سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴

یکی از گرفتاری‌ها و چالش‌های آموزش و پرورش، وجود طرح‌های نیمه تمام عمرانی در سراسر کشور است. توسعه فضاهای آموزشی در کشور امر مطلوبی است اما با بودجه‌های قطره چکانی، تکمیل پروژه‌های عمرانی آموزشی زمان زیادی می‌برد و نتیجه این موضوع به یک چالش برای آموزش و پرورش تبدیل شده است.

بودجه های قطره چکانی و پروژه های ناتمام آموزشی

سلامت نیوز: یکی از گرفتاری‌ها و چالش‌های آموزش و پرورش، وجود طرح‌های نیمه تمام عمرانی در سراسر کشور است. توسعه فضاهای آموزشی در کشور امر مطلوبی است اما با بودجه‌های قطره چکانی، تکمیل پروژه‌های عمرانی آموزشی زمان زیادی می‌برد و نتیجه این موضوع به یک چالش برای آموزش و پرورش تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آفتاب یزد نوشت: اخیرا محمدتقی نظرپور معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به آخرین وضعیت پروژه‌های آموزشی نیمه تمام، اظهار داشت: مجموع پروژه‌های نیمه تمام، در دست اجرای دولتی، مشارکتی و مردمی 4هزار و 230پروژه است.وی افزود: مجموع این پروژه‌های نیمه‌تمام 17هزار و 143کلاس درس با زیربنای 3میلیون و 600 هزار متر مربع است.نظرپور به پروژه‌های تخریب و بازسازی در دست اجرا اشاره و خاطرنشان کرد: 990پروژه با 7هزار و 70کلاس درس با زیربنای یک میلیون و 100هزار متر مربع اکنون در بخش تخریب و بازسازی وجود دارد.وی افزود: در بخش مقاوم سازی نیز 168پروژه با یک‌هزار و 267 کلاس درس و زیر بنای 166هزار و 557مترمربع به صورت نیمه تمام است.معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مجموع پروژه‌های آموزشی نیمه تمام و در دست اجرا، تصریح کرد: اکنون 5هزار و 388پروژه با 25هزار و 480کلاس درس و زیربنای حدود 5میلیون متر مربع نیمه تمام و یا در دست اجرا داریم.


**مشکل، کمبود پول است


در همین حال، اعزازی عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وجود پروژه‌های نیمه تمام عمرانی در آموزش و پرورش یک دلیل بیشتر ندارد و آن هم کمبود منابع مالی و بودجه است. همه می‌دانند که تکمیل این پروژه‌ها پول می‌خواهد. دولت باید از منابع مالی لازم برخوردار باشد تا بتواند این طرح‌ها را تکمیل کند، این در حالی است که وضعیت مالی دولت در سال‌های گذشته چندان مناسبت نبوده است. اعزازی گفت: مصوبه‌ای وجود دارد که طرح‌های نیمه تمام را می‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد اما باید توجه داشت که بخش خصوصی جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که بتواند از آن درآمد داشته باشد. خب مدارس چه درآمدی می‌توانند برای بخش خصوصی داشته باشد.

وی با اشاره به پیگیری‌های کمیسیون آموزش در خصوص طرح‌های نیمه تمام آموزشی گفت: تا زمانی که وضعیت مالی دولت بهبود نیابد نمی‌توان انتظار تحول جدی در خصوص تکمیل پروژه‌های عمرانی آموزش و پرورش را داشت. وی در پاسخ به این سوال که آیا انتشار اوراق مشارکت می‌تواند روند تکمیل طرح‌های نیمه تمام آموزشی را تسریع بخشد؟ گفت: این اوراق تا حدودی می‌تواند به تکمیل این طرح‌ها کمک کند اما انتشار اوراق مشارکت هم در بهترین حالت برای پرداخت بدهی‌های قبلی آموزش و پرورش خواهد بود. البته مجلس انتشار اوراق مشارکت را یک مقداری محدود کرد چون باید آینده مملکت را هم در نظر گرفت و نمی‌توان کشور را بدهکار کرد. با توجه به بودجه‌های قطره چکانی کنونی باید منتظر ماند تا طرح‌های نیمه تمام به تدریج به بهره‌برداری برسد. 


**نگاه برنامه ششم


شادمهر کاظم زاده عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: مشکل نیمه تمام ماندن پروژه‌های عمرانی فقط مخصوص آموزش و پرورش نیست. بلکه یک مشکل عام و کلی است، متولی پروژه‌های عمرانی وزارت آموزش و پرورش نیز سازمان توسعه و نوسازی مدارس است. وی افزود: در جریان تصویب برنامه ششم قرار شد که مبلغ حدود یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای تکمیل پروژه‌های عمرانی آموزش و پرورش اختصاص یابد. کاظم‌زاده گفت: ما الان در کل کشور بالای 500 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی تعریف شده داریم در حالی که بودجه‌های فعلی عمرانی بسیار ناچیز و بین 10 تا 20 هزار میلیارد تومان است و سال‌ها طول خواهد کشید تا این پروژه‌ها تکمیل گردد. یکی از نقص‌های بودجه‌های سنواتی اخیر این است که نسبت بودجه‌های عمرانی به جاری خیلی کم شده است. در واقع بودجه عمرانی ما 20 درصد کل بودجه کشور را تشکیل می‌دهد. وی افزود: در بودجه 96 بر واگذاری پروژه‌هایی که قابلیت واگذاری دارند به بخش خصوصی تاکید شده است. می‌توان با ساز و کاری بخشی از این پروژه‌ها را واگذار کرد. البته این واگذاری‌ها که در بودجه 96 آمده مربوط به همه پروژه‌های عمرانی است. 


**درخواست آموزش و پرورش از خیرین


از سوی دیگر، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش کشور تصریح کرد: از 106 هزار مدرسه در کشور 43 هزار مدرسه زیر 50 نفر دانش‌آموز دارند و حدود 25 تا 30 هزار مدرسه در روستاها هستند. مهدی نوید ادهم در نوزدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز خراسان‌جنوبی گفت: حدود یک سوم مدارس کشور توسط خیرین ساخته می‌شود. ادهم ادامه داد: علی رغم نیاز آموزش و پرورش به مشارکت خیرین، کمک خیرین به مثابه ظرفی است که در درون این ظرف فعالیت‌های آموزشی و پرورشی قرار دارد.وی تصریح کرد: جامعه خیرین باید تناسب بین ظرف و مظروف را برقرار کند و باید بین فضای فیزیکی ساخته شده و فعالیتی که در آن انجام می‌شود تناسب وجود داشته باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش کشور بیان کرد: محیط مدرسه باید شرایط را برای تربیت همه‌جانبه دانش‌آموزان فراهم آورد و علاوه بر آموزش به تحقیق و پژوهش، کارهای تیمی و ورزشی بپردازد.
ادهم ادامه داد: در مراکز و شهرهای بزرگ استان‌ها باید به سمت ساخت مدارس بزرگ برویم چرا که در فضای بزرگتر بهتر می‌توانیم تربیت اجتماعی را به دانش‌آموزان بیاموزیم. وی افزود: باید به سمت ساخت مدارس به روز برویم و از خیرین درخواست می‌کنیم در اداره مدرسه و هزینه‌های جاری مدرسه نیز یاریگر ما باشند. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش کشور با بیان اینکه دکتر شکوهی اولین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب بود، افزود: او یک تئوریسین آموزش و پرورش بود و با اندیشه‌ها و شاگردانش کشور را متاثر کرد.ادهم با بیان اینکه دولت یازدهم خدمات شایسته‌ای را به آموزش و پرورش و نوسازی مدارس کرده است، یادآور شد: با همه تلاش‌ها هنوز با آنچه که نیاز داریم فاصله داریم و امیدواریم با همکاری خیرین زمینه ارتقای کیفیت آموزش و پرورش را فراهم آوریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha