قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه در حال‌حاضر 90درصد خدماتی که در منزل تحت عنوان «خدمات پرستاری در منزل» به بیماران ارائه می‌شود، غیرمجاز است؛ عنوان کرد:‌ بر همین اساس سازمان نظام پرستاری از شورای عالی بیمه پیگیر تایید تعرفه‌های خدمات پرستاری در منزل بوده که شورا نیز به نظام پرستاری قول مساعد برای پیگیری این موضوع را داده است.

90درصد خدمات «پرستاری در منزل» غیرمجاز است

سلامت نیوز:قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه در حال‌حاضر 90درصد خدماتی که در منزل تحت عنوان «خدمات پرستاری در منزل» به بیماران ارائه می‌شود، غیرمجاز است؛ عنوان کرد:‌ بر همین اساس سازمان نظام پرستاری از شورای عالی بیمه پیگیر تایید تعرفه‌های خدمات پرستاری در منزل بوده که شورا نیز به نظام پرستاری قول مساعد برای پیگیری این موضوع را داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، محمد شریفی‌مقدم در نشست خبری که به مناسبت روز پرستار در سازمان نظام پرستاری برگزار شد، با توجه به دستاوردهای این سازمان طی 13 ماه گذشته گفت: در این دوره از مدیریت سازمان نظام پرستاری جلسات متعددی با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برگزار شد و علاوه بر آن، نامه‌های متعددی نیز به ریاست جمهوری و معاون اول رئیس‌جمهوری ارسال شد که از ثمرات این اقدام می‌توان به الزام دولت به اجرای قانون تعرفه‌گذاری در برنامه ششم توسعه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه خدمات پرستاری در منزل یکی از نیازهای ویژه مردم است، افزود: در سال 78 آیین‌نامه ارائه خدمات پرستاری در منزل تنظیم، تدوین و ابلاغ شد، اما به دلیل حمایت نکردن بیمه‌ها این موسسات غیرفعال شدند که با پیگیری‌های این دوره از نظام پرستاری، تعرفه‌های خدمات پرستاری در منزل توسط وزارت بهداشت تدوین و به شورای عالی بیمه ارسال شد.

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: اکنون حدود 90 درصد خدماتی که در منزل به بیماران ارائه می‌شود، غیرمجاز است. بنابراین ضروری بود که این قانون به مرحله اجرایی برسد.

شریفی‌مقدم با بیان اینکه وزارت بهداشت هیچ تمایلی به همکاری با سازمان نظام پرستاری ندارد، گفت: تعرفه خدمات پرستاری در منزل توسط وزارت بهداشت تدوین و به شورای عالی بیمه ارسال شده بود. شورا برای تایید نهایی جلسه‌ای را تشکیل داد و از نمایندگان سازمان نظام‌پرستاری نیز دعوت به عمل آورد، اما در روز جلسه نمایندگان وزارت بهداشت به محض احساس حضور نمایندگان پرستاری، جلسه را ترک کردند و منجر شد این مساله بی‌نتیجه بماند، البته شورای عالی به ما قول مساعد دادند که این مساله را مجدد در دستور کار قرار دهند.

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری در ادامه با بیان اینکه تعرفه‌های تعریف شده از سوی وزارت بهداشت برای خدمات پرستاری در منزل غیرکارشناسانه است، گفت: برای مثال وزارت بهداشت برای تزریق وریدی (داخل رگ) 15000 تومان تعرفه را تعریف کرده است و برای پرستاران ویژه این مبلغ 18000 تومان است؛ این در حالی است که هزینه‌ تمام‌شده یک ساعت خدمت پرستار برای دولت 45هزار تومان است.

وی افزود: از مبلغی که وزارت بهداشت برای خدمات پرستاری تصویر کرده، پرستاران باید 10 درصد مالیات و 20 درصد حق‌العمل به شرکتی که با آن قرارداد دارند، بپردازند. در واقع مبلغ ناچیزی از آن برای یک پرستار باقی می‌ماند که این تعرفه ظلم بزرگی در حق پرستاران است.

شریفی‌مقدم عنوان کرد: سازمان نظام پرستاری در جلسه شورای عالی بیمه ضمن موافقت با تعرفه‌های تعیین شده توسط وزارت بهداشت، پیشنهاداتی را ارائه کرد که متاسفانه وزارت بهداشت با آن مخالفت خود را اعلام کرده است. برای مثال، سازمان نظام پرستاری محاسبه کرده که علی‌رغم خدمتی که پرستار در منزل ارائه می‌دهد، هزینه 1 ساعت و نیم خدمت اضافه‌تر به پرستاران پرداخت شود که این مازاد پرداخت جبران زمان تردد و نقل و انتقال پرستاران می‌کند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بودجه کل سازمان نظام پرستاری از درآمد سالانه یک پزشک کمتر است، گفت: اختلاف درآمد بین پرستار و پزشک باید 2.7 برابر باشد، اما این اختلاف در کشور ما بیش از 100 برابر است.

وی خاطرنشان کرد: مراسم روز پرستار فردا (دوشنبه) با حضور بیش از 400 هزار پرستار برگزار خواهد شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha