آیا شما هم شنیده اید که می گویند در طول چرخه قاعدگی ، فقط یک روز شانس باردار شدن وجود دارد؟! یا شنیده اید که می گویند ، امکان بارداری در هنگام قاعدگی وجود ندارد؟ تحقیقات نشان می دهد که اکثر افرادی که قصد باردار شدن را دارند در اولین سال تلاش با موفقیت باردار می شوند. با این حال، عوامل مختلفی در باردار شدن دخیل هستند، از سن گرفته تا شرایط پزشکی و مشکلات باروری با هر یک از زوجین. اگر نگرانی دارید، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا متخصص باروری مشورت کنید، که می تواند در مورد وضعیت فردی شما با شما صحبت کند و در بهینه سازی شانس باردار شدن شما کار کند.

شانس شما برای باردار شدن فقط یک روز است؟

بر اساس تعدادی از مطالعات، احتمال باردار شدن شما از یک بار رابطه جنسی ممکن است در این محدوده ها باشد: 21٪ تا 35٪ یک روز قبل از تخمک گذاری. 10٪ - 33٪ در روز تخمک گذاری. 0٪ تا 11٪ یک روز پس از تخمک گذاری.


تخمک گذاری 14 روز قبل از شروع قاعدگی بعدی انجام می شود(برخلاف تصور عمومی که گمان می کنند تخمک گذاری 14 روز بعد از آخرین قاعدگی صورت می گیرد). استثنایی که در این زمینه وجود دارد این است که اگر سیکل قاعدگی 28 روزه باشد، تخمک گذاری 14 روز قبل و 14 روز بعد از آخرین قاعدگی امکان پذیر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرنتس مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که محاسبه برای زمان امیزش به نیت باردار شدن و با توجه به زمان تخمک گذاری به سختی صورت می گیرد و اصولا محاسبه درستی از آب در نمی اید و اگر چرخه قاعدگی منظمی نداشته باشید امکان محاسبه سخت است.

برای مثال اگر شما چرخه قاعدگی 30 روز باشد ، زمان تخمک گذاری روز 16 است که از شروع آخرین قاعدگی محاسبه می شود. اما اگر چرخه قاعدگی به طول انجامد محاسبه دقیق برای تخمین زمان تخمک گذاری نیاز به کمک دارد.


با توجه به این حقیقت که چرخه قاعدگی و زمان تخمک گذاری در هر فرد فرق می کند ، تخمین زمانی برای اجتناب از آمیزش و بارداری نیز سخت خواهد بود.
اگر در طول قاعدگی امیزشی صورت گیرد و تخمک گذاری نیز در اوایل چرخه انجام شود، امکان بارداری زیاد خواهد بود.


به خاطر داشته باشید که شناخت سیکل قاعدگی راهی برای ارتقای شانس بارداری است نه اجتناب از آن.  اگر واقعا در صدد پیشگیری از بارداری هستید باید علاوه بر در نظر گرفتن زمان، وسایل و روش های موثرتری استفاده کنید.


شانس شما برای باردار شدن، در هر مرحله از چرخه قاعدگی 

زمانی که رابطه جنسی با بارورترین روزهای شما مصادف می شود، شانس باردار شدن شما افزایش می یابد. هر مرحله از چرخه خود را بشناسید تا به شما در باردار شدن یا اجتناب از بارداری کمک کند.

باید گفت که هیچ زمان مشخصی وجود ندارد که احتمال بارداری بعد از آمیزش صفر و یا غیر ممکن باشد. بعد از هر آمیزشی امکان باردارشدن وجود خواهد داشت. اما با این حال در طول چرخه و سیکل قاعدگی زمانی وجود دارد که امکان بارداری در آن حداکثر و حداقل خواهد بود.

بهترین گزینه برای باردار شدن زمان بندی رابطه جنسی برای کمک به اسپرم در رسیدن به آن تخمک در لحظه مناسب است. اسپرم می تواند تا پنج روز در دستگاه تناسلی زنان در شرایط مناسب زندگی کند، به این معنی که اکثر افراد در هر چرخه حدوداً شش روز خواهند داشت که در طی آن می توانند باردار شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شانس باردار شدن در طول چرخه قاعدگی به ادامه مطلب مراجعه کنید.

شانس شما برای باردار شدن در دوران پریود

قاعدگی پس از آزاد شدن تخمک و بارور نشدن شروع می شود و در اکثر افرادی که قاعدگی دارند، بین روزهای 21 تا 35 بعد از تخمک گذاری رخ می دهد. (اولین روز پریود شما روز اول سیکل در نظر گرفته می شود.)

در طی قاعدگی، غشای داخلی رحم (که به آندومتر معروف است) می ریزد. در روز سوم چرخه، سطح پروژسترون و استروژن در حال افزایش است و برای بازسازی آندومتر کار می کند. در حدود روز چهارم، زمانی که تخمدان ها شروع به آماده سازی تخمک برای رهاسازی می کنند، رسیدن فولیکول شروع به افزایش می کند.

اکثر افراد پس از پایان دوره قاعدگی خود تخمک گذاری خوبی خواهند داشت، در حدود روز 14 برای چرخه متوسط ​​28 روزه - اگرچه همانطور که می دانیم، طول چرخه و تخمک گذاری می تواند از فردی به فرد دیگر و حتی سیکلی به سیکل دیگر بسیار متفاوت باشد. از آنجایی که برای بارداری به تخمک نیاز است و بعید است که تخمک در طول یا بلافاصله پس از پریود شما آزاد شود، احتمال کمی وجود دارد که اسپرم وارد شده در طول دوره شما منجر به بارداری شود.

با این حال، اگر نزدیک به پایان دوره قاعدگی خود رابطه جنسی داشته باشید و خیلی زود پس از پایان قاعدگی تخمک گذاری کنید، ممکن است باردار شوید. به یاد داشته باشید: اسپرم می‌تواند تا پنج روز زنده بماند، بنابراین اگر عادت ماهانه شما به عنوان مثال در روز هفتم به پایان می‌رسد و در روز دهم به تخمک‌گذاری دارید، ممکن است تا روز پنجم آن سیکل از طریق رابطه جنسی باردار شوید.

شانس شما برای بارداری: بسیار کم. در حالی که اگر تخمک گذاری زودهنگام داشته باشید و در پایان دوره قاعدگی خود رابطه جنسی داشته باشید، از نظر فنی امکان باردار شدن وجود دارد، اکثر افراد در چرخه خود باید خیلی دیر تخمک گذاری کنند تا در پریود باردار شوند. علیرغم احتمال کم، اگر می‌خواهید از بارداری خودداری کنید، بهترین کار این است که از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

شانس شما برای باردار شدن بلافاصله بعد از پریود

کلی پاگیداس، پزشک متخصص باروری می گوید: اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، می خواهید برای داشتن شانس بهینه باردار شدن، رابطه جنسی را بعد از پایان دوره خود شروع کنید. 

او توضیح می‌دهد که برای بیشتر افراد، "من توصیه می‌کنم که رابطه جنسی مکرر - دو تا سه بار در هفته، اگر می‌توانید یک روز در میان - مدت کوتاهی پس از توقف قاعدگی داشته باشید."

مدتی پس از پایان قاعدگی، ممکن است متوجه تغییر ترشحات واژن شوید. این تغییر به این معنی نیست که تخمک آزاد شده است، اما نشان می دهد که بدن شما با تولید مخاط دهانه رحم که محیطی دوستانه برای اسپرم ایجاد می کند، برای تخمک گذاری آماده می شود. با نزدیک شدن به تخمک گذاری ، مخاط دهانه رحم به تدریج از خشک تر و چسبناک تر به حالت خمیری یا خامه ای و در نهایت شفاف و کشدار می شود، مانند سفیده تخم مرغ خام. همچنین ممکن است متوجه افزایش میزان ترشحات شوید.

به یاد داشته باشید، حتی اگر هنوز تخمک گذاری نکرده اید، می توانید بلافاصله پس از قاعدگی باردار شوید. این به این دلیل است که اسپرم اگر در مخاط بارور دهانه رحم به دام افتاده باشد می تواند تا پنج روز زنده بماند – بنابراین معرفی اسپرم در روزهای منتهی به تخمک گذاری می تواند شانس باروری شما را افزایش دهد. دکتر استیون آر. بایر، متخصص غدد تولید مثل در کلینیک باروری IVF بوستون ، توضیح می‌دهد: «یک مطالعه نشان داد که افرادی که در این مرحله فقط یک بار رابطه جنسی داشتند، حتی چهار تا پنج روز قبل از تخمک‌گذاری، باردار شدند .

شانس شما برای بارداری: کم تا متوسط. تخمک از نظر فنی در این مرحله آزاد نمی‌شود، اما وجود اسپرم در محل و نگهداری از مخاط بارور دهانه رحم می‌تواند در صورت تخمک‌گذاری زودتر از حد انتظار مفید باشد.

شانس شما برای باردار شدن در طول دوره ی تخمک گذاری

به زمان اصلی برای لقاح خوش آمدید! درست قبل و در حین تخمک گذاری بهترین زمان برای تلاش برای باردار شدن است زیرا زمانی است که تخمک آزاد شده و آماده بارور شدن است.

دانستن زمان تخمک گذاری به سادگی نگاه کردن به تقویم یا شمارش روزهای چرخه نیست. در واقع، تعیین دقیق زمان تخمک گذاری بدون سونوگرافی  تقریبا غیرممکن است- و خوشبختانه، این سطح از دقت برای باردار شدن ضروری نیست. اما برخی از علائم فیزیکی وجود دارد که بدن شما به شما کمک می کند، مانند تغییرات مخاط دهانه رحم و دمای پایه بدن.

دمای بدن شما با تخمک‌گذاری حدود نیم درجه افزایش می‌یابد (با دماسنج بدن پایه تشخیص داده می‌شود)، اما به خاطر داشته باشید که این افزایش پس از تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد، که ممکن است برای بارداری خیلی دیر باشد.

دکتر بایر توضیح می دهد : «اینجاست که کیت های تست تخمک گذاری بسیار مفید می شوند. این کیت ها افزایش هورمون لوتئینیزه کننده (LH) را که حدود 36 ساعت قبل از تخمک گذاری اتفاق می افتد، تشخیص می دهند. پس از اینکه کیت آزمایش افزایش یافت، دکتر بایر توصیه می کند که در 24 تا 36 ساعت آینده رابطه جنسی داشته باشید. از آنجایی که اسپرم ها می توانند چندین روز در مخاط بارور دهانه رحم زنده بمانند، پس از رها شدن تخمک، آماده ملاقات با تخمک خواهند بود.

یکی دیگر از نشانه های خوب باروری تغییر در قوام مخاط دهانه رحم است. دکتر بایر توضیح می‌دهد: «شما ترشحات واژن را مشاهده خواهید کرد که به مقدار زیاد افزایش می‌یابند و به اندازه سفیده تخم‌مرغ هستند، که نشان‌دهنده زمان مناسب برای مقاربت است».

 می توانید مخاط دهانه رحم خود را با قرار دادن انگشت اشاره و شست در واژن خود برای گرفتن نمونه آزمایش کنید، سپس انگشت و شست خود را به هم بزنید. اگر قوام نازک است و به راحتی بین دو انگشت کشیده می شود، زمان مناسبی است

شانس شما برای بارداری: بالا، به خصوص اگر در عرض 36 ساعت پس از تشخیص افزایش LH رابطه جنسی داشته باشید. تخمک آزاد شده بین 12 تا 24 ساعت زنده می‌ماند ، اما نگران نباشید: تحقیقات نشان می‌دهد که بارداری می‌تواند از طریق داشتن رابطه جنسی هر یک تا دو روز قبل از تخمک‌گذاری انجام شود، بنابراین نیازی نیست هر ساعت و  هر روز رابطه جنسی داشته باشید(البته مگر اینکه واقعاً بخواهید!).

شانس شما برای باردار شدن بعد از تخمک گذاری

 این بخش نهایی از چرخه شما پس از تخمک گذاری شروع می شود و در شروع دوره شما به پایان می رسد. در این مرحله، پروژسترون شروع به افزایش می کند. مخاط دهانه رحم شما خشک می شود.

حدود شش روز طول می کشد تا هر تخمک بارور شده به رحم شما برسد. اگر اسپرمی در اندومتر شما با تخمک ملاقات کند، حدود یک هفته بعد شاهد افزایش گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) خواهید بود، هورمونی که با تست های بارداری خانگی اندازه گیری می شود.

شانس شما برای بارداری: کم است. هنگامی که تخمک آزاد شد، یک پنجره کوتاه 12 تا 24 ساعته وجود دارد که در طی آن می توان آن را بارور کرد. پس از آن، دیگر در پنجره باروری خود نخواهید بود (مگر اینکه تخمک دوم را آزاد کنید، که نسبتاً نادر اما ممکن است ). اگر به دنبال اجتناب از بارداری هستید، این مرحله‌ای است که در طی آن افراد معمولا آزادانه رابطه جنسی دارند، اما به خاطر داشته باشید که اگر تخمدان و اسپرم در حال کار باشد، هرگز تضمینی برای اجتناب از بارداری وجود ندارد.

شانس شما در مقابل واقعیت شما

برای کسانی که سعی در باردار شدن دارند، مهم است که بدانند باردار شدن ممکن است زمان ببرد - حتی اگر زمان درستی داشته باشید. با توجه به کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG)، افراد دارای قاعدگی در 20 سالگی و اوایل 30 سالگی شانس بارداری 20 تا 30 درصدی در طول چرخه متوسط ​​دارند. اگر در دهه 40 خود هستید، این عدد به یک در 10 تغییر می کند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سمین ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    باسلام اقدام به بارداری کردم قبلاپریودم منظم و٢٨ روزه بوداماکیست داشتم ۵ماه قرص خوردم رفع شدوپریودم نامنظم شدوزمان تخمک گذاری رونمیتونموتشخیص بدم میخوام بدونم چقدرزمان میبره عوارض قرص تموم شه واینکه ۵روزقبل4رزفبل لزپریودی بعدی احتمال بارداری هست
  • Atefe ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    سلام سوال خیلی مهم داشتم. 12 روز پیش قرص لونژیل خورده شده و2روزه که پریود تموم شده که رابطه ی محافظت نشده انجام گرفته احتمال بارداری وجود داره؟بازم لازمه قرص خورده بشه؟
  • سارا ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
    سلام وقت بخير ممنون از مطالب مفيدتون من روز تخمك گذاري اقدام كردم براي بارداري ميخواستم بدونم بايد روزهاي بعدي هم انجام بدم يا فقط اون روز كافي و باردار ميشم