قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه مخالف اجرای طرح تربیت پرستار توسط بیمارستان ها هستیم، گفت: باید ابتدا مشکل جذب پرستاران بیکار حل شود.

اخراج 100پرستار در کرمان/مخالفت نظام پرستاری با اجرای طرح تربیت پرستار

سلامت نیوز: قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه مخالف اجرای طرح تربیت پرستار توسط بیمارستان ها هستیم، گفت: باید ابتدا مشکل جذب پرستاران بیکار حل شود.

به گزارش سلامت نیوز، محمد شریفی مقدم در گفت و گو با پانا، درخصوص طرح تربیت پرستار توسط بیمارستان ها اظهارداشت: یکی از دلایل این طرح که توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت تهیه و ابلاغ شده، کمبود نیروی پرستاری است. در واقع وزارت بهداشت می خواهد تربیت نیروی پرستار را از دانشگاه ها به بیمارستان های دولتی و غیردولتی واگذار کند.

پرستاران جویای کار جذب شوند

قائم مقام سازمان نظام پرستاری افزود: درست است که ما با کمبود نیروی پرستار روبرو هستیم اما پرستار بیکار نیز زیاد داریم که باید جذب شوند. به دنبال این مسأله، فراخوانی در سایت نظام پرستاری با محتوای ارایه مشخصات پرستاران جویای کار درج شد که حدود 6 هزار نفر ظرف مدت 5 روز ثبت نام کردند، لذا ابتدا باید مشکل جذب حل شود.

اخراج 100 پرستار در کرمان

وی با اشاره به مشکلات پرستاران گفت: طی دو هفته گذشته تعداد 100 نفر از پرستاران بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کرمان را بخاطر اینکه نیروی مازاد دارند، اخراج کردند. این مساله را پیگیری کردیم و اعلام شد که چون نیروهای شرکتی باید از درآمد اقتصاد بیمارستان جذب شوند وزارت بهداشت بودجه ای به اینکار اختصاص نداده که انجام دهیم.

دلیل غیرمنطقی وزارت بهداشت در طرح تربیت پرستار

شریفی مقدم در ادامه افزود: بنابراین دلیلی که وزارت بهداشت برای واگذاری آموزش پرستاران به بیمارستان ها دارد، غیرمنطقی و غیرکارشناسی است و ضرورتی ندارد که بخواهیم پرستار تربیت کنیم

وی همچنین با اشاره به ورود دانشگاه آزاد به موضوع تربیت دانشجوی پرستاری گفت: تعداد هیات علمی های دانشگاه و تعداد دانشجویان باید دو برابر باشند تا بتوانند آموزش های لازم را ارائه کنند. در دانشگاه آزاد می بینیم که 30 دانشجو به یک مربی سپرده می شود. این در حالی است که استاندارد ها 6 دانشجو برای یک مربی است.

کمبود امکانات و فضای آموزشی برای پرستاران

شریفی مقدم اضافه کرد: همچنین بحث امکانات و فضای آموزشی برای پرستاری است که دانشجویان با کمبود روبرو هستند، پس چطور می خواهند بیمارستان ها دانشجو تربیت کنند. از همه جالب تر این است که دانشگاه آزاد می خواهد از طریق به کار گرفتن فضای خصوصی بیمارستان ها اینکار را انجام دهد. دانشگاه آزادی که توان ندارد کادر آموزشی خود را تکمیل کند، چطور می تواند دانشجو تربیت کند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت نیت خیری برای طرح تربیت پرستار توسط بیمارستان ندارد، گفت: سفارش دهنده این طرح سهام داران بخش خصوصی هستند. وقتی فارغ التحصیلان پرستاری زیاد باشد بخش خصوصی می خواهد یک نیروی ارزان و مطیع که به حداقل ها هم رضایت دهد، تربیت کند‌. اما با توجه به اینکه مدرک تحصیلی دانشگاهی نیست قابل ترجمه نبوده و فرد دانشجو نمی تواند به دانشگاه دیگری برود و در واقع مدرک ارزشی ندارد و پرستار باید تا پایان شغل در همان بیمارستان و با هر شرایطی که کارفرما دارد تن بدهد.

اعتراض جامعه پرستاری به وزارت بهداشت

وی تأکید کرد: بنابراین هر طرحی که برای هر گروهی برنامه ریزی می شود، باید نظر نظام پرستاری را به عنوان مرجع این حوزه اخذ کنند‌ اما اینکار از سوی وزارت بهداشت صورت نگرفته است. ما اعتراض خود را به معاون آموزشی وزارت بهداشت ارائه کردیم و خواستار توقف طرح هستیم.

شریفی مقدم تصریح کرد: همچنین آمادگی داریم که موضوع تربیت پرستار را کارشناسی کنیم و غیرضروری بودن آن را اعلام کنیم که هنوز به مکاتبات ما پاسخی داده نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha