باروری و باردار شدن در بعضی از خانمها با تاخیر صورت می گیرد. زوجهایی هستند که ماهها برای بارداری تلاش می کنند. بسیاری از خانمها می دانند که یکی از علائم بارداری عقب افتادن دوره قاعدگی است. اما ناامید کننده ترین قسمت ماجرا زمانی است که با به تعویق افتادن دوره قاعدگی این امید در دل آنها زنده می شود که بارداری نزدیک است اما با مشاهده چند لکه خون در لباس زیر این امید آنها به ناامیدی و دلسردی تبدیل می شود. اما بهتر است بدانید در صورتی که تخمک نیز بارور شده باشد احتمال خونریزی و لکه بینی وجود دارد.

تفاوت خونریزی قاعدگی و لانه گزینی در بارداری

چگونه تفاوت را تشخیص دهیم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین اگر در بلاتکلیفی هستید و منتظر می مانید تا زمان انجام تست بارداری برسد، احتمالا علائمی را تجربه خواهید کرد که نشان دهنده وجود جنین است. خونریزی لانه گزینی ( خونی که زمانی ایجاد می شود که تخمک بارور شده در دیواره رحم شما لانه می کند ) می تواند یکی از این علائم باشد. اگر لکه‌های کوچک یا کم رنگ روی لباس‌های زیرتان مشاهده کردید، احتمالا این سوال به ذهنتان می رسد: آیا من باردار هستم یا این حالت شروع قاعدگی من است؟

علائم خونریزی لانه گزینی

تشخیص تفاوت بین خونریزی لانه گزینی و لکه بینی روز های اول قاعدگی کار آسانی نیست. اما چند نشانه وجود دارد که به شما نشان می دهد که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

رنگ

خونریزی لانه گزینی بیشتر به رنگ صورتی مایل به قهوه ای است. از طرف دیگر، خونریزی قاعدگی ممکن است به رنگ صورتی روشن یا قهوه ای شروع شود، اما به زودی به قرمز زرشکی تبدیل می شود.

شدت

خونریزی لانه گزینی معمولاً لکه بینی بسیار سبک است اما قاعدگی سبک شروع می شود، اما به زودی شدیدتر می شود.

انقباضات رحم و دل درد

انقباضات و دردی که نشان دهنده لانه گزینی باشد، معمولاً سبک و کوتاه مدت است امانقباضات ناشی از پریود معمولاً شدیدتر است و بیشتر طول می کشد. هر زنی آستانه درد متفاوتی دارد: شما بدن خود را بهتر می شناسید، پس به علائم آن توجه کنید.

لخته شدن

اگر متوجه لخته در خونریزی شدید، می توانید مطمئن باشید که این دوره پریود شماست. خونریزی لانه گزینی باعث ایجاد این ترکیب از خون و بافت نمی شود.

مدت زمان

خونریزی لانه گزینی بین 1 تا 3 روز طول می کشد در حالی که دوره قاعدگی بسته به فرد بین 4 تا 7 روز طول می کشد.

ثبات

خونریزی لانه گزینی بیشتر شبیه لکه بینی روشن و بدون تغییر شکل است. در حالی که خون ریزی قاعدگی به آرامی شروع می شود و به تدریج شدید می شود.

سایر علائم بارداری

اگر در ابتدای بارداری هستید، احتمالا موارد زیر را نیز تجربه می کنید:

  • نوسانات خلقی
  • حالت تهوع
  • سینه های حساس
  • سردرد
  • درد پایین کمر
  • خستگی عمومی

این علائم ناشی از تغییرات هورمونی در بدن شماست که برای حمایت از بارداری فعالیت بیشتری نسبت به قبل انجام می دهند. البته لازم به یادآوری است که گاهی ممکن است باردار نباشید و همه این علائم را در طول قاعدگی نیز تجربه کنید.

زمان خونریزی لانه گزینی

اگر منتظر بارداری هستید زمان انتظار 2 هفته ای از تخمک گذاری تا دوره قاعدگی بعدی می تواند بسیار خسته کننده باشد. تفسیر صحیح علائم می تواند مشکل باشد، اما علاوه بر علائم بالا توجه به زمان بندی می تواند به شما کمک کند دقیقاً متوجه تفاوت علائم بارداری از قاعدگی شوید.

خونریزی لانه گزینی و خونریزی قاعدگی به طور همزمان اتفاق نمی افتد. خونریزی لانه گزینی کمی زودتر از زمانی که انتظار دارید قاعده شوید اتفاق می افتد.

بهتر است زمان‌بندی را مرور کنیم تا بتوانید تاریخ‌ها را در تقویم خود مقایسه کنید. روز اول دوره تخمک گذاری اولین روز آخرین دوره قاعدگی شماست. اکثر زنان با چرخه طبیعی تخمک گذاری می کنند. تخمک از تخمدان ها در حدود روز 14 تا 16 آزاد می شود.

خود تخمک تنها حدود 24 ساعت پس از آزاد شدن زنده است، اما اسپرم می تواند 3 تا 5 روز در بدن شما زندگی کند. تشخیص دقیق زمان لقاح سخت است، اما زمان تقریبی لقاح حدود ۶ روز حوالی تخمک گذاری است. سپس تخمک بارور شده در حدود روزهای 22 تا 26 چرخه در دیواره رحم کاشته می شود. اگر چرخه قاعدگی شما 28 روزه باشد، تا روز 28 قاعده نمی شوید. بنابراین، اگر زودتر و کم‌تر از حد طبیعی خونریزی دارید، به احتمال زیاد خونریزی لانه‌گزینی است، نه قاعدگی.

چه زمانی تست بارداری انجام دهیم

از آنجایی که تشخیص تفاوت بین لانه گزینی و لکه بینی قاعدگی کار آسانی نیست، اگر احتمال بارداری وجود دارد، باید آزمایش بارداری انجام دهید. تست های بارداری سطح هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) را در خون شما اندازه گیری می کنند. این هورمون توسط جفتی ساخته می شود که جنین تازه در حال رشد را تغذیه می کند.

تست بارداری ادرار که در خانه به وسیله بی بی چک انجام می شود 99 درصد دقیق است. اما بدانید که زمانی که در واقع باردار هستید، ممکن است نتیجه منفی دریافت کنید که شاید کاذب باشد. پس اگر نتیجه منفی بود، اما هنوز علائمی دارید که باعث می شود فکر کنید باردار هستید، 7 روز صبر کنید و دوباره چک کنید.

آزمایش خون بارداری که در آزمایشگاه انجام می شود می تواند حاملگی را در 11 روز پس از لقاح تشخیص دهد. با این حال، به یاد داشته باشید که hCG بلافاصله پس از لانه گزینی تولید نمی شود، بنابراین آزمایش بارداری در اولین نشانه خونریزی لانه گزینی احتمالاً نتیجه منفی خواهد داشت.

سایر خونریزی ها در دوران بارداری

در حاملگی خون ریزی داشتید می تواند دلایل دیگری داشته باشد.

خونریزی در سه ماهه اول شایع است. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که بسیار زیاد است25 درصد زنان در اوایل بارداری لکه بینی خواهند داشت. با این حال، هر گونه خون ریزی که در دوران بارداری رخ می دهد، غیر طبیعی تلقی می شود و در صورت وقوع باید با پزشک خود تماس بگیرید.

زمانی که خونریزی کم باشد، ممکن است ناشی از چیزهای بسیار ساده باشد. به عنوان مثال، دهانه رحم شما حساس‌تر است و رگ‌های خونی اضافی در حال افزایش است، بنابراین رابطه جنسی یا معاینه لگن می‌تواند باعث خونریزی شود. با این حال، خونریزی قرمز روشن یا خونریزی شدید در دوران بارداری می تواند نشانه مشکلات جدی تری باشد. برخی از دلایل احتمالی که وجود دارد:

خونریزی ساب کوریونیک

زمانی اتفاق می افتد که جفت از محل اصلی لانه گزینی جدا شود.

حاملگی خارج از رحم

فقط در1 تا 2 درصد بارداری ها، اتفاق می افتد که تخمک در خارج از رحم بارور شود. اگر احساس درد شدید در یک طرف یا درد در پشت خود داشتید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید تا این مورد را رد کنید.

بارداری مولار

زمانی اتفاق می افتد که توده ای از بافت تخمک کاشته شده به جای یک نوزاد ایجاد شود.

سقط جنین

سقط جنین را سقط خودبخودی نیز می نامند و به عنوان سقط جنین قبل از هفته بیستم تعریف می شود. این شایع ترین عارضه بارداری است که به میزان زیادی اتفاق می افتد. 80 درصد از سقط جنین های خودبخودی در سه ماهه اول اتفاق می افتد.

اگر تست بارداری شما مثبت بود و همچنان خونریزی دارید، مهم نیست چقدر کم است، حتما با پزشک خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که مورد جدی تری در جریان نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha