مدیرکل زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تصویب نهایی لایحه حفاظت از تالاب ها به عمر مجلس نهم نمی رسد، از اجرای 4 طرح ملی برای حفظ و احیای تالاب های بحرانی کشور خبر داد.

سلامت نیوز: مدیرکل زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تصویب نهایی لایحه حفاظت از تالاب ها به عمر مجلس نهم نمی رسد، از اجرای 4 طرح ملی برای حفظ و احیای تالاب های بحرانی کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،حمید گشتاسب میگونی در خصوص طرح های سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ و احیای تالاب های بحرانی و در معرض خطر اظهار داشت: در حال حاضر چهار برنامه برای تالاب های بحرانی کشور در دستور کار قرار دارد و کلیه تالاب هایی که نیازمند حمایت جدی هستند تحت نظر این برنامه ها قرار دارند.
 
مدیرکل زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین برنامه جداگانه ای برای برخی از تالاب هایی که وضعیت بحرانی تری به نسبت سایر تالاب ها دارند، اجرا می شود که در این زمینه تالاب های انزلی، دریاچه ارومیه، تالاب هامون و تالاب های استان فارس طرح های ویژه خود را دارند.
 
وی درباره خروجی طرح های حفاظت از تالاب ها نیز توضیح داد: طرح هایی که گفته شد یا در حد مطالعه است یا مراحل اجرایی آن آغاز شده است. در واقع نیاز تالاب های در معرض خطر شناسایی شده و به عنوان مثال اگر فقط نیاز حق آبه دارد، میزان آب مورد نیاز آن شناسایی شده و در دستور کار احیاء قرار دارد. البته نباید فراموش کرد تلاش های سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه وقتی نتیجه می دهد که هماهنگی بین بخشی دستگاهی و مشارکت جوامع محلی نیز در زمینه احیای تالاب ها دخیل باشد.
 
 
 
وضعیت تالاب هامون جازموریان
 
گشتاسب میگونی در ادامه به وضعیت تالاب هامون جازموریان اشاره کرد و گفت: احیای این تالاب نیز به عنوان یکی از مهم ترین تالاب هایی که در جنوب شرق کشور وجود دارد، در دستور کار قرار گرفته اما اجرای برنامه ها نیازمند تزریق اعتبارات لازم قرار دارد.
 
به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، کارهای مطالعاتی طرح احیای تالاب جازموریان در حال انجام است و برای این تالاب 23 میلیون متر مکعب حق آبه در نظر گرفته شده است.
 
تصویب نهایی لایحه حفاظت از تالا‌ب‌ها به مجلس دهم موکول شد
 
وی همچنین درخصوص آخرین وضعیت لایحه حفاظت از تالاب های کشور بیان کرد: پیش نویس این لایحه در دفتر زیستگاه ها تهیه شد و لایحه طرح حفاظت و احیای تالاب های کشور مراحل نهایی تصویب را در مجلس می گذراند که تصویب نهایی آن به مجلس دهم می رسد.
 
به گزارش پانا، در ایران بیش از 84 تالاب با اهمیت بین‌المللی شناسایی شده که از بین آن ها تا کنون 24 رامسر سایت با مساحت یک میلیون و 486 هزار و 438 هکتار در کنوانسیون رامسر ثبت شده‌ اند.
 
متأسفانه در چند دهه اخیر فعالیت های توسعه ای سدسازی، کشاورزی، حفر چاه های غیرمجاز، استقرار صنایع، تجاوز به حریم تالاب ها و بهره برداری های بی رویه در حوضه های آبریز منتهی به تالاب باعث تخریب جدی تالاب های کشور شده است.
 

 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha