مــدیرکـل حفـــاظـــت محیط‌زیست خوزستان مــی‌گـــویــد کـــه ورود پساب‌های صنایع پتروشیمی و فاضلاب شهری شهرستان‌های خرمشهر و آبادان و بصره در عراق به اروندرود باعث شده تا شاهد افزایش آلودگی این رودخانه باشیم.

سلامت نیوز: مــدیرکـل حفـــاظـــت محیط‌زیست خوزستان مــی‌گـــویــد کـــه ورود پساب‌های صنایع پتروشیمی و فاضلاب شهری شهرستان‌های خرمشهر و آبادان و بصره در عراق به اروندرود باعث شده تا شاهد افزایش آلودگی این رودخانه باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، اكنون خوزستان از نظر معضلات محیط‌زیست‌ در صدر استان‌های كشور قرار دارد. از یك سو، این استان در خط مقدم جبهه ریزگردها قرار دارد و ازسوی دیگر، انواع آلودگی‌های زیست‌محیطی دامنگیر این استان زرخیز شده است. معضل كم‌آبی كه ریشه اغلب این آلودگی‌هاست سال‌هاست كه نفس خوزستان را گرفته است.اما بخش غم‌انگیز ماجرا اینجاست كه احداث سد گتوند كه با توجیه تأمین آب در این استان ساخته شد خود به یكی از بزرگ‌ترین مشكلات محیط‌زیستی استان تبدیل شده است. شوری آب این سد آن اندازه است كه از آن به‌عنوان یكی از عوامل اصلی آلودگی كارون نام برده می‌شود. پساب‌های ناشی از صنعت ‌نیشكر و فاضلاب‌های شهری، 2عامل دیگری است كه بیشترین سهم را در آلودگی كارون دارد.

حالا آلودگی اروندرود هم به معضلات محیط زیست خوزستان افزوده شده است. احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیركل حفاظت محیط‌زیست خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری مانا، با هشدار نسبت به افزایش نرخ آلودگی رودخانه اروندرود تصریح می‌كند: حفاظت از محیط‌زیست آب‌های اروندرود یكی از مهم‌ترین رویكردهای اداره كل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان محسوب می‌شود.

به گفته این مسئول محلی در حال حاضر، یكی از اصلی‌ترین معضلات زیست‌محیطی آب‌های اروند، ورود پساب‌های صنایع پتروشیمی فعال در آبادان و خرمشهر است و برهمین اساس است كه سالانه 2بار پایش آلودگی آب‌های اروندرود توسط كارشناسان اداره كل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان انجام می‌شود. علاوه بر این، فاضلاب‌های شهری آبادان و خرمشهر هم سهم قابل توجهی در آلودگی این رودخانه دارند.

این مقام مسئول در استان خوزستان تأكید كرد: پالایشگاه آبادان آلودگی زیادی را وارد آب‌های اروند می‌كند كه با پیگیری‌های مكرر اداره كل حفاظت محیط‌زیست استان، تغییر فرایند تولید برخی واحدهای این پالایشگاه كه تولید آلودگی زیادی دارند هم‌اكنون آغاز شده است.

لاهیجان‌زاده در عین حال می‌گوید كه در سال‌های اخیر حجم فاضلاب تخلیه شده به اروندرود طی سال‌های اخیر كاهش یافته اما هنوز سیستم تصفیه‌خانه احداث نشده است. این درحالی است كه براساس مصوبه سال 88 هیأت‌وزیران، در شهرهای ساحلی بالای 30هزار نفر جمعیت باید تصفیه‌خانه شهری ایجاد شود.

وی گفت: طی سال‌های اخیر وزارت نیرو اقدام به احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در برخی از شهرستان‌های ساحلی كرده است اما هنوز شهرستان‌های آبادان و خرمشهر فاقد تصفیه‌خانه فاضلاب شهری هستند و پساب‌های شهری به‌طور مستقیم وارد اروندرود می‌شود.

    سهم عراق در آلودگی اروندرود

گرچه ورود پساب‌های صنایع پتروشیمی و فاضلاب شهری شهرستان‌های خرمشهر و آبادان به اروندرود باعث افزایش نرخ آلودگی این رودخانه شده اما لاهیجان‌زاده از افزایش این آلودگی‌ها به‌خاطر ورود پسآب‌های كارخانه‌های پتروشیمی و پالایشگاه بصره به اروندرود خبر می‌دهد و تأكید می‌كند كه كشور عراق نیز در آلودگی رودخانه اروندرود نقش بسزایی دارد. این مسئول محلی به نكته در خور تاملی اشاره می‌كند: با وجود تذكرات متعدد ایران به این كشور برای ایجاد تصفیه‌خانه و جلوگیری از ورود پسآب‌های این كارخانه به اروند متأسفانه بازهم شاهد این امر هستیم و در نبود تصفیه‌خانه روز به روز آب‌های اروندرود آلوده‌تر می‌شود. لاهیجان‌زاده می‌گوید: امیدواریم با مذاكرات انجام شده با مسئولان محیط‌زیست عراق شاهد اقدامات مؤثر دولت عراق در كاهش آلودگی‌های ورودی به اروندرود باشیم. به گفته وی، اروندرود به لحاظ حمل‌ونقل مسافری و تجاری و اثرات زیست‌محیطی آن، از اهمیت بسیاری برای استان خوزستان و كشور برخوردار است كه باید در راستای حفاظت از آن اقدامات مؤثر هر چه سریع‌تر صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha