اخیرا برخی شرکت‌ها و موسسات خدماتی و رفاهی به صورت روزانه با منازل شهروندان تماس گرفته و ضمن معرفی خدمات شرکت خود، به آنان پیشنهاد می‌کنند که با پرداخت سالانه 179 هزار تومان، تحت پوشش بیمه سلامت روحانی قرار گیرند.

سلامت نیوز:اخیرا برخی شرکت‌ها و موسسات خدماتی و رفاهی به صورت روزانه با منازل شهروندان تماس گرفته و ضمن معرفی خدمات شرکت خود، به آنان پیشنهاد می‌کنند که با پرداخت سالانه 179 هزار تومان، تحت پوشش بیمه سلامت روحانی قرار گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، در هفته‌های اخیر از سوی شرکت‌های خصوصی رفاهی ظاهرا غیرمعتبر و البته فعال، با زنان سرپرست خانوار تماس گرفته می‌شود و ضمن معرفی خدمات رفاهی شرکت یاد شده از زنان می‌خواهند که تحت پوشش این بیمه رفاهی در آیند. البته این تماس‌های تلفنی به نحوی است که از پیش، جامعه هدف مشخص شده است به طور مثال اطلاعات خانوار و مشخصات خصوصی افراد نیز در دسترس این شرکت‌ها قرار دارد.

پس از تماس با یکی از این شرکت‌ها، کارمند بخش فروش به خبرنگار ما می‌گوید: برای سرپرست خانوار کارت های هوشمند مانند عابر بانک صادر می‌شود که می توانند از تمام خدمات بیمه‌ای، ‌پزشکی، رفاهی و گردشگری استفاده کنند به طور مثال ما سریعا افراد را بیمه سلامت روحانی می‌کنیم و افراد می‌توانند برای موارد دندانپزشکی، چشم پزشکی، پوست و مو و زیبایی و آزمایشگاه تا سقف 50درصد از تخفیفات استفاده کنند.

این مسئول شرکت رفاهی ادامه ‌می‌دهد: افراد با پرداخت سالانه 179 هزار تومان می توانند به جز خود چهار نفر دیگر را تحت پوشش قرار دهند و آنان نیز در طول یکسال به صورت رایگان از این خدمات استفاده کنند. البته افراد بیمه شده می‌توانند تا سقف 50درصد از خدمات رفاهی و گردشگری هتل‌ها و تا سقف 40 درصد از خدمات رستوران‌ها و فست فودها در سراسر کشور استفاده کنند، همچنین استفاده از سالن‌های ورزشی و استخرها نیز شامل 50درصد تخفیف است.

کارمند این شرکت رفاهی می‌گوید: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعدادی کارت تهیه کرده و در اختیار شرکت های خصوصی قرار داده است که از کل جمعیت شهروندان تهرانی حدود یک سوم آنان را تحت پوشش خدمات رفاهی قرار دهد و ما بیشتر از یک سوم را نمی توانیم تحت حمایت رفاهی قرار دهیم.

وی در مورد نحوه انتخاب افراد و نحوه اطلاع از اطلاعات تماس توضیح می‌دهد: به صورت روزانه تعدادی اسم و شماره برای ما در سیستم نمایان می‌شود که با آنان تماس بگیریم. البته افرادی که با آنان تماس گرفته نشده می‌توانند از سهمیه دوستان و نزدیکانی که با آنان تماس گرفته شده استفاده کنند و خود را به شرکت ما معرفی کنند تا آنان نیز تحت پوشش خدمات رفاهی شرکت در آیند. همچنین ما می‌توانیم به صورت روزانه حدود 10 نفر بیشتر از لیست ارسالی را در سایت ثبت نام و تحت پوشش بیمه در آوریم.

این کارمند ادامه می‌دهد: ما اطلاعات شخصی افراد را از وزارت رفاه دریافت کرده و براساس همان اطلاعات با افراد تماس می‌گیریم. این بیمه از سوی همه مراکز درمانی طرف قرارداد قابل قبول است، افراد بیمه شده می توانند برای بیماری های ساده مانند سرماخوردگی از این دفترچه ها استفاده کنند اما برای عمل های سنگین می توانیم افراد را تحت پوشش بیمه تکمیلی درآوریم.

بیمه سلامت برای همگان رایگان است

داوود حاجی قاسمعلی، مدیرکل بیمه‌گری و درآمد بیمه سلامت ایران در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: بیمه سلامت ایران کاملا رایگان است و ما سرویس معادل سرویس بیمه تامین اجتماعی و بیمه پایه خانواده شهدا و سایر بیمه‌ها به مردم ارائه می‌دهیم بنابراین هر شرکتی تحت هر عنوانی برای بیمه پایه‌ای از مردم مدعی هزینه شود کلاهبردار است و از سوی دفتر حقوقی سازمان تحت پیگیرد قضایی و قانونی قرار می‌گیرد، مگر اینکه شرکتی بخواهد خدمات مازادی به مردم ارائه دهد که آن هم نیازمند مجوزهای خاص است.

وی ادامه می‌دهد: دفترچه بیمه سلامت که آرم سازمان بیمه سلامت روی آن درج شده کاملا رایگان است و حتی هزینه پیشخوان آن نیز از سوی سازمان پرداخت می شود، مردم تنها ده هزار ریال بابت کاغذ دفترچه پرداخت می‌کنند.

مدیرکل بیمه‌گری و درآمد بیمه سلامت ایران در مورد نحوه برخورد با شرکت‌های متخلف و کلاهبردار می‌گوید: ما تنها می‌توانیم در قبال مواجهه با شرکت‌های کلاهبردار آنان را به دفتر کل حقوقی سازمان ارجاع ‌دهیم و باتوجه به اینکه ما واحد بیمه گری هستیم امکان پیگیری‌های قانونی را نداریم.

از شرکت‌های کلاهبردار بیمه‌ای شکایت کرده‌ایم

نکته قابل توجه در این خصوص این است که از یکسو این شرکت‌ها به شکل کاملا عیان و غیرپنهانی در حال فعالیت هستند، از سوی دیگر مسولان مربوط نیز از وجود این شرکت‌ها باخبر هستند و حتی فعالیت آنها را غیرقانونی اعلام می‌کنند،در همین خصوص روح الله قلیخانی، مدیر کل حقوقی و امور مجلس بیمه سلامت به خبرنگار اجتماعی آنا می‌گوید: اخیرا بخشنامه‌ای را در این مورد به همه استان‌های کشور ابلاغ کردیم. بر همین اساس طرح شکواییه‌ای را طراحی و از واحدهای تابعه خواستم که هر وقت با چنین شرکت‌هایی مواجه شدند سریعا طرح شکایت کرده و سازمان بیمه سلامت را در جریان قرار دهند تا بتوانیم از مراجع قانونی و قضایی پیگیری کنیم.

وی ادامه می‌دهد: اخیرا موضوع کلاهبرداری شرکت‌های خصوصی بیمه گر را به ما اطلاع دادند و ما شاهد بودیم که در برخی از استان ها چنین موضوعی به وقوع پیوسته است، حتی یکی دو مورد هم شکایت کردیم که هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است و در حال طی روال قانونی و قضایی است. پروسه قضایی هم روند طولانی دارد بنابراین پرونده‌های مورد نظر همچنان در مرحله رسیدگی قرار دارد.

مدیر کل حقوقی و امور مجلس بیمه سلامت اظهار می‌کند: شهروندان می‌توانند به صورت مصداقی چنین شرکت‌هایی را به ما معرفی کنند. درصورتی که از سوی شهروندان گزارشی به دست ما برسد قطعا شکایت و پیگیری می کنیم حتی در برخی موارد می‌توانیم با دستور موقت جلوی کار آنها را بگیریم.

قلیخانی یادآور می‌شود: در استان تهران مواردی از شکایت از شرکت‌های بیمه‌ای را داشتیم اما تعداد دقیق آنان را نمی دانیم.

چه کسی اطلاعات شهروندان را فاش می‌کند؟

علاوه بر اینکه فعالیت علنی این شرکت‌ها که اتفاقا غیرقانونی عنوان می‌شود محل بحث و چالش است اما این مساله که چرا و چگونه اطلاعات شخصی شهروندان در دست این شرکت‌هاست، جای سوال است، به خصوص که در تماس با شرکت اشاره شده،به ما گفته شد بانک اطلاعاتی از شهروندان را در دست دارند و از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این اطلاعات را به دست آورده‌اند.

با این حال مدیر کل حقوقی و امور مجلس بیمه سلامت نیز در پاسخ به اینکه آیا امکان ارائه اطلاعات شخصی و خصوصی خانوار از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شرکت‌های خصوصی وجود دارد یا خیر، می‌گوید: اطلاعات شخصی افراد در نرم افزارهای بیمه‌گری وجود دارد اما نمی‌دانم که آیا امکان ارائه شماره و اطلاعات شخصی افراد به شرکت ها وجود دارد یا نه.

چگونه بیمه سلامت دریافت کنیم؟

 افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند به صورت انفرادی در سامانه بیمه سلامت ایران ثبت‌نام کنند. پس از ثبت نام از طریق پیامک به افرادی که تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت اطلاع داده می‌شود، اما افرادی که زیر ۱۸ سال هستند به عنوان عضوی از خانواده محسوب می‌شوند و باید از طریق سرپرست خانوار ثبت‌نام کنند. مبلغی که برای سرانه حق بیمه هر فرد در بیمه سلامت همگانی در نظر گرفته شده است، ۲۵۸ هزار تومان است که این مبلغ توسط دولت و از منابع مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تامین می‌شود و هیچ‌یک از افراد فاقد بیمه ریالی بابت سرانه حق بیمه پرداخت نمی‌کند.

دفاتر پیشخوان دولت در سراسر کشور آماده ثبت‌نام افراد در سامانه بیمه سلامت همگانی است و خانواده‌ها ریالی را بابت پوشش بیمه سلامت همگانی پرداخت نمی‌کنند و تنها مبلغ دو هزار تومان بابت کارمزد به هر پیشخوان پرداخت خواهند کرد که البته این مبلغ برای تمامی اعضاء یک خانواده است.

  

   
   
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha