سلامت نیوز:آب‌گیری سد سیلوه كه عملیات نجات بخشی باستان‌شناسی در آن صورت نگرفته در روزهای آینده آثار عصر مفرغ و دوره اشكانی را غرق خواهد كرد. علیرضا سرداری، مسوول بخش نجات بخشی پژوهشكده باستان‌شناسی با اعلام این خبر و با اشاره به مطالعات باستان‌شناسی صورت گرفته در منطقه ایجاد سد گفت: این مطالعات بر اساس قرارداد با مجری طرح ساخت سد در سال 1392صورت گرفت.

بررسی وشناسایی مخزن سد سیلوه توسط ابراهیم خرازی و بررسی كانال انتقال آب 17كیلومتری این سد توسط نسرین قهرمانی كارشناس بخش نجات بخشی صورت گرفته است.

با آب‌گیری سد سیلوه حداقل پنج اثر در مخزن سد و هشت اثر در خط انتقال كانال كاملا درمعرض نابودی است. این آثار متعلق به حدود پنج هزار سال پیش یعنی عصر مفرغ و دوران تاریخی «عصر اشكانیان» است. پیش‌تر نیز سد «پیغام چای» با وجود درخواست‌های مكرر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای انجام عملیات نجات بخشی آثار فرهنگی- تاریخی و برخلاف قانون در دست ساخت قرار گرفت.

به گفته این باستان شناس سدهای گرده بین، چپرآباد، شهر یكند در آذربایجان غربی، احمد بیگلو در اردبیل، نیز وضعیت اسفبار مشابهی دارند. پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سال 1388مطالعات باستان شناختی در سد سیلوه را خواستار شده بود اما با وجود انجام مكاتبات فراوان و تشكیل جلسات حضوری برای تاكید بر اجرای برنامه مطالعات فرهنگی - تاریخی آثار حوضه سد با بی‌تفاوتی كارفرما (آب منطقه‌ای آذربایجان غربی) مواجه شد به طوری كه هم‌اكنون ساخت این سد مراحل پایانی را پشت سر می‌گذارد.

منبع :روزنامه اعتماد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha