درد پستان (مستالژی) را می توان به صورت حساسیت، ضربان دار، تیز، سوزش، درد سوزش یا سفتی در بافت سینه توصیف کرد. این درد ممکن است ثابت باشد یا فقط گاهی اوقات اتفاق بیفتد و در مردان، زنان ممکن است رخ دهد.

دلایل احساس درد در پستان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایو کلینیک  اغلب اوقات، درد سینه نشانه یک وضعیت غیر سرطانی (خوش خیم) پستان است و به ندرت نشان دهنده سرطان سینه است. درد سینه بدون دلیل که پس از یک یا دو سیکل قاعدگی از بین نمی رود، یا پس از یائسگی ادامه می یابد، یا درد سینه که به نظر می رسد به تغییرات هورمونی مربوط نمی شود، باید ارزیابی شود.

درد سینه در دوران پریود

فقط چند روز در ماه، در دو تا سه روز منتهی به دوره قاعدگی. این درد طبیعی و خفیف تا متوسط ​​هر دو سینه را تحت تاثیر قرار می دهد.
هر ماه یک هفته یا بیشتر، قبل از پریود شروع می شود و گاهی تا سیکل قاعدگی ادامه می یابد. درد ممکن است متوسط ​​یا شدید باشد و هر دو سینه را درگیر کند.

درد سینه در مردان 

در مردان، درد سینه بیشتر به دلیل وضعیتی به نام "ژنیکوماستی" (guy-nuh-koh-MAS-tee-uh) ایجاد می شود. این به افزایش مقدار بافت غده سینه اشاره دارد که به دلیل عدم تعادل هورمون های استروژن و تستوسترون ایجاد می شود. ژنیکوماستی می تواند یک یا هر دو سینه را تحت تاثیر قرار دهد، گاهی اوقات به طور ناهموار.

در زنان ترنس، هورمون درمانی ممکن است باعث درد سینه شود. در مردان تراجنسیتی، درد سینه ممکن است به دلیل حداقل مقدار بافت پستان که ممکن است پس از ماستکتومی باقی بماند ایجاد شود.

درد سینه در دوران بارداری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرنت پس از بارور شدن تخمک، بدن شما شروع به تولید هورمون‌های بارداری – یعنی استروژن، پروژسترون و پرولاکتین – می‌کند که سینه‌های شما را تحریک می‌کند و باعث می‌شود غدد شیر درون آن‌ها رشد کنند تا برای نقش اصلی خود در تغذیه نوزاد آماده شوند.

آنچه شما احساس می کنید در واقع دردهای فزاینده ای است که سینه های شما برای شیردهی آماده می شوند و این ناراحتی ممکن است در طول بارداری شما بیاید و از بین برود. جیمز ای. فرگوسن دوم، استاد و رئیس گروه زنان و زایمان در دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا، می گوید: «بیشتر افراد در سه ماهه اول تورم بافتی را تجربه می کنند که باعث درد و حساس شدن سینه ها می شود. و تمام این هیاهو در قفسه سینه شما را می توان به خاطر این دانست که بدن شما در حال تغییر است.

درد سینه و کرونا

اگر در حال انجام شیمی درمانی یا ایمونوتراپی هستید، باید همیشه از ماسک استفاده کنید. علاوه بر این، یک ماسک از دست زدن به بینی و دهان شما جلوگیری می کند. اگر مطمئن نیستید که از دارویی استفاده می کنید که سیستم ایمنی شما را تضعیف می کند، لطفاً از انکولوژیست پزشکی خود بپرسید.

این ویروس به تازگی زندگی انسانها را تحت تاثیر قرار داده و محققان زمان بیشتری نیاز دارند تا بتوانند رابطه بین ابتلا به کووید 19 و درد در ناحیه پستان را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش سلامت نیوز در این مقاله به تغییرات طبیعی و تغییرات نگران کننده سینه ها در زنان می پردازیم.


1. اگر سایز سینه هایتان افزایش یافته است:

دلایل:

  •      افزایش وزن ( چون سینه ها علاوه بر بافت غده ای بیشتر از سلول های چربی ساخته شده اند )
  •     بارداری ( پر شدن مجرای شیری )
  •     قرص های ضد بارداری
  •     تغییرات هورمونی مربوط به چرخه قاعدگی ( سینه به تغییرات استروژن و پروژسترون بسیار حساسند )


نیازی به نگرانی نیست هرچند ممکن است به خرید لباس جدید نیاز پیدا کنید.



2. اگر سایز سینه هایتان کاهش یافته است:

دلایل:

  •  کاهش وزن
  •  کاهش سطح استروژن (استروژن نام گروهی از هورمونهای جنسی زنانه است که در انسان در سیکل طبیعی تخمدان در مرحله فولیکولی (follicullar) از تخمک آزاد میشود. طی دوران بارداری، مقدار زیادی از استروژن‌ها ترشح می‌شود.)
  •  در معرض قریب الوقوع یائسگی هستید
  • اگر بدون هیچ کدام ازین دلایل سینه هایتان کوچک شده ( به خصوص اگر ریزش مو، آکنه یا موی صورت دارید ) حتما برای سندرم تخمدان پلی کیستیک Polycystic Ovary Syndrome (PCOS ) آزمایش بدهید که مشخصه آن بالا رفتن سطح هورمون تستوسترون و DHEA است.
  • شاید بهتر است دست از قهوه خوردن بردارید.در یک مطالعه در مجله سرطان بریتانیا دریافتند که نوشدین سه فنجان قهوه در روز سبب انقباض سینه در بعضی زنان می شود، با اضافه کردن این مقدار اثراتش هم افزایش می یابد. عامل آن ژنی است که اندازه سینه را با مصرف قهوه مرتبط می کند.


3. اگر سینه های بزرگی دارید:

اگر به این موهبت دچارید میتوانید از DNA خود تشکر ( یا نفرین ) کنید. در حالی که برخی مطالعات سایز بزرگ سینه را به احتمال افزایش خطر سرطان سینه مرتبط می دانند ولی شواهد کافی برای نگرانی وجود ندارد. به گفته دکتر دانیل میمن Daniel Maman جراح سینه و استادیار بالینی دانشکده پزشکی Mount Sinai منهتن " در انتهای هر کدام از این تحقیقات عنوان شده که قبل از نتیجه گیری قطعی باید مطالعات بیشتری انجام شود ."


4. اگر دچار افتادگی سینه شده اید:

DNA شما در طول زمان ظاهر شما را تعیین می کند. میمن توضیح می دهد " شکل و ظاهر سینه تا حد زیادی به سن، سابقه داشتن زایمان و شیردهی دارد. بعد از شیر دادن و با بالا رفتن سن، رباط ها کشیده شده، بافت های همبند شکسته شده و پوست حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد و باعث میشود که سینه بیشتر حالت قطره اشک ( افتادگی ) به خود بگیرد.

میمن می گوید:" استفاده از سینه بند (سوتین) مناسب به عنوان پشتیبان یکی از معدود کارهایی است که زنان می توانند برای مقابله با اثر گرانش زمین انجام دهند. " همچنین می توانید از گرفتن رژیم یو یو اجتناب کنید (بالا و پایین رفتن وزن باعث کشش پوست می شود) و ورزش هایی مثل شنای سوئدی و پرس سینه برای تقویت عضلات سینه خود انجام دهید. سفت شدن عضلات سینه باعث برجسته شدن سینه ها می شود.


5. اگر توده و برآمدگی در سینه هایتان احساس می کنید:

در طول چرخه قاعدگی، ممکن است روی سینه توده یا برآمدگی احساس کنید، تغییرات هورمونی سبب ایجاد کیست های خوش خیمی می شوند که با آب پر شده اند. به گفته دکتر لورن اشترایشر Lauren Streicher متخصص زنان و استاد دانشکده پزشکی نورث وست: " در دوره قاعدگی زنان، این تغییرات فیبرو کیستیک بخشی از تغییرات طبیعی پستان است. "

توده هایی که در دو طرف سینه زیر بغل یا قسمت بالا و جلوی سینه دیده می شود – ممکن است حساس یا حتی دردناک باشند، به خصوص قبل از قاعدگی، این توده ها معمولا دلیلی برای نگرانی نیستند به خصوص اگر متقارن باشند. البته اگر احساس نگرانی می کنید بهتر است مثل همیشه با پزشکتان مشورت کنید.


6. اگر سینه های شما متراکم هستند:

اگر شما جزو نیمی از زنانی هستید که سینه های متراکم دارند—به این معنی که آن ها فیبروز ( Fibrosis بیماری ورم انساج لیفی و تصلب(سخت شدن) بافت‌های همبند است که در نتیجه فزونی‌یافتن تشکیل الیاف در بافت همبند طی یک فرایند بهبودی‌پذیر یا بهبودی‌ناپذیر است. فیبروز ممکن است خوش‌خیم، بدخیم یا بیماری‌زا باشد.) و بافت غده ای بیشتری دارند—تشخیص دقیق توده و تومور در ماموگرافی کار سختی است. زیرا هر دوی این ها در سینه های متراکم در تصویر برداری با اشعه ایکس به شکل توده سرطانی نشان داده می شود.

زنان با سینه های بسیار متراکم باید از پزشکشان بخواهند که آزمایشهای بیشتری با MRI یا سونوگرافی انجام دهند. در این میان بهتر می توانند بدن خودشان را بشناسند. به گفته میمن " در تست های شخصی که توسط خودتان انجام می شود بسیار دقیق باشید—بدانید که سینه هایتان چه حسی دارند. اگر کوچکترین حسی از بیماری داشتید و احساس غیر عادی ای داشتید به دنبال کمک حرفه ای پزشکی بروید. "


7. اگر سینه هایتان درد دارد و تیر می کشد:

یک لیست طولانی از عواملی که سبب ایجاد درد در سینه می شوند وجود دارد، و اکثرا خوش خیم هستند.
درد سینه دو طرفه—درد در هر دو پستان:

دلایل:

  •  اغلب هورمونی است.
  •  به خاطر مصرف بیش از حد کافئین، کافئین تغییرات فیبروکیستیک را تشدید می کند.
  •  احتمالات دیگر شامل تغییرات سندرم پیش از قاعدگی PMS (Premenstrual syndrome )
  •  استفاده از سینه بند نامناسب
  • ضربه به دیواره قفسه سینه ( مثل تدام در انجام یک کار یا ورزش با شدت زیاد )
  • حمل یک کیف سنگین روی شانه در طور روز.
  •  درد سینه می تواند به علت کمبود آهن هم باشد که به تنظیم هورمون تیروئید کمک می کند. در مطالعه ای که در سال 2004 انجام شد نیمی از زنان بعد از اضافه کردن 6 میلی گرم مکمل های ید به رژیمشان درد سینه هایشان کاهش پیدا کرد ضمن این که کارکرد تیروئیدشان هم بهبود پیدا کرد.


درد سینه یک طرفه—درد در یک پستان:


- اگر درد فقط در یک سینه احساس شود، می تواند هشداری برای سرطان سینه باشد. – مردم فکر می کنندکه سرطان سینه باعث درد نمی شود ولی حقیقت ندارد، این سرطان می تواند دردناک باشد.


8. اگر دچار فرو رفتگی نوک سینه شده اید:

نوک سینه فرورفته اگر از اول به همین شکل بوده طبیعی است. به گفته اشترایشر " ولی اگر جدیدا حالت فرورفتگی پیدا کرده مشکل بزرگی است. اگر همیشه نوک سینه شما برآمده بوده و یک روز به داخل فرو رفت به سرعت به دکتر مراجعه کنید زیرا سرطان سینه یکی از عوامل فرورفتگی نوک سینه است. " ( ولی اول مطمئن شوید که به صورت موقت و به علت سینه بند ورزشی یا حالت خوابتان ایجاد نشده باشد. )

9. اگر دچار ترشح نوک سینه شده اید:

ترشحات سینه غیر طبیعی نیست – ممکن است بعد از تحریکات جنسی مشاهده شود –ولی میتواند هشداری برای یک مشکل باشد. به گفته اشترایشر " اغلب زنان بلافاصله تصور می کنند به معنی سرطان است و در بعضی موارد هم هست ولی لیستی طولانی از سایر عوامل برای این ترشحات وجود دارد. "
ترشح نوک سینه ها (هر دو سینه):

دلایل:

  •  به احتمال زیاد مساله هورمونی است.
  • مشکل شایع بالا رفتن سطح پرولاکتین prolactin است که می تواند به علت داروهایی باشد که استفاده می کنید ( مثل قرص یا برخی داروهای ضد افسردگی)
  •  کم کاری غده تیروئید
  •  کوتاه شدن مجاری ( کوتاه شدن مجاری شیری مرتبط با یائسگی )
  • در شرایط بدتر یک تومور مخاطی.یک تومور خوش خیم به نام پاپیلوما papilloma گاهی اوقات منجر به ترشحات خونی در پستان می شود.
  • ترشحات گاهی به این معنی است که شما حامله هستید و سینه هایتان شروع به ساخت شیر کرده است. و ترشح شیری رنگ می تواند تا دو سال بعد ازشیردهی ادامه داشته باشد.


نکته:

بیشتر اوقات ترشحات پستان طبیعی است ولی باز هم باید بی درنگ ارزیابی شوند، به خصوص هنگامی که این ترشحات خونی است و فقط در یک پستان دیده می شود و همراه با تغییرات پوستی و مشاهده توده در پستان است. "


10. اگر دچار تغییر رنگ پوست سینه هایتان شده اید:

در حالی که سرطان پستان پیشرفته تر می شود تغییرات رنگ پوست و فرو رفتگی پوست رخ می دهد، بر اساس گفته میمین، تغییرات رنگ سینه معمولا نشانه حاملگی است، وقتی نوک سینه و هاله اطرافش بزرگتر و تیره تر می شوند. با بالا رفتن سن نوک سینه هم ممکن است تیره تر و پف دار تر شود که کاملا طبیعی است حتی اگر ظاهر خوشایندی نداشته باشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهرانه ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
    2 0
    سلام وخسته نباشید من دختری هستم که به تازگی ۱۸سالم شده،چند ماهی هستش که وقتی به سینه هام دست میزنم درد میگیره وزمانهایی که به روی شکمم میخوابم مجبورم چیز نرمی زیرش قرار بدم،این درد توی هر دو سینه هام هستش وسینه هام کمی بزرگ شده،این رو هم اضافه کنم که چند ماهی بود که نظم قاعدگیم به هم خورده بود ولی دوماهی هستش که منظم شده،میخواستم بدونم نیازی هست که به پزشک مراجعه کنم؟؟؟
  • کیمیا ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    0 0
    سلام من ۲۰ سالمه و مجردم و نزدیک ۴۰ روزیه که سینه هام جفت شون درد میکنن و پریودیم نامنظم شده ب نظرتون مشکل چیه؟؟؟؟