رئیس کل دادگاه های انقلاب تهران از افزایش درخواست طلاق های توافقی از سوی زوجه خبر داد و گفت: در سال گذشته ۱۰۴۳۲ مورد درخواست طلاق از سوی زوجه و فقط ۳۴ مورد از سوی زوج تهرانی به ثبت رسیده است

افزایش درخواست طلاق از سوی زوجه/ ۲۹هزار درخواست طلاق توافقی

سلامت نیوز:رئیس کل دادگاه های انقلاب تهران از افزایش درخواست طلاق های توافقی از سوی زوجه خبر داد و گفت: در سال گذشته ۱۰۴۳۲ مورد درخواست طلاق از سوی زوجه و فقط ۳۴ مورد از سوی زوج تهرانی به ثبت رسیده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، عباس پوریانی در همایش کاهش آسیب طلاق و افتتاح ۷۵ مرکز مداخله در بحران و پیشگیری از طلاق افزود: قوه قضائیه حوزه ای است که تمام مشکلات، آسیب ها و گرفتاری های افراد جامعه به سمت و سوی این دستگاه وارد می شود و قضات و نیروی اداری ما به دلیل حجم بالای پرونده های خارج از استاندارد و طاقت فرسا بسیار گله مند هستند.

وی گفت: به خصوص پرونده هایی که مربوط به اختلاف زوجین است از لحاظ عاطفی برای قضات و کارمندان خیلی سخت و سنگین است. در برخی موارد تحملش سخت می شود و بر همین اساس اکثر قضات حاضر نیستند در شعبه خانواده کار کنند.

رئیس کل دادگاه های انقلاب تهران با اشاره به اینکه ۷۵ مرکز مداخله در کاهش طلاق امروز افتتاح می شود، اظهارداشت: این موضوع مایه دلگرمی و خوشحالی ما در بحث خانواده است چرا که خانواده به عنوان پایگاه اصلی و اساس اجتماع بزرگ جامعه محسوب می شود و هرچه خانواده متزلزل‌تر باشد، آسیبش به جامعه برمی گردد.

به گفته پوریانی: با توجه به اهمیت خانواده و مشکلاتی که در جامعه امروز درگیر آن است، جا دارد که دستگاه های اجرایی نیز وارد عمل شده و همپای قوه قضائیه، در جهت رفع آسیب ها اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه اصول مختلفی در قانون اساسی در مورد بنیان خانواده وجود دارد، گفت: همچنین در سال ۹۱ مصوبه قانون حمایت از خانواده در جهت تسریع در رسیدگی به پرونده های طلاق و مربوط به خانواده به تصویب رسید که در آن مفاد ۱۶، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ در مورد اهمیت خانواده است و در ماده ۲۵ آن نیز عنوان شده «زوجینی که درخواست طلاق توافقی کرده اند، قاضی باید آنها را مراکز مشاوره ارجاع دهد».

به گفته رئیس کل دادگاه های انقلاب تهران: نگاه کلی ما این است که مشکلات جامعه، مشکلات همه افراد است و ما نیز به عنوان عضوی از نظام احساس مسئولیت می کنیم و در کنار دستگاه های اجرایی ظرفیت بالایی در قوه قضائیه وجود دارد که در جهت رفع این مشکلات اقدام می شود.

پوریانی با تاکید بر اینکه خیلی از مشکلات امروز جامعه به دلیل عدم ارتباط بین دستگاه ها است، گفت: باید یک سازوکاری ایجاد کنیم تا دغدغه مقام معظم رهبری در مورد آسیب های اجتماعی به هر شکل ممکن از بین برود.

وی به کاهش زمان واگذاری پرونده های فرزندخواندگی به زوجین متقاضی اشاره کرد و افزود: طی دو جلسه ای که با بهزیستی استان تهران برگزار کردیم، به این نتیجه رسیدیم که زمان واگذاری یک نوزاد به خانواده ها طولانی است و این زمان کاهش پیدا کرد و در موارد دیگر و آسیب های مختلف نیز می توان این همکاری و رایزنی ها را ادامه داد.

رئیس کل دادگاه های انقلاب تهران به آمارهای طلاق در سال ۹۴ اشاره کرد و اظهارداشت: ۱۰ هزار و ۴۳۲ مورد درخواست طلاق از سوی زوجه مطرح شده و فقط ۳۴ مورد از طرف زوج بوده است و همچنین ۲۸ هزار و ۹۳۸ مورد درخواست طلاق توافقی در دادگستری شهر تهران به ثبت رسیده که این آمارها بسیار وحشتناک است.

پوریانی با اشاره به اینکه طلاق یکی از آسیب های اجتماعی است، گفت: نمی توان به تنهایی و فقط یک دستگاه بار مسئولیت یک آسیب را بر دوش بکشد. بنابراین از بین بردن آسیب های اجتماعی نیازمند مشارکت تمام مردم و دستگاه های مختلف است که البته باید واقعیت های جامعه امروز برای خانواده ها اطلاع رسانی شود و مدارس و دانشگاه ها نیز در جهت تربیت کودکان و آموزش های لازم به آنها احساس مسئولیت کرده و دروس مختلف را قرار دهند.

وی به ضرورت مشاور قبل از ازدواج اشاره کرد و گفت: دختر و پسر قبل از تشکیل زندگی باید از مشاوره های لازم برخودار شوند و دستگاه های اجرایی نیز باید ورود پیدا کنند.

رئیس کل دادگاه های انقلاب تهران گفت: آمادگی کامل در ما وجود دارد که با بهزیستی تعامل داشته و جلسات مختلفی را برگزار کنیم تا بتوانیم شاهد کاهش آسیب ها در جامعه باشیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha