مطالعات اخیر نشان می‌دهد داشتن یک خانواده پرجمعیت با تعداد فرزندان زیاد ، برای سلامت والدین به ویژه برای سلامت مادر خانواده خطرناک است و از عمر وی می کاهد.

داشتن فرزندان زیاد به سلامت مادر بیش از سایرین آسیب می رساند

به نقل از شیکاگو نیوز ، در این پژوهش محققان آمریکایی بر روی 12 هزار زوج که از سال 1860 تا 1985 ، در مجموع صاحب 174 هزار کودک شده بودند ، مطالعه کردند.

نتایج این پژوهش نشان داد هرچه تعداد فرزندان در خانواده افزایش پیدا کند، سلامت والدین بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد و در نتیجه احتمال مرگ زود هنگام والدین در این خانواده‌ها بیشتر است.

در این مطالعات، محققان دانشگاه اوتا، اطلاعات قرن نوزدهم از پایگاه داده‌های جمعیت در اوتا را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
بنابرهمین گزارش  در خانواده‌هایی که تعداد فرزندان بیشتری دارند، عمر والدین اغلب کوتاه‌تر می‌شود. این وضعیت برای زنان وخیم‌تر است چرا که مادران بار جسمی بیشتری را در هر بارداری و زایمان متحمل می‌شوند.

البته خطر مرگ و میر پدران نیز در خانواده‌های پرجمعیت افزایش پیدا می‌کند اما هرگز به اندازه خطری نیست که سلامت مادران را تهدید می‌کند.

این گروه از محققان بر روی میزان مرگ و میر در بین والدین پس از تولد آخرین فرزند خانواده بررسی کرده و دریافته‌اند که احتمال مرگ مادر پس از تولد آخرین فرزند بیشتر از پدر است.

این محققان همچنین دریافته ‌اند که یک هزارو414 زن از بین کل زنان مورد مطالعه ، ظرف یک سال پس از تولد آخرین فرزند خانواده و 988 زن نیز در همان لحظه وضع حمل مرده ‌اند.

در ضمن  در خانواده ‌های پرجمعیت احتمال مرگ فرزندان خانواده تا قبل از رسیدن به سن 18 سالگی بیشتر از خانواده‌های کم ‌جمعیت است.

محققان معتقدند که این یافته‌ها توجیهی برای تمایل زنان امروزی به داشتن تعداد فرزندان کمتر است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha