سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر لزوم تشدید نظارت سازمان غذا و دارو بر فرآیند تولید سوسیس و کالباس تاکید کرد و گفت: به صورت جدی می طلبد سازمان غذا و دارو به عنوان نهاد نظارتی، نظارت بیشتری را بر این امر داشته باشد.

استفاده از خمیرمرغ در تولید سوسیس و کالباس غیرقانونی است

سلامت نیوز:سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر لزوم تشدید نظارت سازمان غذا و دارو بر فرآیند تولید سوسیس و کالباس تاکید کرد و گفت: به صورت جدی می طلبد سازمان غذا و دارو به عنوان نهاد نظارتی، نظارت بیشتری را بر این امر داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،محمدنعیم امینی فرد  درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه استفاده از خمیرمرغ در تولید کالباس و سوسیس، همبرگر و حتی کباب کوبیده، با بیان اینکه ضوابط و استانداردهای تهیه، فرآوری و پخت موادغذایی را وزارت بهداشت تعیین می کند، گفت: تمامی استانداردهایی که از سوی سازمان غذا و دارو ابلاغ می شود مورد تایید است.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه قوانین و آیین نامه های مشخصی در رابطه با اعمال استاندارد مواد غذایی وجود دارد، استفاده از خمیرمرغ را در تولید سوسیس و کالباس غیرقانونی دانست و افزود:  استفاده از گوشت دور ریختنی در تولید خمیر مرغ مورد تایید نیست و به صورت جدی می طلبد سازمان غذا و دارو به عنواد نهاد نظارتی، نظارت بیشتری را بر این امر داشته باشد.

امینی فرد بر لزوم تشدید نظارت سازمان غذا و دارو بر فرآیند تولید سوسیس و کالباس تاکید کرد و گفت: چنانچه استفاده از خمیر مرغ در تولید فرآورده های غذایی مانند سوسیس، کالباس و همبرگر از سوی سازمان غذا و دارو محرز شود این دستگاه طبق مقررات و ضوابط باید نسبت به پلمب کارخانه و همچنین برخورد جدی و قاطع با تولید کنندگان این محصولات اقدام کند.

وی با تشریح عوامل روی آوردن افراد به مصرف فست فودها، افزود: با توسعه زندگی شهری استفاده از فست فودها میان مردم رواج پیدا کرده است و همچنین ارزان بودن قیمت این فرآورده ها نسبت به سایر مواد غذایی نیز مزید بر علت شده در کنار این سیر نزولی میزان سرمایه ای که خانوارها طبق آمارهای سازمان برنامه و بودجه در سال های اخیر به سبد مواد غذایی اختصاص می دهند از جمله عوامل گرایش افراد به سمت مصرف فست فودها است.

امینی فرد با تاکید بر اینکه اگر تمامی استانداردها هم در تولید سوسیس و کالباس رعایت شود باز هم برای سلامت خطرآفرین است، گفت: استاندارد مشخصی در تهیه، نگهداری و فرآوری فرآورده های غذایی بی کیفیت اعمال نمی شود از این رو بهتر است تولید و عرضه این محصولات محدود شود.

 سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم با یادآوری اینکه عوارض برخی مواد غذایی در دراز مدت بروز می کند، ادامه داد: هر چند استفاده از مواد قندی بیش از حد عوارض زیادی را برای افراد به دنبال دارد اما نمی توان استفاده از آن را ممنوع کرد زیرا برخی به این مواد نیاز دارند بر همین اساس هم نمی توان از تولید سوسیس و کالباس در کشور جلوگیری کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در رابطه با محصولاتی که سلامت مردم را به فوریت دچار آسیب می کند قانون داریم، افزود: اینکه مصرف برخی مواد غذایی در درازمدت چه عوارضی را برای سلامت افراد به همراه خواهند داشت باید با سیاست گذاری مناسب تعیین و با فرهنگ سازی به مردم منتقل شود.

 وی با بیان اینکه اعمال اقدامات تنبیهی صرف، راهکار منطقی و علمی برای کاهش مصرف سوسیس و کالباس نیست، تصریح کرد: در  رابطه با فرآورده هایی که خطر فوری برای سلامت انسان دارند قانون داریم و به صورت جدی لازم است با تولیدکنندگان این محصولات با جدیت برخورد شود.

 امینی فرد ادامه داد: در رابطه با استفاده بیش از حد از یک ماده غذایی که منجر به ایجاد عوارض در افراد شود ابهامات قانونی وجود دارد و نمی توان به آن دلیل که 10 سال بعد عوارض آن در افرادی که مصرف زیاد داشتند دیده شده استفاده از آن ماده غذایی را محدود کرد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم، افزود: اخیرا در کشورهای غربی در عرضه نوشابه‌ها بیش از نیم لیتر حداقل در یک جلسه محدودیت قائل می شوند یا مثلا فرانسه اخیرا  استفاده آزادانه از نوشابه‌های غیرالکلی دارای قند بالا را ممنوع کرده و همچنین در این رابطه مالیات‌ و عوارض خیلی سنگینی اعمال شده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: باید با فرهنگ سازی و همچنین بکارگیری مکانیزم‌های تشویقی و تنبیهی برای استفاده از مواد غذایی سالم و عدم استفاده از مواد غذایی ناسالم مردم را به سمت غذاهای سالم و دوری از غذاهای ناسالم سوق داد، ضمن اینکه در حال حاضر الگوی بیماری‌ها در کشور ما تغییر کرده که این موضوع به دلیل استفاده بیش از حد از بعضی مواد غذایی است که چنانچه تعادل در مصرف چنین غذاهایی رعایت شود مصرف انها هیچ ضرری ندارد؛ متاسفانه تغییر سبک زندگی و همچنین زندگی ساکن و بدون تحرک مهمترین عامل برای ابتلا به بعضی بیماری‌هایی است که  رتبه بالایی را از نظر ایجاد هزینه برای بهداشت عمومی ایجاد می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha