رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: وجه تمایز قانون برنامه ششم توسعه نسبت به قانون دوره‌های گذشته، نگاه ویژه به آسیب های اجتماعی است،برهمین اساس با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اقدامات لازم در مورد توانمندسازی 45 هزار زن سالمند صورت می‌گیرد.

توانمندسازی45 هزار زن سالمند در کشور

سلامت نیوز: رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: وجه تمایز قانون برنامه ششم توسعه نسبت به قانون دوره‌های گذشته، نگاه ویژه به آسیب های اجتماعی است،برهمین اساس با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اقدامات لازم در مورد توانمندسازی 45 هزار زن سالمند صورت می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، انوشیروان محسنی بند‌پی در کارگاه آموزش کاربرد روش‌های اجتماع محور در عملیاتی کردن طرح‌ها و برنامه‌ها توسط بنیاد فرزانگان سراسر کشور اظهار کرد: بهزیستی به عنوان مرجع متولی در مورد سالمندان در ابعاد چهارگانه شاخص سلامت برنامه و تمهیدات لازم را اتخاذ کرده است بر همین اساس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور دبیرخانه سالمندان را در دو گروه رفاه و حمایت‌های اجتماعی و گروه سلامت و شاخص‌های سلامتی را در بهزیستی کشور مستقر کرده است.

وی افزود: در تدوین برنامه ششم نسبت به گسترش بنیاد فرزانگان و پوشش جمعیت سالمندان تلاش کردیم. به طوری که هم اکنون 38 بنیاد فرزانگان در 26 استان کشور راه‌اندازی شده و این بنیاد در تهران نیز در حال شکل‌گیری است.

بندپی سالمندی را پدیده فیزیولوژیکی برشمرد و گفت:‌ کشوری در شاخص‌های توسعه‌ای موفق است که برای دوره سالمندی جمعیت خود برنامه‌ریزی داشته باشد. بر اساس مطالعات و پیش‌بینی‌های انجام شده تا سال 2020 جمعیت زیر 15 سال و جمعیت بالای 60 سال در کشور برابر می‌شود بر همین اساس باید نظام و حاکمیت سرمایه‌گذاری‌های لازم را در این زمینه داشته باشند.

وی یادآور شد:‌ در کشور ما تنها آسیب‌های سلامتی سالمندان را تهدید نمی‌کند بلکه انزوا، تنهایی، نبود حمایت‌های لازم از سوی دستگاه‌های اجرایی در بروز آسیب‌های سالمندان اثرگذار است البته بسیاری از مسائل را می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و حمایت‌های داوطلبانه سازمان‌های مردم نهاد مرتفع کرد و همه این اقدامات نیازمند اعتبار و حمایت دولتی نیست. به عنوان مثال در کشورهای توسعه یافته گروه‌های مردمی به صورت داوطلبانه از اقشار آسیب‌پذیر حمایت می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه متاسفانه شاخص‌های دیده بانی سالمندی در کشور ما مطلوب نیست، گفت: امنیت روانی، ایجاد محیط امنیت ساز چه از نظر روحی و چه از نظر محیطی و بهبود شرایط محیط از نظر حمل و نقل عمومی باید برای یک سالمند تهیه شده باشد تا افراد سالمند بتوانند به راحتی در جامعه حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه تلاش کردیم هرچه بیشتر برای پوشش مشکلات دوره سالمندی توجه و کار کنیم، افزود: دوره بازنشستگی می تواند یک پنجم عمر یک انسان را شامل شود و فرد در این دوره از زندگی خود می تواند فرصت‌های فراوانی را برای جامعه خود ایجاد کند، به عنوان مثال روسای جمهور بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی در سن بیش از 60سالگی به ریاست می‌رسند زیرا فرد در این سن از اطلاعات و تجربیات بسیاری برخوردار است.

محسنی بند پی با بیان اینکه یکی از راهکارها برای زندگی بهتر در دوره سالمندی این است که حضور افراد را در جامعه روان کنیم، تصریح کرد: سازمان بهزیستی به عنوان سازمانی مرجع و شناخته شده می تواند به صورت تخصصی برای سالمندان کار کند، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تشکیل دبیرخانه شورای عالی سالمندی را به این سازمان سپرد.

رئیس سازمان بهزیستی در مراسم امروز لوگوی بنیاد فرزانگان را با حضور مدیران بنیاد‌های فرزانگان سراسر کشور رونمایی کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha