بیماری مزمن کلیوی یک بیماری طولانی مدت است که در آن کلیه قادر به فعالیت موثر نیست. این اختلال معمولا تا زمانی که به مرحله پیشرفت نرسد، علائم خاصی ندارد. با این حال در مراحل اولیه توسط آزمایش خون و آزمایش ادرار می توان آن را تشخیص داد.

سلامت نیوز: بیماری مزمن کلیوی یک بیماری طولانی مدت است که در آن کلیه قادر به فعالیت موثر نیست. این اختلال معمولا تا زمانی که به مرحله پیشرفت نرسد، علائم خاصی ندارد. با این حال در مراحل اولیه توسط آزمایش خون و آزمایش ادرار می توان آن را تشخیص داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت، علائم اصلی بیماری مزمن کلیه عبارتند از خستگی، تورم مچ پا یا دست به دلیل احتباس آب، تنگی نفس، حالت تهوع، وجود خون در ادرار.

اگر شما در معرض خطر ابتلا به این اختلال هستید، نیاز به انجام آزمایشات و غربالگری سالانه دارید. اگر مبتلا به فشار خون بالا، دیابت و سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری مزمن کلیه هستید، باید از نظر ابتلا به این بیماری غربالگری شوید.

فشار خون بالا می تواند به رگ های خونی کلیه ها، قلب و مغز صدمه بزند. به طور کلی، بیماری های رگ های خونی برای کلیه ها خطرناک است. کلیه ها حاوی تعداد زیادی عروق خونی هستند.

عوامل خطر: خطر بیماری مزمن کلیوی در سن بالای 65 سال افزایش می یابد. سایر عوامل خطرساز برای بیماری مزمن کلیه عبارتند از مصرف سیگار، چاقی، کلسترول بالا، دیابت نوع 1 و 2، بیماری های خود ایمنی، بیماری کلیه انسدادی ( از جمله انسداد مثانه ناشی از هیپرپلازی خوش خیم پروستات )، تصلب شریان، سیروز و نارسایی کبد، تنگ شدن عروق تامین کننده کلیه، سرطان کلیه، سرطان مثانه، سنگ کلیه، عفونت کلیه، لوپوس، اسکلرودرما، واسکولیت، ریفلاکس مثانه به حالب.

درمان بیماری مزمن کلیوی

بسته به علت زمینه ای، بعضی از انواع بیماری های کلیوی می تواند درمان شود. هر چند اغلب بیمارهای مزمن کلیه، درمان ندارد. به طور کلی، درمان شامل اقدامات برای کمک به کنترل علائم و نشانه ها، کاهش عوارض و پیشرفت آهسته این بیماری است. بیماریهای مزمن کلیه، مزمن و برگشت ناپذیر است و برای همین درمان برای بهبود بیماری زمینه ای تمرکز دارد.

داروهای کاهنده فشار خون، داروها برای کنترل سطح کلسترول و یا تسکین تورم ممکن است تجویز شوند. افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه ممکن است مایعات را در بدن احتباس کنند و این می تواند سبب تورم در پاها و همچنین به فشار خون بالا منجر شود. دیورتیک ها می تواند به حفظ تعادل مایعات در بدن کمک کند.

جلوگیری از بیماری مزمن کلیوی

در اغلب موارد نمی توان مانع بیماری مزمن کلیوی شد با این حال شما می توانید اقداماتی را برای کاهش شانس ابتلا به این بیماری انجام دهید:

مدیریت وضعیت شما: اگر به یک بیماری طولانی مدت مانند دیابت، مبتلا هستید باید بدانید که این بیماری به طور بالقوه با بیماری مزمن کلیوی در ارتباط است پس نیاز است که این بیماری را به دقت مدیریت کنید.

ترک سیگار: سیگار خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی از جمله حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد و می تواند منجر به وخیم تر شدن مشکلات کلیوی گردد.

تغییر رژیم غذایی: یک رژیم غذایی سالم می تواند منجر به جلوگیری از ابتلا به این بیماری شود. کاهش مصرف چربی و نگه داشتن فشار خون در حد پایین با مصرف میوه ها و سبزیجات و غلات کامل ضروری است. محدود کردن میزان مصرف نمک هم اهمیت زیادی دارد و نباید از 6 گرم در روز تجاوز کند. اجتناب از خوردن غذاهای پرچرب و چربی های اشباع شده و جایگزینی آنها با آووکادو، آجیل و دانه ها، ماهی های چرب، روغن آفتاب گردان، روغن کلزا، روغن زیتون ضروری است.

اجتناب از مصرف الکل: نوشیدن الکل منجر به افزایش فشار خون می شود و سطح کلسترول خون را نیز بالا می برد و این خود راهی برای ابتلا به بیماری مزمن کلیوی است.

ورزش منظم: خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی را می توان با روزانه 30 دقیقه و در هفته 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط کاهش داد.

جلوگیری از استفاده نابجا از مسکن ها: بیماری مزمن کلیوی با مصرف نابجای دارویها غیر استروئیدی ضد التهابی مانند آسپرین و ایبوبروفن تشدید می شود. اگر شما نیاز به این مسکن ها دارید، باید مطمئن باشید که این استفاده به دنبال دستورالعمل پزشک است.
منبع:www.nhs.uk


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha