گوید: احساس ضعف دائمی می تواند باعث تاثیر منفی روی روحیه فرد شود.
این نیز ممکن است که بدن مردان لاغر به اندازه کافی هورمون سروتونین نسازد، این هورمون باعث احساس شادی در مغز می شود. آمارها نشان داده افراد لاغر نسبت به افراد چاق بیشتر در خودکشی موفق بوده اند.
متخصصان می گویند دلیل این موفقیت را می توان وضعیت بدنی افراد لاغر دانست چون راه های خودکشی برای آنها نسبت به افراد چاق هموارتر است. همچنین خودکشی با دارو برای کسی که اضافه وزن دارد کمتر از فردی با کمبود وزن خطرناک و کشنده است.


بیماری ریوی

با توجه به نتایج تحقیقاتی که طی 20 سال گذشته انجام شده، خانم های لاغری که سنشان بالا است، بیشتر در خطر بیماری های مزمن ریوی از جمله برونشیت، ذات الریه و آسم قرار دارند. محققان می گویند علت این مشکل ترکیبی از چند شاخص است.
خانمی که به صورت ارثی کمبود استروژن داشته باشد ممکن است با سیستم ایمنی نیز مشکل پیدا کند. در صدر همه اینها او ممکن است کمبود آدیپوکینها – سلول های ترشح شده توسط بافت چربی که کاری حیاتی برای عمل کردن سیستم ایمنی انجام می دهند، داشته باشد.
چنین خانمی ممکن است با هورمون های رشد نیز مشکل داشته باشد که وجودشان برای نگهداری از بافت های ریه بسیار مهم است.


ناباروری در مردان

لاغری بیش از حد می تواند به باروری یک مرد آسیب برساند. با توجه به گفته های دکتر قیاس شیاب، که مسئول تحقیق روی بیش از 5.000 مرد است، مشکل می تواند کمبود اسپرم سالم باشد. به نظر می رسد بین وزن و اسپرم ارتباط وجود دارد.
در تحقیق دیگری که توسط محققان دانمارکی انجام گرفت مشخص شد، تعداد اسپرم ها در کسانی که کمبود وزن دارند بیش از یک سوم کمتر است همچنین غلظت اسپرم نیز کم گزارش شده – یکی دیگر از دلایل مهم ناباروری.
متخصصان بر این باورند که کمبود استروژن، توسط ذخیره چربی مردان تولید می شود، ممکن است قسمتی از مشکل باشد، چون تعادل تستوسترون و استروژن برای تولید اسپرم ضروری است.


سوانح رانندگی

امکان مرگ افراد لاغر در سوانح رانندگی بیشتر از کسانی است که وزن طبیعی یا اضافه وزن دارند. تحقیقات روی 22.000راننده این ادعا را تایید می کند.
تحقیقات نشان داده در تصادف ها بهتر است چاق باشیم تا لاغر! آمار می گوید افراد چاق به لطف چربی اضافه می توانند جان سالم به در ببرند.
نبود لایه ی چربی در کسانی که کمبود وزن دارند آنها را بیشتر در خطر مرگ قرار می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha