یک متخصص علوم غذایی و رژیم درمانی گفت: توصیه می شود میوه‌های غده ای مثل سیب زمینی، هویج، پیاز، لبو و ...را درشت انتخاب نکنید .

هویج و سیب زمینی درشت نخرید

سلامت نیوز:یک متخصص علوم غذایی و رژیم درمانی گفت: توصیه می شود میوه‌های غده ای مثل سیب زمینی، هویج، پیاز، لبو و ...را درشت انتخاب نکنید .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین،دکتر منصور رضایی  افزود: باورهایی که برخی در مورد میوه‌های درشت و ریز دارند، بیشتر در مورد سبزی‌های ریشه ای و غده ای مانند انواع کلم، سیب زمینی، هویج، چغندر، شلغم و سایر سبزی‌های مشابه است.

وی تصریح کرد: این سبزی‌ها توانایی آن را دارند که نیترات موجود در خاک را در خود متمرکز کنند، البته در جایی که  در پای زمین‌های کشاورزی بی محابا کودهای شیمیایی ریخته ‌شده باشد و سبزی‌های غده‌ای به این دلیل برداشت دیرتر آن‌ها، از جذب بالاتر نیترات برخوردار شده باشند، می توان گفت که از لحاظ کیفی این محصولات از کیفیت پایین‌تری برخوردار هستند و بسته به میزان جذب این مواد ناسالم تر از دیگر سبزی‌ها خواهند بود.

این متخصص علوم غذایی و رژیم درمانی اظهار داشت: درگذشته زمانی شاهد بودم که چندین محموله سیب زمینی وارداتی در تبریز پس از تست کردن برگردانده شد و علت آن وجود بیش از اندازه نیترات در موجود در آن بود. البته امروزه در کل دنیا استفاده بی محابا در کودهای شیمیایی منسوخ شده است، اما هنوز هم ممکن است بسیاری از کشاورزان این مسئله را رعایت نکنند.

رضایی همچنین گفت: اما در مورد میوه‌های درختی و بوته ای به دلیل این‌که درختان این محصولات دارای ریشه و ساقه هستند و درواقع به عنوان فیلتر عمل کرده و مانع جذب مواد مضر موجود در کودهای شیمیایی به میوه می شود، میوهای درشت مشکلی ندارد.

ریز و درشتی محصولات کشاورزی به رشدشان مربوط است

اما محمدحسین عزیزی متخصص علوم غذایی نیز  درباره وجود مواد شیمیایی در سبزی‌های غده ای توضیح داد: میزان این مواد در سبزی‌های غده آنقدر زیاد نیست و قابل چشم پوشی است، حتی اندازه بزرگ یک سبزی را در نظر بگیریم نسبت به وزن سایز کوچکتر آن سبزی و مواد موجود در آن اختلاف چندانی وجود نخواهد داشت و مسئله نگران کننده ای نیست.

وی گفت: به هر حال در هر محصول کشاورزی هنگام برداشت محصولات در اندازه‌های مختلف هستند، در میان آن‌ها هم ریز وجود دارد و هم درشت. بزرگ بودن آن هم دلیل بر بودن ماده شیمیایی  که در رشد آن مؤثر بوده باشد نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: البته در اثر کشورهای دنیا میوه‌های متوسط  را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهند و میوه‌هایی که خیلی ریز و خیلی درشت هستند را برای مصارف دیگر کارخانه‌ای مانند تهیه مربا کمپوت و یا ترشی توزیع می‌کنند و در کشور ماهم باید این مسئله رعایت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha