بعد از گذشت نزدیک به ٥٠ روز از درگذشت عباس کیارستمی، کارگردان نام‌آشنای سینمای ایران، حالا بررسی‌های اولیه سازمان نظام پزشکی روی پرونده پرحاشیه درمان عباس کیارستمی، از قصور پزشکی حکایت می‌کند. به گفته قائم‌مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی کیفرخواستی در چهار مورد که دو مورد آن قصور پزشکی و دو مورد قصور انتظامی بوده است، در هیأت بدوی انتظامی بررسی شد.

چندین قاضی و دادستان جرائم پزشکی روی پرونده کیارستمی کار می‌کنند

سلامت نیوز: بعد از گذشت نزدیک به ٥٠ روز از درگذشت عباس کیارستمی، کارگردان نام‌آشنای سینمای ایران، حالا بررسی‌های اولیه سازمان نظام پزشکی روی پرونده پرحاشیه درمان عباس کیارستمی، از قصور پزشکی حکایت می‌کند. به گفته قائم‌مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی کیفرخواستی در چهار مورد که دو مورد آن قصور پزشکی و دو مورد قصور انتظامی بوده است، در هیأت بدوی انتظامی بررسی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، دکتر محسن خلیلی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده «عباس کیارستمی» ضمن اشاره به فعالیت ٣٠ نفر از کارشناسان و استادان زبده در رشته‌های مرتبط با این پرونده، گفت: پنج جلسه کمیسیون کارشناسی ویژه رسیدگی به این پرونده تشکیل شد و بیش از ٣٠ ساعت کار کارشناسی در این زمینه صورت گرفت.

وی افزود: اقدامات کارشناسی در این پرونده در ٢٠ محور و از زمان درمان سرپایی در بیمارستان آراد تا زمانی که مرحوم علی رغم توصیه پزشک معالج به فرانسه سفر می‌کند، انجام شد و کمیسیون مربوطه در این ٢٠ محور نظر داد. به گفته خلیلی به نقل از ایسنا، در ١٦ مورد از این ٢٠ محور، پزشک و کادر درمان هر دو بیمارستان «آراد» و «جم» مشکلی نداشتند. در چهار مورد که دو مورد آن قصور پزشکی و دو مورد نیز قصور انتظامی بود، کیفرخواست صادر و جهت صدور رأی به هیأت بدوی ارسال شد. مقرر شده است که هیأت بدوی انتظامی در اسرع وقت و خارج از نوبت پرونده را بررسی و اعلام رأی و نظر کند. قائم‌مقام معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی همچنین گفت: متأسفانه هنوز هیچ اطلاعی از فایل بالینی مرحوم کیارستمی در فرانسه به دست ما نرسیده است و به همین دلیل نمی‌توانیم درباره علت تامه فوت نظر دهیم.

حالا این پرونده در دستان دکتر ایرج خسرونیا، رئیس دادگاه بدوی سازمان نظام پزشکی است. وی درباره نحوه رسیدگی به پرونده در دادگاه بدوی می‌گوید: «این پرونده حالا نزد من است، من باید آن را مطالعه کنم و پس از آن شاکی را صدا کنیم و اگر احتیاج بود از نظرات کارشناسان دیگر هم استفاده کنیم».

وی در پاسخ به این سؤال که در صورتی که این قصور محرز شود، چه مجازاتی در انتظار خاطیان خواهد بود نیز اعلام کرد: «ما هنوز هیچ حکمی ندادیم و مشخص هم نیست که چه اتفاقی خواهد افتاد، به دلیل اینکه چندین قاضی و دادستان جرائم پزشکی چندین روز روی این پرونده کار و در نهایت رأی خود را صادر می‌کنند». به گفته خسرونیا پزشک معالج عباس کیارستمی هنوز در حال طبابت است. وی اظهار کرد: «چون هنوز حکمی صادر نشده، این پزشک مانند گذشته مشغول به کار است».

پیش از این نیز بهمن کیارستمی فرزند مرحوم کیارستمی به دلیل آنچه سکوت تیم بررسی‌کننده در مقابل پرونده پدرش نامیده بود، واکنش جدیدی در قبال پرونده پزشکی پدرش نشان داد و از شکایت از پزشک معالج پدرش و بیمارستانی که کیارستمی در ایران آنجا بستری بوده، خبر داد. خانواده کیارستمی اصرار به قصور پزشکی بیمارستان جم و پزشک معالج دارند. با توجه به حاشیه‌های پیش‌آمده در این پرونده به دستور وزیر بهداشت و رئیس سازمان نظام‌پزشکی، رسیدگی به این پرونده خارج از نوبت در حال انجام است؛ از طرفی در تاریخ ١٩ مرداد سال جاری، وزیر بهداشت در نامه‌ای از دکتر علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور خواسته بود نسبت به اعلام نتیجه نهایی پرونده درمانی زنده‌یاد عباس کیارستمی اقدام شود. حالا پس از پذیرش تلویحی خطای پزشکی، خانواده کیارستمی اعلام کرده‌‌اند زین پس درباره پرونده پزشکی پدرشان وکیل این خانواده عادل مقدس اظهارنظر خواهد کرد. مقدس به جزئیات قانونی این پرونده اشاره کرده که در مطلب پایین خواهید خواند.

--------------------------------

گفت‌و‌گو با وکیل خانواده کیارستمی:
 مخالف هر حاشیه‌ای حول پرونده کیارستمی هستیم

در همین حال؛ خانواده کیارستمی برای پیگیری حقوقی ماجرای پرونده پزشکی، به تازگی وکیل گرفته‌‌اند و بررسی جزئیات دقیق‌تر ماجرا را به او سپرده‌‌اند، در همین رابطه «شرق» با عادل مقدس، وکیل خانواده کیارستمی، گفت‌وگویی کرده که مشروح آن در ادامه آمده است.


  امروز قائم‌مقام معاونت انتظامی سازمان نظام‌پزشکی از بررسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی در ٢٠ محور و ارسال آن به هیأت بدوی انتظامی خبر داده است. شما به‌عنوان وکیل خانواده عباس کیارستمی، چقدر در جریان این پرونده هستید و از ٢٠ محوری که اعلام کردند بررسی شده، مطلعید؟
آنچه مسلم است، کماکان شکایتی از طرف خانواده کیارستمی ارائه نشده است. شکوائیه به وکالت از فرزندان آقای کیارستمی در حال تنظیم است و هفته آینده تحویل مراجع قضائی و غیرقضائی خواهد شد. ظاهرا تاکنون و مطابق مصاحبه عضو کمیسیون پزشکی مجلس، تقاضای رسیدگی این پرونده از سوی وزارت بهداشت و درمان بوده که طبق ماده ٣٠ قانون نظام‌پزشکی صورت گرفته است. براساس قانون، یکی از همین مراجع، پیگیری‌‌کننده وزارت بهداشت و درمان است. اینکه ٢٠ مورد چه بوده و آن چهار موردی که مطرح کردند چیست، ما هنوز نمی‌دانیم. پیش از این از بهمن کیارستمی دعوت کردند و او چند جلسه در بررسی پرونده حضور داشته است، منتها این جلسات در زمانی بوده که هنوز خانواده عباس کیارستمی، وکیلی اختیار نکرده بودند. ما به‌تازگی وکالت‌نامه‌ای با فرزندان مرحوم کیارستمی تنظیم کرده‌ایم و قرار است کارمان را شروع کنیم و نسبت به مفاد پرونده کاملا ناآگاهیم و چون پرونده کاملا تخصصی است من نمی‌توانم فعلا اظهارنظری کنم تا بررسی دقیق شود و ببینیم چه اتفاقاتی افتاده و با بررسی کارشناسی مشخص شود خطایی هست یا نیست.


 الان وزارت بهداشت و درمان به‌عنوان مدعی‌العموم پرونده را پی گرفته است؟
از آن موارد ماده ٣٠، فقط یکی از کسانی که می‌توانند طرح شکایت کنند، اولیای دم و بستگان هستند؛ اما یکی از مراجعی که امکان شکایت دارد، وزارت بهداشت و درمان است و البته خود سازمان نظام پزشکی هم می‌تواند پیگیر شود. ما هنوز پرونده را ندیده‌ایم که در جریان این جزئیات باشیم.


 آیا شما تقاضای دریافت پرونده را کرده‌اید و آیا این پرونده را در اختیار شما قرار می‌دهند؟
بله. چون ما ذی‌نفع هستیم، پرونده در اختیار ما قرار خواهد گرفت؛ البته چون موارد تخصصی هست، ما با مطالعه پرونده پی نمی‌بریم دقیقا چه اتفاقی افتاده و باید موارد تخصصی به یک تیم کارشناسی ارجاع شود. به نظر می‌رسد براساس قوانین اگر درخواست و مراجعه کنیم، می‌بایست پرونده در اختیار ما قرار گیرد.


 در رأی بدوی، نوشته شده در پرونده آقای کیارستمی دو مورد تخلف پزشکی بوده و دو مورد انتظامی. تفاوت این‌ دو تخلف چیست؟
نظام‌پزشکی برخلاف دادسرای ویژه جرائم پزشکی، تخلفات صنفی و انتظامی را هم بررسی می‌کند.


 یعنی موارد اخلاقی مثل اینکه پزشکی بیمارش را رها کند و به سفر برود را هم بررسی می‌کند؟
بله، دقیقا همین است. چون تخلفات صنفی نیز در آنجا بررسی می‌شود که ممکن است جرم نباشد، اما تخلف انتظامی محسوب می‌شود.


 شکایتی که از سوی شما انجام شده، بناست خارج از نوبت بررسی و اعلام رأی شود؟
کمیسیونی که تاکنون تشکیل شده و به بررسی پرونده عباس کیارستمی به درخواست وزارت بهداشت و درمان پرداخته، به نظر می‌رسد خاص و فوق‌العاده و جدا از روال معمولی این‌گونه پرونده‌هاست. در هیأت بررسی نظام‌پزشکی براساس قانون ١٣ عضو تعیین شده است که درباره این پرونده، تا‌جایی‌که در خبرها آمده، بیش از این تعداد حضور داشته‌اند. تقاضای ما این است که این مسئله فارغ از هر حواشی در پروسه‌ای قانونی بررسی شود. فارغ از اینکه آقای کیارستمی شخصی بزرگ و صاحب‌نام در این مملکت بوده است، ایشان یک شهروند بوده و حقوقی همچون دیگر شهروندان دارد. بنده و همکاران و بالطبع موکلینم، مخالف هر حاشیه‌ احتمالی حول این پرونده هستیم.


 شما هم در شکایتی که تنظیم کردید، قید کرده‌اید پرونده پس از سفر به فرانسه بررسی نشود؟ چون پیش از این بهمن کیارستمی تقاضا کرده بود، پرونده را تا زمانی که پدرش در ایران بوده بررسی و به تخلفات دو بیمارستان پرداخته شود و نه علت فوت در فرانسه.
پرونده فرانسه در دسترس نیست تا بررسی شود. اگر تخلفی آنجا رخ داده باشد، همان‌جا باید بررسی شود و این بخش از صحبت‌های بهمن کاملا درست بوده؛ ولی اینکه علت فوت به این تخلفات بازمی‌گردد یا نه را باید کارشناسان بررسی کنند.


 الان شکایت شما از بیمارستان خاصی خواهد بود؟ مثلا جم و آراد؟

درحال‌حاضر نمی‌توان مقصر خاصی را اعلام کرد. موکلین ما معتقدند تقصیر و تخلفاتی در روند درمان وجود داشته است؛ بنابراین پرونده درمانی می‌بایست بررسی شود تا مقصر احتمالی پیدا شود و اگر هم مقصری نیست، مستند و مستدل به ما اعلام کنند.


 مرجعی که شکایت شما را بررسی می‌کند با مرجعی که تا به حال پرونده را بررسی کرده فرق می‌کند؟
عرض کردم که دو مرجع هست: یکی نظام‌پزشکی و یکی دادسرای جرائم پزشکی. ما در حال بررسی هستیم که از چه مسیری شکایت را مطرح کنیم. همکار بنده خانم مانوش منوچهری مرا همراهی می‌کنند و با هم در حال تصمیم‌گیری برای این موضوع هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha