یك متخصص تغذیه گفت: تپش قلب، افسردگی و احساس خستگی، گیجی، سردرد، پوكی استخوان و بیماری‌های عروق كرونر قلب از علائم یائسگی در زنان است.

محمود اطروشی در گفت‌و‌گو با فارس افزود: یائسگی یك رویداد بیولوژیك طبیعی است و نشان دهنده سال‌های پایانی تولید مثل در زنان است به جز در مواردی كه بر اثر جراحی و برداشتن رحم و تخمدان‌ها، یائسگی رخ می‌دهد.
وی گفت: كاهش تولید هورمون‌های جنسی زنانه (استروژن و پروژسترون) در نتیجه كاهش عملكرد فولیكول‌ها منجر به پایان قاعدگی می‌شود.
اطروشی افزود: خونریزی و قاعدگی كم‌ و توقف آن، گر گرفتگی صورت و بالای تنه همراه با تپش قلب، افسردگی و احساس خستگی، گیجی و سردرد، تغییرات میل جنسی، پوكی استخوان، بیماری‌های عروق كرونر قلب از علائم یائسگی است.
این متخصص تغذیه گفت: كاهش هورمون‌های ترشح شده از تخمدان موجب ذخیره بافت چربی در بدن و در نتیجه چاقی می‌شود، بروز چاقی در این سنین افزایش می‌یابد كه خود عاملی مهم برای بروز بیماری‌های قلبی - عروقی، افزایش فشار خون و كاهش عملكرد بدن است.
اطروشی افزود: پیروی از رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی كافی و ورزش در این دوران، بسیار ضروری و حائز اهمیت است و یكی از مشكلات اصلی در این دوران، از دست رفتن مواد معدنی استخوان (عمدتاً كلسیم) به علت كاهش ترشح استروژن تخمدان است.
وی گفت: در این دوران خطر پوكی استخوان و شكستگی استخوان به شدت افزایش می‌یابد. به منظور حفظ ثبات استخوان‌ها از مواد غذایی غنی از كلسیم، منیزیم، ویتامین‌های D و K استفاده كنند.
این متخصص تغذیه افزود: یكی از مؤثرترین ویتامین‌ها در كاهش علائم یائسگی و گر گرفتگی ویتامین E است. این ویتامین موجب افزایش ترشح هورمون‌های تخمدانی می‌شود و سطح استروژن خون را ثابت نگه می‌دارد. همچنین موجب كاهش سرگیجه، تپش قلب، تنگی نفس، عصبانیت، خستگی و كم‌خونی در این دوران می‌شود.
اطروشی گفت: فقدان استروژن در این دوران موجب افزایش میزان كلسترول بد (LDL) و كاهش میزان كلسترول خوب(HDL) در خون می‌شود كه می‌تواند موجب افزایش خطر حمله قلبی و سكته مغزی در زنان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha