زشك‌سالاری در وزارت بهداشت حكایت زخمی كهنه است كه نظام سلامت را با خود درگیر كرده و با اجرای طرح تحول سلامت نه فقط شكاف میان پزشكان و پرستاران ترمیم نشده بلكه با اجرای یك شبه كتاب ارزشگذاری نسبی تعرفه‌های درمان و افزایش 120 تا 300 درصدی مزد درمان و اجرایی نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بعد از هشت سال این شكاف را عمیق‌تر كرده است به خصوص اینكه پرستاران معتقدند پزشكان به‌واسطه كار آنان و مهر خود پول در‌می‌آورند.

سلامت نیوز: پزشك‌سالاری در وزارت بهداشت حكایت زخمی كهنه است كه نظام سلامت را با خود درگیر كرده و با اجرای طرح تحول سلامت نه فقط شكاف میان پزشكان و پرستاران ترمیم نشده بلكه با اجرای یك شبه كتاب ارزشگذاری نسبی تعرفه‌های درمان و افزایش 120 تا 300 درصدی مزد درمان و اجرایی نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بعد از هشت سال این شكاف را عمیق‌تر كرده است به خصوص اینكه پرستاران معتقدند پزشكان به‌واسطه كار آنان و مهر خود پول در‌می‌آورند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان در ادامه نوشت: هشت سال از تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری می‌گذرد؛ هشت سالی كه این قانون به دلیل نداشتن بودجه اجرایی نشد. سال گذشته اما در گام سوم طرح تحول سلامت تعرفه‌های پزشكی تا سه برابر افزایش یافت. این ماجرا موجب شد اختلاف دستمزد میان پزشك و پرستار كه پیش از این در مواردی تا 300 برابر بود، حالا بیش از پیش افزایش یابد و موجبات اعتراض جدی‌تر آنان را فراهم آورد، حتی اجرای نامناسب نظام پرداخت مبتنی بر عملكرد اگرچه در مواردی دریافتی پرستاران را تا 5/2‌برابر افزایش داد اما همین سیستم در برخی بیمارستان‌ها مانند بیمارستان الزهرای اصفهان به گونه‌ای اجرا شد كه پرستاران كارانه یك ریالی دریافت كردند! روز گذشته نیز قائم‌مقام نظام پرستاری كشور در نشستی خبری گفت: هم‌اكنون بسیاری از خدماتی كه پرستاران انجام می‌دهند مُهر پزشك می‌خورد.
 
پول درآوردن پزشكان از زحمت پرستاران
طرح تحول سلامت اگرچه با كاستی‌ها و انتقاداتی مواجه است اما بنا به اظهار وزیر بهداشت توانسته ارتقای رضایتمندی مردم را در پی داشته باشد. این طرح موجب شد افزایش 9 تا 12 درصدی مراجعه به بیمارستان‌ها شكل بگیرد كه این به معنای افزایش بار كاری پرستاران و كادر درمان بود. گام سوم طرح تحول با افزایش تعرفه‌ها كوشید به ازای این افزایش مراجعه، رضایت پزشكان را جلب كند.
این مسئله موجب افزایش انتظار پرستاران شد، در حالی كه تدبیری برای جلب رضایت آنان صورت نگرفت. به گفته محمد شریفی‌ مقدم قائم‌مقام نظام پرستاری كشور در حالی كه بسیاری از امور مربوط به بیماران را پرستار انجام می‌دهد ولی این كارها مُهر پزشك می‌خورد و پزشك پول آن را دریافت می‌كند در حالی كه اگر به طور مثال پزشك به ازای آن خدمت 10 هزار تومان دریافت می‌كند می‌توان با تعرفه‌گذاری پرستاری هزینه آن را به 4 هزار تومان كاهش و آن پول را به پرستار داد تا انگیزه پیدا كند، در این صورت بیمار نیز كمتر پول دهد ولی امروزه پزشكان از زحمت پرستاران پول درمی‌آورند و ریشه این مشكلات در سیستم پزشك‌سالاری وزارت بهداشت است، كما اینكه حتی پزشكان عمومی نیز با همین سیستم معیوب مشكلات‌شان از جامعه پرستاری بیشتر است.
  
اشغال تمام پست‌های مدیریتی توسط پزشكان
قائم‌مقام نظام پرستاری كشور با طرح این سؤال كه چرا ساختار طرح كارانه كه 50 سال از عمر آن در دنیا می‌گذرد و حتی این طرح نیز برچیده شده است در كشور ما اجرا می‌شود یا اینكه چرا مدیریت‌های بیمارستانی ما اصلاح نمی‌شود، ‌افزود: كسانی كه قدرت را در وزارت بهداشت در دست دارند، منابع را نیز به سمت خود می‌آورند و این منابع به صورت غیرعادلانه توزیع می‌شود.
وی با انتقاد از اینكه قانون تعرفه‌های پرستاری از سال 86 تاكنون و با وجود جلسات كارشناسی بسیار اجرا نمی‌شود، خاطر‌نشان كرد: در برابر این، طرح تحول سلامت یا طرح‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت یك شبه اجرا می‌شود، در حالی كه در طرح تحول سلامت 7 هزار خدمت تعریف شده بود ولی در تعرفه‌های پرستاری فقط 250 خدمت تعریف شده است.
شریفی‌مقدم درباره استاندارد پرستاری در كشور افزود: طبق استانداردها باید به ازای هر یك هزار نفر جمعیت سه پرستار تربیت شود كما اینكه در امریكا این آمار 10 و در اروپا هشت پرستار است، در مجموع باید میزان كنونی پرستاران كشور دو برابر شود. به گفته وی پرستاران حتی اتاق استراحت برای خود ندارند ولی یك استاد علوم پزشكی كه هر شش ماه یك‌بار به بیمارستان می‌آید برای خود اتاق استراحت دارد.
قائم‌مقام نظام پرستاری كشور با انتقاد از مدیریت پزشك‌محور در كشورمان ‌گفت:‌پرستاران در اتاق جراحی نیز مورد توهین كادر پزشكی قرار می‌گیرند و این نشئت گرفته از مدیریت وزارت بهداشت است زیرا اداره بیمارستان‌ها علم مدیریتی است كه متأسفانه در كشور ما اینگونه نیست. رؤسای بیمارستان‌ها باید عضو هیئت علمی باشند. در حالی كه این افراد بیشتر دغدغه مطب و جراحی‌های خود را دارند. این در حالی است كه در یكی از بیمارستان‌های مهم كشور استرالیا رئیس بیمارستان فوق‌لیسانس پرستاری دارد.
بنا به تأكید شریفی‌مقدم در اجرای طرح تحول سلامت از پرستاران و سازمان نظام پرستاری مشورتی گرفته نشد، در حالی كه در تمام دنیا حتی اداره بیمارستان‌ها نیز با مشاركت بیمار صورت می‌پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha