سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 167868

رئیس سازمان غذا و دارو، استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های غذایی را مشروط به رعایت نکات بهداشتی و نظارت جدی سازمان دامپزشکی دانست.

خمیرمرغ از قفس پرید؟

سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو، استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های غذایی را مشروط به رعایت نکات بهداشتی و نظارت جدی سازمان دامپزشکی دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، رسول دیناروند در واكنش به اخباری مبنی بر صدور مجوز لغو ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های غذایی، گفت: توافقاتی بین 3دستگاه سازمان‌های دامپزشكی، استاندارد و غذا و دارو صورت خواهد گرفت تا بتوانیم این مشكل را حل كنیم. وی با اشاره به نگاه كارشناسی كه در هر یك از 3سازمان وجود دارد، افزود: نگاه‌های كارشناسی باید به یكدیگر نزدیك شود تا بتوانیم به نتیجه مشترك برسیم.

در روزهای گذشته حسن ركنی، معاون وزیر جهادكشاورزی از لغو ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در صنایع غذایی با دستور وزیر بهداشت خبر داده بود به‌طوری كه در گفت‌وگویی با یكی از رسانه‌ها عنوان كرد: «خوشبختانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و شخص وزیر براساس كارهای كارشناسی كه انجام شده بود، در این زمینه اعلام موافقت كردند.

موضوع استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و كالباس دعوایی است كه شهریور93 با صدور بخشنامه‌ای از سوی رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر ممنوعیت ورود خمیر مرغ به چرخه تولید سوسیس و كالباس شروع شد، این در حالی است كه دامپزشكی برخلاف بخشنامه استفاده از خمیر مرغ را مجاز می‌دانست. بنا بر پ‍‍ژوهش مركز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشكی، تولید‌كنندگان سوسیس و كالباس با حذف خمیر مرغ از محصولات خود متحمل زیان 200میلیون دلاری خواهند شد.

همان زمان رئیس اتحادیه فرآورده‌های گوشتی گفت: «مشكلاتی كه از طرف برخی‌ها برای صنعت فرآورده‌های گوشتی ایجاد شده و نگرانی برای مصرف‌كنندگان و تزلزل و نابسامانی برای تولیدكنندگان به‌وجود آورده از این جهت است كه دست‌اندركاران و مسئولان نظارت به جای آنكه وظایف خود را در نظارت بر مواداولیه واحدهای تولیدی اعمال كنند، درصدد حذف خمیر مرغ از تولید شده‌اند. به‌گفته موسوی، به جای آنكه این موضوع در كمیته‌ای تخصصی با حضور صاحبان صنعت و تشكل‌های ذیربط مورد بررسی قرار گیرد، یكباره جنبه خبری پیدا كرده و خمیر مرغ را از چرخه تولید حذف می‌كنند. وی تأكید كرد: هر واحد تولیدی یا كشتارگاه‌های مرغ زیرنظر مسئولان فنی و نظارتی اداره می‌شود، حال اگر مسئولان نظارتی نتوانند در محل كشتارگاه وظایف خود را انجام دهند، چرا باید واحدهای فرآورده‌های گوشتی را زیر سؤال برده و سرمایه‌گذاری و نیروی انسانی شاغل در آنها را با مشكل روبه‌رو سازند.

25 آذر93 رئیس سازمان دامپزشكی اعلام كرد كه درپی جلسه مشترك با سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد به طور مشترك به این تفاهم رسیدیم كه استفاده از خمیرمرغ مانعی نداشته و مجاز است و اگر خمیرمرغ در بستر بهداشتی و نظارتی تولید‌شود، دارای هیچ مشكلی نیست.

اما ظاهرا اختلاف نظر در استفاده از خمیر مرغ بین سازمان غذا و دارو و سازمان دامپزشكی به همین‌جا ختم نشده و باعث شد كه مسئولان سازمان غذا و دارو دوباره فروردین امسال اعلام كنند كه خمیر مرغ اجازه ورود به محصولات غذایی را ندارد. این در حالی است كه مسئولان دامپزشكی معتقدند اقدامات قانونی، علمی و بهداشتی درباره تولید خمیر مرغ اعمال شده است.

وزیر بهداشت 24مرداد امسال در برنامه زنده نگاه یك از شبكه یك سیما اعلام كرد كه خمیر مرغ تولیدشده زیرنظر سازمان دامپزشكی مورد تأیید است. قاضی‌زاده هاشمی گفت: نگرانی‌های موجود ناشی از این موضوع است كه بیشتر صنایعی كه خمیر مرغ تولید می‌كنند زیرنظر سازمان دامپزشكی كشور نیستند. معاون اداره كل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو هم می‌گوید: اصل استفاده از خمیر مرغ روشی معمول در جهان بوده و استفاده از آن، موجب جلوگیری از اسراف شده و از هدررفت هزینه‌های اقتصادی جلوگیری می‌كند اما استفاده از آن مستلزم رعایت اصول بهداشتی است.

براساس قانون سازمان دامپزشكی، این سازمان مسئول تأمین سلامت فرآورده‌های دامی است و واحد‌های تولیدی خمیرمرغ كه پروانه‌های صادره از سوی این سازمان را دارند سلامت محصولاتشان مورد تأیید است.

    خمیر مرغ چیست؟

خمیر مرغ یا «MDM» ماده اصلی در تولید سوسیس و كالباس كشور است كه از حدود 15سال پیش به‌صورت جدی وارد صنعت فرآورده‌های گوشتی كشور شده و رفته رفته جایگزین گوشت قرمز شد. این ماده به این شكل تهیه می‌شود كه مرغ‌های دیرپز تخم‌گذار كه اجازه توزیع در بازار را ندارند، كشتار می‌شوند و گوشت آن از استخوان مرغ با دستگاه جدا و به وسیله دستگاه مخصوص تبدیل به موادی خمیری شده و در تولید سوسیس و كالباس استفاده می‌شود. این محصول ماده اولیه مورد استفاده در كارخانه‌های سوسیس و كالباس در اروپا و آمریكاست.

    ‌ماده 4 قانون سازمان دامپزشكی

كلیه صاحبان و مسئولان نگاهداری دام و كارگاه‌ها و كارخانه‌ها و مراكز تهیه و آماده‌كردن فرآورده‌های خام دامی اعم از اشخاص و ‌مؤسسات و شركت‌های خصوصی یا دولتی یا وابسته به دولت و یا هر نوع شركت و سازمانی كه به‌نحوی از انحا به پرورش یا نگاهداری دام و تهیه و ‌آماده كردن فرآورده‌های خام دامی اشتغال دارند، موظف به اجرای دستورهای بهداشتی و قرنطینه‌ای سازمان هستند.

    سازمان غذا و دارو با سازمان استاندارد هم اختلاف دارد

اختلاف سازمان غذا و دارو با دیگر دستگاه‌ها بر سر نظارت بر مواد غذایی فقط مختص دامپزشكی نیست. یك‌ماه پیش هم اختلافات سازمان غذا و دارو با سازمان استاندارد بر سر آب معدنی دماوند رسانه‌ای شد. این در حالی بود كه زمستان گذشته شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور روسای هر دو سازمان را به جلسه‌ای دعوت كرد تا درباره حدود و وظایف هر یك از این دو دستگاه تفاهمنامه امضا كنند. 9‌ماه از امضای تفاهمنامه نگذشته بود كه 2سازمان دوباره اختلافات جدید خود را رسانه‌ای كردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha