دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 17834

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران از گردش مالی 3 هزار میلیارد تومانی صنعت دخانیات کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر 12 میلیون نفر مبتلا به سیگار در کشور وجود دارد.

سید محمود ابطحی در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه گزارش چرخش مالی صنعت دخانیات را شرکت دخانیات ایران تهیه کرده است، اعلام کرد: در حال حاضر چرخش مالی در صنعت دخانیات کشور در حدود 3 هزار میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران تصریح کرد: 30 درصد این میزان چرخش مالی توسط شرکت دخانیات اداره و بقیه آن به دست شرکتهای خارجی و قاچاقچیان است.

وی با اشاره به اینکه صنعت پیچیده دخانیات با قاچاق عجین است، گفت: بیش از یک سوم تولید سیگار در دنیا توسط قاچاقچیان توزیع می شود و دلیل آن سود آوری بالایی است که حتی تمایل شرکتهای بزرگ دنیا برای بودن چنین مافیایی را فراهم کرده است.

ابطحی با بیان اینکه این مافیا در کشور ما هم وجود دارد، تصریح کرد: تا پیش از دولت نهم بالغ بر 45 درصد توزیع سیگار در داخل توسط قاچاقچیان انجام می گرفت که این مسئله موجب قدرت گرفتن آنان شده بود.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اختیاراتی که دولت به ما داده است میزان قاچاق در سال گذشته به 10 درصد کاهش یافت.

به گفته ابطحی: با واگذاری اختیارات بیشتر به شرکت دخانیات، اقتدار شرکت در مصرف داخلی تا جایی رسیده است که دیگر شرکتهای خارجی نمی توانند در بازار داخلی تاثیر گذار باشند و ما امروز هر کاری را که به نفع مردم و اقتصاد ملی باشد انجام می دهیم.

وی خاطر نشان کرد: شرکتهای خارجی برای تحت تاثیر قراردادن بازار مصرف داخلی حتی مجبور شده اند که خبرهای کذبی را در مورد ما در رسانه ها منتشر کنند تا بتوانند به ما فشار بیاورند. البته با توجه به اقتدار ما این پروژه به سر انجام نرسیده است.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در ادامه به سرانه مصرف 7 نخ سیگار در روز دنیا اشاره کرد و بیان داشت: خوشبختانه این شاخص در کشور ما، عدد 2/2 نخ در روز را نشان می دهد.

ابطحی اظهار داشت: برآورد میزان مصرف سیگار در سال گذشته 60 میلیارد و 400 میلیون نخ بوده که این رقم در سالجاری با 2/1 درصد افزایش به 61 میلیارد و 200 میلیون نخ رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه این میزان رشد با میزان رشد جمعیت هماهنگ شده است، بیان داشت: در حال حاضر 12 میلیون نفر مبتلا به سیگار در کشور وجود دارد که رشد مصرف آن در کشور مهار شده است.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در پایان به اقدامات انجام شده برای کاهش این میزان اشاره و ابراز امیدواری کرد، روزی بتوانیم جامعه ای بدون سیگار داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha