کمبود تعداد تخت بیمارستانی و منابع مالی در استان کرمان موجب شده خیال کرمانی‌ها و بیماران از مراجعه به بیمارستان و دریافت خدمات مطلوب بستری، تخت نباشد.

سلامت نیوز:کمبود تعداد تخت بیمارستانی و منابع مالی در استان کرمان موجب شده خیال کرمانی‌ها و بیماران از مراجعه به بیمارستان و دریافت خدمات مطلوب بستری، تخت نباشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، با وجود 29 بیمارستان و 3 هزار و 852 تخت بستری در مراکز درمانی این استان باز هم کمبود تخت‌های بستری و البته در برخی موارد کمبود امکانات، مردم دیار کریمان را به سوی کویر یزد و در برخی موارد سایر استان‌های همجوار راهی می‌کند. هر چند قرار است تا سال 1404 بر اساس سند درمان کرمان، تعداد تخت‌های بستری این استان به 7 هزار و 738 تخت برسد، اما تأمین تخت‌های بستری مورد نیاز کرمان تا اجرای این سند، نیازمند توجهی ویژه است.

این در حالی است که «علیرضا رزم حسینی»، استاندار کرمان، رفع مشکل اساسی این بخش را افزایش تخت‌های بستری در قالب تأسیس بیمارستان‌های تخصصی می‌داند و از سال گذشته با کمک مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمان آستین همت را برای ایجاد هلدینگ پزشکی در استان بالا زده‌اند.

کرمان اکنون استانی با جمعیت 2 میلیون و 938 هزار و 988 نفر است و اقدام‌های توسعه‌ای دولت، امید آن دارد در آینده‌ای نه چندان دور به یکی از مراکز و قطب درمانی جنوب شرق کشور تبدیل شود.


ورود شرکت‌های بخش خصوصی
استاندار کرمان چندی قبل گفته است، در نظر داریم تعدادی از مراکز درمانی را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا یک هلدینگ پزشکی توسط شرکت‌های بخش خصوصی ایجاد شود.


وی ضمن اینکه به کمبودهای استان کرمان در صنعت بیمارستانی اشاره کرده و خواستار رفع این مشکل شده، گفته است: اهالی این استان برای درمان بیماران خود به بیمارستان‌های استان‌های همجوار مراجعه می‌کنند، در حالی که این مشکل با جذب سرمایه‌گذاران صنعت بیمارستانی در کرمان و هموار کردن مسیر سرمایه‌گذاری برای آنان برطرف می‌شود.


استاندار کرمان از کمبود حداقل 2هزار تخت بیمارستانی براساس برآورد دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این استان خبر داده و تصریح کرد: رفع کمبود تخت‌های بیمارستانی در کرمان از مواردی است که با جدیت پیگیری می‌شود و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز  پیگیر رفع مشکل کمبود تخت‌های بیمارستانی در استان کرمان است.

در حال حاضر کرمان از نظر بهره‌مندی از تخت‌های بیمارستانی پیشرفته با کمبود شدید مواجه است و بعد از مطالعات و تدوین سند درمان مشخص شد که کرمان نیاز به چند بیمارستان خصوصی دارد تا کمبود تخت را جبران کند.


کمبود تخت‌های بستری
بخش خصوصی درمان کرمان نیز از کمبود تخت‌های بستری در این استان ابراز نگرانی می‌کند، چنانچه «یاسمین ارجمند کرمانی»، قائم مقام ریاست یک بیمارستان خصوصی در کرمان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مراکز درمانی این استان، هزینه افزایش تخت را بالا دانست وافزود: طبق آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مشکل کمبود تخت‌های بستری در بیمارستان‌های کرمان مشهود است. طبق سند توسعه درمان استان، قرار است با افزایش بیمارستان‌های خصوصی و دولتی تعداد تخت‌های بستری در کرمان افزایش پیدا کند.


 ارجمند کرمانی تعداد تخت‌های بستری این بیمارستان خصوصی را 50 مورد اعلام کرد و گفت: این بیمارستان ظرفیت فعال کردن 70 تخت را دارد.


حمایت دولت از بخش خصوصی
وی حمایت دولت را از بخش خصوصی درمانی مهم‌ترین راه برای افزایش تخت‌های بستری و جلوگیری از خارج شدن بیماران به نیت درمان به سمت سایر استان‌ها دانست. اما دانشگاه علوم پزشکی کرمان به عنوان دانشگاه مرکز استان، حرف‌های شنیدنی برای گفتن دارد.


«علی اکبر حق دوست»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه 1/25 درصد به ازای هر یکهزار نفر تخت بستری در استان وجود دارد، تصریح کرد: 1/55 درصد نیز به ازای هر یکهزار نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان تخت بستری وجود دارد.


حق دوست، متوسط کشوری را در زمینه وجود تخت‌های بستری به ازای هر یکهزار نفر، 1/6 درصد عنوان و ابراز امیدواری کرد: در 2 سال آینده با اضافه شدن تخت‌های بیمارستانی، کمبود این تخت‌ها در کرمان رفع شود.


اشغال 7 درصد از تخت‌های بستری استان توسط بیماران خارج از استان
وی با بیان اینکه 7 درصد تخت‌های بستری استان کرمان توسط بیماران خارج از استان اشغال شده، به ساخت مرکز اعصاب شناختی پروفسور«سمیعی» (جراح مشهور مغز و اعصاب) در کرمان اشاره کرد و افزود: با ساخت این مرکز، استان کرمان می‌تواند طی 3سال آینده در جذب بیماران خارج از استان و همچنین گردشگر درمانی اقدام کند.

دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش سرمایه‌گذاری در حوزه درمان هم با جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی طی سال گذشته ده‌ها تفاهمنامه امضا کرده است.راه‌اندازی هر تخت بیمارستانی بدون احتساب قیمت زمین بین 5 تا 6 میلیارد ریال هزینه دارد و اگر بخواهیم یک بیمارستان 100 تختخوابی احداث کنیم 600 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز است.

باید هلدینگ پزشکی راه‌اندازی شود تا سرمایه خرد پزشکان و اقشار مردم جمع‌آوری شده و بتوانیم یک بیمارستان فوق‌العاده با امکانات بالا و ارائه خدمات برتر بسازیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: کرمان نخستین استانی است که نقشه توسعه درمان را با روش‌های علمی احصا کرده و شاخص‌های بخش علمی نیز در این دانشگاه بخوبی رشد کرده است.

همچنین کرمان نخستین استانی است که اختیارات توسعه‌ای درمانی را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ کرده است. 3 ساختمان جدید در بیمارستان «افضلی پور» کرمان در حال ساخت است که هزینه یک ساختمان آن توسط دانشگاه علوم پزشکی تأمین می‌شود.

همچنین دانشگاه یک بخش 100 تختخوابی را در آن مجموعه دردست ساخت دارد. نقشه 650 تختخوابی برای بیمارستان «شفا» کرمان هم طراحی و برنامه تحلیل اقتصادی آن انجام شده است.


وی اظهار داشت: بخش‌های صنعتی که در استان فعالیت دارند باید دین خود را در بخش سلامت به مردم ادا کنند و انتظار این است صنایع بزرگ استان برای حمایت از بخش سلامت و راه‌اندازی مراکز درمانی و بیمارستانی همکاری کنند. بیمارستان‌ها در استان کرمان ارتباط زیادی با هم ندارند و تشکیل سندیکای بیمارستان‌ها از جمله اقدام‌هایی است که می‌تواند مشکلات حوزه درمان را در این استان کاهش دهد.

اما اینکه جمع‌آوری و ساماندهی سرمایه‌های خرد استان کرمان می‌تواند راهی مهم و قابل تأمل به منظور توسعه این استان در بخش‌های مختلف و البته بخش درمانی، تأمین تجهیزات مورد نیاز و افزایش تخت‌های بیمارستانی باشد، امری واضح و روشن است. استفاده از این ظرفیت مهم می‌تواند، استان کرمان را علاوه بر تبدیل به قطب درمانی کشور، در بخش گردشگر درمانی نیز کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha