چهارشنبه ۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1872

دانشمندان با استفاده از دستکاری ژنتیکی، موفق به تولید پشه ای شده اند که در برابر انگل مالاریا مقاوم بوده و در مقایسه با حشرات ناقل بیماری مالاریا شانس بیشتری برای زنده ماندن دارد.

امیدواری تازه برای ریشه کن کردن مالاریا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، با این موفقیت، استراتژی کنترل بیماری مالاریا تحرک تازه ای پیدا میکند و این امیدواری پیدا می شود که تکثیر حشره ای که در ژنش دستکاری شده بتواند به ریشه کن کردن بیماری مالاریا کمک کند.

حشره مورد بحث دارای ژنی است که از آلوده شدن به انگل های مالاریا جلوگیری می کند. پشه هایی که دارای این مزیت هستند گونه برتر محسوب می شوند و از پشه های دیگر که ناقل انگل مالاریا هستند قوی تر و مقاوم تر خواهند بود.

البته پژوهشگران هشدار میدهند که مطالعات آنها در مراحل اولیه است و ممکن است ده سال طول بکشد تا بتوان حشره جدید را وارد محیط زیست کرد.

پژوهشگران در جریان مطالعات خود برای تعداد مساوی از پشه های پرورشی و پشه های معمولی این امکان را فراهم آوردند که از موش های آلوده به انگل مالاریا تغدیه کنند.

نتیجه آزمایشات آنان این بود که تعداد بیشتری از پشه هایی که در ژنشان دستکاری شده بود زنده ماندند. در حقیقت پس از 9 نسل،70 درصد پشه هایی که زنده مانده بودند از نوع پشه پرورشی بودند.

 
دانشمندان همچنین ژن پروتئین سبز شبرنگ را وارد بدن پشه های پرورشی کرده و متوجه شدند که چشمان این پشه ها درخشندگی سبزرنگی پیدا می کند.

با استفاده از همین موضوع بود که تشخیص و شمارش دو نوع پشه مورد بحث امکان پذیر شد.

مالاریا توسط انگل تک سلولی به نام پلاسمودیوم انتقال می یابد و در بخش هایی از آسیا، آفریقا و آمریکای مرکزی و شمالی یک بیماری بومی محسوب می شود.

این بیماری از طریق نیش پشه آنوفل به انسان منتقل می شود. هرسال قریب به 300 میلیون نفر به مالاریا مبتلا می شوند و یک میلیون نفر از مبتلایان جان خود را از دست می دهند.

نزدیک به 90 درصد مبتلایان به مالاریا در کشورهای آفریقای سیاه زندگی می کنند. در این کشورها هر سی ثانیه یک کودک مالاریایی تلف می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha