ترامپ شمار زیادی از کارمندان آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا را مرخص می‌کند زیرا می‌گوید: پول نداریم! اما در همان حال، ۵۴ میلیارد دلار به بودجه ارتش آمریکا می‌افزاید!

ترامپ چه بر سر محیط‌ زیست آمریکا و جهان می‌آورد

سلامت نیوز: ترامپ شمار زیادی از کارمندان آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا را مرخص می‌کند زیرا می‌گوید: پول نداریم! اما در همان حال، ۵۴ میلیارد دلار به بودجه ارتش آمریکا می‌افزاید!
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وقایع اتفاقیه، روزنامه واشنگتن‌پست در یکی از شماره‌های چند روز گذشته خود، پرده از یک فاجعه جدید در دولت ترامپ برداشته و خبر می‌دهد که به‌زودی بودجه آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات‌متحده تا آن حد کم خواهد شود که این سازمان در نخستین سال کار خود تحت ریاست‌جمهوری ترامپ، دست‌کم یک‌پنجم از کارمندانش را از دست خواهد داد. این کاهش بودجه نیز به‌ناچار بخشی از برنامه‌های محیط‌زیستی، مانند پروژه‌هایی که پاکسازی زمین‌های آلوده ناشی از مواد زاید خطرناک یا مکان‌های صنعتی متروکه را تضمین می‌کنند و همچنین پروژه استاندارد بین‌المللی «ستاره انرژی» (که زمانی به‌منظور تلاش برای کاهش انرژی مصرفی در تولیدات کارخانه‌ای و کم‌کردن عوامل به‌وجودآورنده ابداع شد) و برنامه‌های عدالت محیط‌زیستی برای پشتیبانی از جوامع محلی در گسترش و به‌کارگیری راه‌حل‌ها برای حفاظت از محیط‌زیست و سلامتی را تعطیل خواهد کرد. برنامه‌های مربوط به تغییرات اقلیم و بودجه برای روستاهای محلی در آلاسکا نیز بنا به پیش‌نویس بخشنامه‌ای هدف قطع کامل قرار گرفته‌اند. بخش تحقیقات و توسعه سازمان هم احتمالا تا ٤٢ درصد از بودجه خود را از دست خواهد داد.
ویلیام بِکر، مدیر اجرایی «انجمن ملی آژانس‌های هوای پاک»-NACAA- می‌گوید: قطع این بودجه‌ها، اگر که از جانب کنگره تأیید شود، نتیجه ویران‌کننده‌ای برای همه جوامع در سرتاسر ایالات‌متحده خواهد داشت و قلب و روح برنامه ملی کنترل آلودگی هوا را پاره‌پاره خواهد کرد و سلامتی و رفاه ده‌ها میلیون نفر در آمریکا را به خطر خواهد انداخت.
پیشنهاد قطع بودجه آژانس حفاظت از محیط‌زیست، بازتاب فشار دولت جدید برای بالابردن بودجه دفاعی (نظامی) فدرال است.
آژانس حفاظت از محیط‌زیست روز گذشته از ابراز نظر در این مورد خودداری کرد اما اسکات پروییت، رئیس جدید و منفور این سازمان که خود سال‌ها منتقد آن بوده و یکی از هدف‌های مهمش، نقض قوانینی است که در دوران اوباما وضع شده‌اند، به خبرگزاری E&E، نگرانی خود را در مورد تعهداتی که اکنون از جانب دولت مورد هدف قرار گرفته‌اند، به‌ویژه در زمینه زیرساخت‌های آب، ابراز کرده است!
خانم جینا مک‌کارتی که از سال ٢٠١٣ تا پایان ریاست‌جمهوری اوباما، مدیریت آژانس را برعهده داشت، می‌گوید: «این بودجه پیشنهادی جدید فقط یک چیز تخیلی است، اگر که دولت ترامپ فکر ‌کند که آژانس حفاظت از محیط‌زیست می‌تواند با آن، وظیفه خود را در پاسداری از سلامت عمومی انجام دهد. طرح جدید نیاز به سرمایه‌گذاری در تحقیقات علمی و اجرای قوانین و درواقع درس‌هایی را که سازمان در طول
٤٦ سال گذشته از تاریخ گرفته و خواست مردم آمریکا را برای ادامه پشتیبانی از آنها، به‌کلی نادیده می‌گیرد.»
سخنگوی سازمان صلح سبز، تراویس نیکولز، در یک ایمیل، پافشاری بر آن دارد که قطع بودجه سازمان حفاظت از محیط‌زیست، اتفاقی نیست و به‌شکل نامتناسبی بر قشر تنگدست جامعه و اقلیت‌ها تأثیرگذار خواهد بود. او این استراتژی دولت را «راسیسم محیط‌زیستی» خطاب می‌کند.
به نظر می‌رسد ۴۵ سال پس از اجلاس استکهلم، دوباره در آمریکا، سیاستمدارانی قدرت را در دست گرفته‌اند که برخوردار از تفکراتی مربوط به دوره پیش از راشل کارسون هستند! این عقبگرد تأسف‌بار، فقط در یک حالت می‌تواند فرصتی تاریخی برای دوستداران زمین به وجود آورد؛ آن هم این است که
یک لحظه از نقد دولت طبیعت‌ستیز و نژادپرستانه ترامپ دست برنداشته و برای یک‌بار هم که شده، اتحادی جهانی را علیه چنین تمامیت‌خواهان گستاخ و نابخردی به نمایش نهیم. اعلام تعویق سفر ترامپ به بریتانیا در اثر مخالفت مردمی، می‌تواند نویدبخش این دوران طلایی باشد.
***
بعد از روزنامه واشنگتن‌پست، نیویورک‌تایمز نیز گزارش داد که ترامپ بودجه نظامی آمریکا را افزایش و هزینه‌های زیست‌محیطی را کاهش می‌دهد. این روزنامه به نقل از منابع آگاه دولتی گزارش داد که ترامپ قصد دارد بودجه دفاعی آمریکا را افزایش و در مقابل بودجه نهادهای غیردفاعی نظیر آژانس حفاظت از محیط‌زیست را کاهش دهد. این روزنامه به نقل از چندین منبع آگاه دولتی گزارش داد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد در بودجه سال آینده این کشور هزینه‌های دفاعی را به‌طور قابل‌توجهی افزایش و بودجه سازمان‌های غیردفاعی نظیر سازمان‌های محیط‌زیستی را کاهش دهد. این گزارش می‌افزاید که ترامپ همچنین قصد دارد بودجه فعلی مربوط به نهادهای امنیتی داخلی و همچنین خدمات درمانی را حفظ کند. براساس تخمین‌ها، نهاد مدیریت و بودجه آمریکا، رشد اقتصادی آمریکا در سال مالی آینده، 2,4 درصد خواهد بود که اندکی از وعده انتخاباتی ترامپ که سه درصد بود، کمتر است. ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی آمریکا از تعهدات بین‌المللی زیست‌محیطی این کشور شدیدا انتقاد کرده بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha