رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به ضرورت اجرای مدیریت سبز در دانشگاه‌های کشور تاکید کرد.

ضرورت اجرای مدیریت سبز در دانشگاه‌های کشور/عدالت فقط توزیع ثروت نیست

سلامت نیوز:رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به ضرورت اجرای مدیریت سبز در دانشگاه‌های کشور تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، معصومه ابتکار در نشست با اساتید دانشگاه‌های استان اردبیل گفت: قصد دولت یازدهم از ابتدا حرکت دانش‌بنیان بوده است تا مبتنی بر پژوهش و دانش روز مسیر توسعه کشور را به سمت توسعه پایدار و رشد کشور را به سمت رشد سبز ببرد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، محیط زیست و امور بین‌الملل در شرایط دشواری کار خود را شروع کرد،اظهارکرد: دولت یازدهم خوشبختانه توانست در ابعاد و عرصه‌های مختلف گام‌های مهمی بردارد.

ابتکار سند فرابخشی برنامه ششم توسعه کشور را از مهمترین تحولات این دولت عنوان کرد و گفت: برای اولین بار یک سند فرابخشی محیط زیست داریم و این سند تکلیف دستگاه‌های مختلف را از نظر شاخص‌های زیست محیطی مشخص می‌کند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دانشگاه ها می‌توانند در این زمینه نقش راهبردی و کلیدی داشته باشند،اظهارکرد: با این کار دانشگاه‌ها می‌توانند در سطح ملی و منطقه در فرآیندهای توسعه‌ای نقش داشته باشند. همه دستگاه‌ها از جمله وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عضو کمیته ملی توسعه پایدار هستند و اهداف ۱۷گانه را دنبال می‌کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی از رویکردهای مهم، نگاه علمی به مسائل محیط زیست است، تصریح کرد: خوشبختانه در سه و نیم سال گذشته فعالیت‌های خوبی در این زمینه در دانشگاه‌ها انجام شده است.

ابتکار با بیان اینکه کارگاه‌های مختلف پژوهشی درعرصه محیط زیست برگزار شده است،گفت: تفاهم‌نامه خوبی نیز با وزارت علوم امضا شده که یک فرآیند آن مدیریت سبز در دانشگاه است. در فضای دانشگاه‌ها باید مدیریت سبز اجرا شود. دستورالعمل ویژه‌ای برای دانشگاه‌ها وجود دارد تا مدیریت انرژی، آب، پسماند و تفکیک از مبدا انجام شود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه اجرای دولت الکترونیک دستاورد بزرگ دولت یازدهم است که دستگاه‌های اجرایی به ویژه دانشگاه‌ها باید در اجرایی کردن آن پیشگام شوند،اظهارکرد: امسال اولین جشنواره دانشگاه سبز با همکاری وزارت علوم برگزار شد و امید می‌رود دانشگاه‌های استان اردبیل نیز در این زمینه فعال شوند و دستاوردهای خوبی داشته باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: تشکیل تشکل‌های دانشجویی و اساتید و حمایت از نوآوری‌ها در دانشگاه‌ها باید مدنظر قرار گیرد. حوزه محیط زیست از لحاظ توجه به فناوری‌های نوین حوزه بسیار مهمی است چراکه دانشگاه‌های ما می‌توانند از این بابت مبدا تحول باشند و راهکارهای آنها برای کشور راهگشا باشد.

وی با بیان اینکه برای حمایت از فناوری‌های سبز در قالب استارت‌آپ‌های سبز آمادگی داریم،گفت: اقتصاد سبز نیز در دانشگاه‌ها باید مدنظر قرار گیرد چراکه امروز اقتصاد دنیا به سمت اقتصاد دوار می‌رود.

ابتکار با اشاره به پدیده گرد و غباراظهارکرد: اعتباراتی برای مبارزه با پدیده گرد و غبار از صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده است. محیط زیست مساله‌ای فرابخشی و ملی و مشارکت مردم در این عرصه بسیار کلیدی است.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه زیرساخت‌ها در دولت یازدهم تقویت شده است،گفت: ۱۴ لایحه در مجلس داریم که تعدادی تصویب شده است و تعدادی نیز در آستانه تصویب قرار دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر مشارکت در تعیین سرنوشت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، تصریح کرد: مدیریت شهری و روستایی بسیار مهم است و در این راستا باید افراد توانمند و آماده فداکاری را انتخاب کنیم. در انتخابات ریاست جمهوری نیز که مظهر کامل مردم‌سالاری دینی است امیدواریم بتوانیم در استان و کشور انتخاباتی سالم، آزاد و پرشوری داشته باشیم و مردم از حق خود برای تعیین سرنوشت اداره کشوراستفاده کنند و وارد صحنه شوند.

به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، مجید خدابخش - استاندار اردبیل -از آمادگی برای همکاری همه‌جانبه دولت در خصوص صنایع‌تبدیلی، تکمیلی و بسته‌بندی با دانشگاه خبر داد و گفت: در هشت شهرستان استان زعفران کاشته می‌شود، ولی متاسفانه خام‌فروشی می‌شود و برند نداریم.

گودرز صادقی -رئیس دانشگاه محقق اردبیلی- در پایان اظهارکرد: به زودی طرح دانشگاه سبز برای به حداقل رساندن آسیب به محیط زیست، مهندسی نوین تغذیه و برخورد با زباله در دانشگاه محقق اردبیلی اجرا خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل، ابتکاردر جشنواره امید و نشاط گفت: دولت امروز واقعا مورد تهاجم ناجوانمردانه قرار گرفته است اما همچنان در حفظ فضای با نشاط و فضای نقد در جامعه مصمم است و برای ادامه این مسیر هم باید استقامت کرد.

وی تاکید کرد: آزادی پس از بیان مهم‌تر از خود آزادی بیان است. آزادی را باید پاس داشت و آزادی با دین مغایرت ندارد .

ابتکار با اشاره به منشور حقوق شهروندی گفت: این منشور نباید روی کاغذ بماند و باید اجرا شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به نیاز جامعه به نشاط و پویایی گفت: شک نکنید که آینده توام با نشاط و امید برای مردم در پیش است و جوانان با مشارکت بالا و آگاهانه در انتخابات با اعتقاد راسخ به آینده امید داشته باشند. نشاط و امید نشانه جامعه پویا و ماندگار است و باید امید در جامعه زنده بماند چون راه طولانی در پیش داریم.

وی افزود: جنس امید و نشاط از نور و منشاء تحول است و جنس یاس و ناامیدی از شیطان است. جوانان ما باید برای رسیدن به قله‌های رفیع آزادی و انسانیت پیشقدم باشند. حماسه سال ۹۲ و دولت یازدهم با حضور جوانان و حمایت مردم خلق شده است و تحول بزرگی در کشور صورت گرفت.

ابتکار در پایان اظهارکرد: عدالت فقط توزیع ثروت نیست بلکه توسعه پایدار یکی از مولفه‌های اصلی عدالت است. حق نداریم نشاط نسل آینده را بگیریم. باید از حقوق فرانسلی جوانان دفاع کنیم و قرار نیست مثل برخی از دولت هایی که سرزمین سوخته به دولت تدبیر و امید تحویل دادند ،عمل شود و سرزمین زنده باید تحویل آیندگان شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه طبیعت یکی از عناصر مهم در ایجاد امید و نشاط در جامعه است،گفت: محیط زیست سرمایه طبیعی است و نباید اجازه دهیم این سرمایه از بین رود چون منشاء زندگی ، اشتغال و متعلق به نسل‌های آینده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: این دریاچه به صورت مرده تحویل دولت یازدهم داده شده بود اما با تلاش توانستیم این دریاچه مرده را زنده کنیم؛بطوری که امروز مساحت آن پنج برابر شده و ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب دارد ، در حالی که در زمان تحویل فقط ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب داشت.

ابتکاردر پایان اظهارکرد: دولت تورم ۴۰ درصدی و رشد اقتصادی منفی چهار را تحویل گرفت. در سال ۹۲ سیلوها خالی بود ، نفت را نمی‌خریدند و زنجیرهای تحریم‌های ظالمانه را به پایمان بسته بودند.

معصومه ابتکار از دریاچه شورابیل اردبیل بعنوان یکی از مناطق حفاظت شده بازدید و در شورای اداری استان نیز شرکت کرد.



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha