محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار و قائم مقام سازمان نظام پرستاری طی نامه ای به رئیس جمهور ضمن تاکید بر این نکته که :«تبعیض و بی عدالتی منشاء نارضایتی ها است و متاسفانه ساختار و سیاست های وزارت بهداشت بر این دو اصل استوار شده است» خاطر نشان کرد :«شیوه های مدیریتی فعلی حاکم بر وزارت بهداشت سالهاست که در سیستم های بهداشتی درمانی دنیا منسوخ شده است، و مدیریت و ریاست بیمارستانها و دانشگاه های علوم پزشکی در کشورهای توسعه یافته به کسانی سپرده می شود که دارای تخصص یعنی دانش و مهارت لازم باشند و اصرار به روش های فعلی به دلیل تأمین منافع گروهی خاص باعث خارج شدن بیماران و سلامت مردم از اولویت نظام سلامت و گسست روز افزون بین گروههای مختلف بهداشتی درمانی و ناکارآمدی و درنتیجه فروپاشی سیستم فعلی شده که با تزریق منابع هنگفت، تبلیغات رسانه ای و حمایت های فراوان حل نمی شود»

شرایط پرستاریِ کشور بسیار بحرانیست/ شیوه های مدیریتی وزارت بهداشت سالهاست که در دنیا منسوخ شده است

سلامت نیوز:محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار و قائم مقام سازمان نظام پرستاری طی نامه ای به رئیس جمهور ضمن تاکید بر این نکته که :«تبعیض و بی عدالتی منشاء نارضایتی ها است و متاسفانه ساختار و سیاست های وزارت بهداشت بر این دو اصل استوار شده است» خاطر نشان کرد :«شیوه های مدیریتی فعلی حاکم بر وزارت بهداشت سالهاست که در سیستم های بهداشتی درمانی دنیا منسوخ شده است، و مدیریت و ریاست بیمارستانها و دانشگاه های علوم پزشکی در کشورهای توسعه یافته به کسانی سپرده می شود که دارای تخصص یعنی دانش و مهارت لازم باشند و اصرار به روش های فعلی به دلیل تأمین منافع گروهی خاص باعث خارج شدن بیماران و سلامت مردم از اولویت نظام سلامت و گسست روز افزون بین گروههای مختلف بهداشتی درمانی و ناکارآمدی و درنتیجه فروپاشی سیستم فعلی شده که با تزریق منابع هنگفت، تبلیغات رسانه ای و حمایت های فراوان حل نمی شود»

به گزارش سلامت نیوز متن کامل این نامه را در زیر بخوانید:

 

جناب آقای دکتر روحانی رئیس محترم جمهور اسلامی ایران

با عرض سلام و تحیات

 این ایام، روزهایی ماندگار و برگ هایی زرین در تاریخ ملت بزرگ ایران است دهه فجر انقلاب اسلامی، سرآغاز طلوع اسلام و یادآور اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی است و بدون شک یکی از هدف های اصلی انقلاب اسلامی برقراری عدالت در جامعه بوده است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب " عدالت اجتماعی  از مهمترین خطوط مکتب سیاسی امام است" و بی تردید عدالت را می توان موتور محرک انقلاب اسلامی تلقی کرد.

تلاقی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و سالگرد میلاد با سعادت حضرت زینب کبری (س) در بهمن ماه که مصادف با روز پرستار است را به فال نیک گرفته و امیدوارم شاهد خبرهای خوشی برای مردم عزیز و جامعه پرستاری کشور باشیم.

رئیس جمهور محترم:

پیرو اولین نامه سرگشاده در تاریخ 93/3/17با امضاء الکترونیکی بیش از 24 هزار پرستار و دومین نامه سرگشاده در تاریخ 93/7/23با 17 هزار امضاء الکترونیکی پرستاران به حضرتعالی به عنوان رئیس محترم جمهور مردم در حالیکه جامعه بزرگ پرستاری کشور به عنوان پیشقراولان سلامت مردم، امید به عنایت حضرتعالی به حل مشکلات پرستاری داشتند نه تنها هیچ باز خوردی داده نشده بلکه مشکلاتی جدیدتر و بیشتر هم به پرستاری اضافه شد و هم برخوردهایی غیر معمول و بی سابقه با فعالین صنفی و پرستاری کشور شد که جامعه پرستاری کشور به عنوان خاطراتی تلخ آن را فراموش نخواهد کرد.

با عنایت به نقش مؤثر بی بدیل پرستاران در نظام سلامت به دلیل شرایط حرفه ای مثل مواجهه با بیماران بدحال ودر حال احتضار، کار در محیط پر خطر، تماس مکرر با عوامل بیماری زا و خطرناک مثل ایدز، هپاتیت، سل، آنفولانزا و ... داشتن شیفت های غیر متعارف و استرس ناشی از  مسئولیت حفظ جان بیماران باعث شده، در کشورهای موفق دنیا در حوزه سلامت برای حفظ این سرمایه های انسانی نگاهی ویژه و شرایطی خاص و متفاوت به این حرفه داشته تا با جذابیت های لازم باعث گرایش جوانان به این حرفه همچنین نگهداشت شاغلین شوند، و این شرایط شامل؛ مشارکت صاحبان فرآیند در تصمیم سازیها، برنامه ریزی ها، تصمیم گیریها، سیاست گذاری ها، حفظ شأن حرفه ای و اجتماعی، واگذاری اختیارات به تناسب مسئولیت ها، برخورداری از حقوق و مزایای متناسب با سختی و خطرات شغلی ... می باشد.

اما شرایط پرستاری کشورمان با توجه به مدیریت که نه بلکه سلطه گروهی قلیل بر وزارت بهداشت بسیار بحرانی است و آنانیکه از این بحران آسیب می بینند مردم هستند. این گروه با در دست داشتن ساختار قدرت، منابع (ثروت) را هم در اختیار گرفته. و با در اختیار داشتن ناحق این دو مؤلفه توانسته اند به شکلی در لایه های مختلف حاکمیت نفوذ و به طرق مختلف قوانین و مقررات را به سمتی برده که منافع گروهی خاص تأمین شود و حتی با لابی های مختلف مانع از اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری مصوب مجلس شده و قانون جاری شده ارتقاء  بهره وری را بی اثر نمایند.

جناب آقای دکتر روحانی

تبعیض و بی عدالتی منشاء نارضایتی ها است و متاسفانه ساختار و سیاست های وزارت بهداشت بر این دو اصل استوار شده است و امروز نه تنها پرستاران بلکه پیراپزشکان و کارکنان بهداشتی، درمانی و حتی قاطبه پزشکان عمومی و بسیاری از متخصصین و خلاصه بیش از 95% جامعه نظام سلامت از عملکرد مسئولین وزارت بهداشت ناراضی اند.

و این نارضایتی هم به شکل های مختلف بروز و ظهور کرده است ولی برای آقایان اهمیتی نداشته برای مثال طرح مبتنی بر عملکرد (قاصدک) بعنوان بخشی از طرح تحول نظام سلامت را علی رغم مخالفت های کارشناسی و اعلام شکست آن توسط صاحب نظران فرآیند در سال 93 به اصرار اجرا کردند و با توجه به تجمعات اعتراضی زنجیره ای در تمامی دانشگاههای علوم پزشکی کشور باز هم بدون توجه به اعتراضات به اجرای آن ادامه دادند و آنچه که برایشان اهمیت نداشت نظر اجرا کنندگان و صاحبان فرآیند بود و به جای بکار گیری شیوه های کارشناسی و مشارکت گروه های مختلف، شیوه های تهدید، تبعید، اخراج و تعلیق را پیشه کردند

 و باید اذعان داشت آنچه که برایشان اهمیت ندارد نظام سلامت و مردم است و با جامعه پرستاری برخوردهایی کردند که طی 34 سال بعد از انقلاب فرهنگی بی سابقه بوده است.

بدیهی است که شیوه های مدیریتی فعلی حاکم بر وزارت بهداشت سالهاست که در سیستم های بهداشتی درمانی دنیا منسوخ شده است، و مدیریت و ریاست بیمارستانها و دانشگاه های علوم پزشکی در کشورهای توسعه یافته به کسانی سپرده می شود که دارای تخصص یعنی دانش و مهارت لازم باشند و اصرار به روش های فعلی به دلیل تأمین منافع گروهی خاص باعث خارج شدن بیماران و سلامت مردم از اولویت نظام سلامت و گسست روز افزون بین گروههای مختلف بهداشتی درمانی و ناکارآمدی و درنتیجه فروپاشی سیستم فعلی شده که با تزریق منابع هنگفت، تبلیغات رسانه ای و حمایت های فراوان حل نمی شود، و اصل موفقیت در نظام های سلامت برتر دنیا بر سپردن امور به متخصصین و اهل فن، حاکم شدن تفکر تیمی، استفاده از خرد جمعی و محوریت بیماران و مردم در اولویت سلامت و برقراری عدالت همه جانبه استوار است.

جناب آقای رئیس محترم جمهور

جامعه پرستاری کشور در این ایام مبارک و در راستای ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی و درآستانه میلاد با سعادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار، انتظار تلطیف فضای مسموم نسبت به جامعه پرستاری کشور، عنایت بیشتر به رفع موانع خدمتی پرستاران بالاخص اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری مصوب مجلس شورای اسلامی و اجرای کامل قانون ارتقاء بهره وری، صدور مجوز استخدام رسمی پرستاران با توجه به نیاز بیمارستانها را دارند، انشاءا... با سیاست های دولت تدبیر و امید و بذل عنایت حضرتعالی در ایام دهه مبارک فجر و روز پرستار شاهد گشایش در مشکلات پرستاری و ایجاد انگیزه برای پرستاران و نهایتاً افزایش رضایت مندی مردم عزیز میسر شود.

                                                                                                       با تقدیم احترامات

                                                                                                       محمد شریفی مقدم

                                                                                                       دبیر کل خانه پرستار

                                                                                                         94/11/11

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جواد توکلی ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    3 0
    ما میخواهیم پرستاری کنیم .. سر کرم کردن پرستاران به کارهای اعتبار بخشی و حاکمیت بالینی و انواع کاغذ بازی و ثبت در سیستم کامپیوتری باعث دوری پرستاران از بالین بیماران و در عین حال نا رضایتی بیماران و همراهان و خود پرستاران شده است. بگذارید ما پرستاری کنیم. درود بر شریفی مقدم که واقعیات سیستم معیوب درمان را بازگو می کند.