شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 210258

برای نگهداری از دارایی‌های دیگران قول می‌دهیم مانند چشم خود از آنها نگهداری کنیم اما نوبت به همین چشم‌های خودمان که می‌رسد چیزی برای گفتن نداریم.

پدیده پیر چشمی در چه سنی رخ می دهد

سلامت نیوز:برای نگهداری از دارایی‌های دیگران قول می‌دهیم مانند چشم خود از آنها نگهداری کنیم اما نوبت به همین چشم‌های خودمان که می‌رسد چیزی برای گفتن نداریم. برای نمونه در حالی که چشم‌هایمان در حال پیرشدن هستند و ممکن است تا چند سال دیگر پیرچشمی بگیریم مدام به پزشک مراجعه کنیم تا فقط پوستمان را جوان کنیم . با توجه به اینکه بینایی یکی ازدقیق‌ترین سیستم‌های خلقت است، اگر بخواهیم تغییر عقیده بدهیم باید اطلاعات خود را راجع به پیرچشمی افزایش دهیم. آفتاب یزد در این زمینه گفتگویی با دکتر بهرام آزادی، جراح و چشم پزشک داشته که درادامه می‌خوانید: 

به گزارش سلامت نیوز، آفتاب یزد نوشت: وی در ابتدا گفت: پیرچشمی همانطور که از نامش پیداست، پدیده‌ای مرتبط با افزایش سن است که با افزایش سن فرد دچار این نقص می‌گردد. 
دکتر آزادی ادامه دارد: پیرچشمی در سنین حدود 40 سالگی شروع شده و از جمله نشانه‌های آن این است که فرد مبتلا به پیرچشمی برای مطالعه روزنامه، کتاب، مجله و یا هر مطلب نوشتاری دیگر مجبور است آنها را در فاصله‌ای نزدیک به چشم نگه دارد که این تلاش برای مطالعه از فاصله نزدیک پیامدهایی مانند سردرد و خستگی چشم را به همراه دارد. 


این جراح و چشم پزشک اظهار کرد: پیرچشمی به دنبال کاهش تطابق برای انجام فعالیت‌های بینایی در فاصله نزدیک اتفاق می‌افتد؛ یعنی اگر به هر علتی قدرت تطابق طبیعی عدسی چشم کاهش یابد، چشم به صورت خودکار قادر به افزایش وضوح تصاویری که در میدان دید بینایی قرار می‌گیرد، نخواهد بود. 
وی در پاسخ به این سوال که "برای اصلاح دید بر اثر عارضه پیرچشمی چه باید کرد" ، عنوان کرد: نخستین گام برای اصلاح دید بعد از عارضه پیرچشمی این است که فرد از عینک نزدیک‌بین استفاده نماید تا بتواند تطابق برای انجام فعالیت‌های بینایی در فاصله نزدیک را فراهم آورد . 
دکتر آزادی بیان کرد: گرچه برای درمان پیرچشمی درمان اصلی و قدیمی و شاید سالم‌ترین روش استفاده از عینک نزدیک بین است اما امروزه برای کاهش وابستگی به عینک نزدیک بین در سنین بین چهل تا شصت سالگی، بهبود کیفیت زندگی و همچنین افزایش تمایل افراد به انجام فعالیت‌های بینایی بدون وابستگی به عینک، پژوهشگران روش‌های مختلفی را برای درمان پیرچشمی ارائه کرده‌اند از جمله لیزر، لیزیک و... است که هیچ کدام از روش‌های نوین براساس مطالعات انجام شده برای درمان پیرچشمی ایده‌آل محسوب نمی‌شود و هرکدام از این روش‌ها مزایا و مشکلاتی دارند. 


این جراح و چشم پزشک اظهار کرد: قدرت تطابق عدسی در افراد جوان که در سن بین 14تا 19 می‌باشند به حداکثر می‌رسد، حدود سن 40سالگی تطابق به تدریج کم می‌شود و در سن 60 سالگی به حداکثر می‌رسد که فرد حتی شاید توانایی سوزن نخ کردن را هم نداشته باشد. 


دکتر آزادی در پاسخ به این سوال که آیا "امکان دارد فردی با افزایش سن دچار پیرچشمی نشود" بیان کرد: خیر، تمامی افراد مانند سفید کردن مو که امکان دارد زود یا دیر این پدیده به وجود می‌آید، دچار پیرچشمی می‌شوند و این مهر تائیدی است بر ضرب المثل ما ایرانی‌ها که پدر و مادر به فرزندان خود می‌گویند" نور چشم" زیرا با گذشت زمان تطابق نورچشم افراد کم می‌شوند و فرزندان در کارهایی که احتیاج به دید نزدیک است مانند سوزن نخ کردن و خواندن مطالب و. . . به عنوان نورچشم پدر و مادر آنها را همراهی می‌کنند. 


وی در پاسخ به این سوال که چه افرادی زودتر دچار پیرچشمی می‌شوند، اظهار کرد: اصولاً پیرچشمی از سن 40 سالگی شروع می‌شود و افرادی که دچار سوءتغذیه و بیماری‌های گوارشی هستند کمی زودتر دچار پیرچشمی می‌شوند و نیز افرادی که به طور مادرزادی نزدیک بین باشند در این دوران دوربین می‌شوند. 
دکتر آزادی در پایان گفت: این تصور اشتباه است که افرادی فعال که از چشمان خود بیشتر استفاده می‌کنند مانند خیاط‌ها ، کسانی که با کامپیوتر کار می‌کنند دچار پیرچشمی نمی‌شوند بلکه باید گفت تمامی افراد بعد از سن 40 سالگی کمی زودتر یا دیرتر دچار پیرچشمی می‌شوند و مراحل درمان را باید طی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha