عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دولت ترکیه باید رویکردها و اقدامات خود را سازگار با محیط زیست و اکوسیستم آبی منطقه کند.

پروژه سد ایلیسو ترکیه پایانی تلخ برای محیط‌زیست منطقه/ تشدید خشکسالی در ایران، سوریه و عراق نتیجه استراتژی آنکارا

سلامت نیوز:عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دولت ترکیه باید رویکردها و اقدامات خود را سازگار با محیط زیست و اکوسیستم آبی منطقه کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،احمدعلی کیخا ، در رابطه با اظهارات اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر شرایط خطرناک هورالعظیم به دلیل سدسازی بی رویه ترکیه، گفت: متاسفانه ترکیه بدون توجه به ملاحظات زیست محیطی اقدام به سدسازی های وسیعی بر روی دجله و فرات کرده که این موضوع خشکی دجله و فرات، دریاچه و تالاب های سوریه و عراق و همچنین بخش های عظیمی از هورالعظیم را به دنبال داشته است.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، افزود: واقعیت آن است که این سدسازی های گسترده منشا بخش عظیمی از ریزگردهای سوریه و عراق بوده و معضلی بین المللی است که تبعات و آسیب های ناشی از آن نه تنها  متوجه ایران  بلکه متوجه کشورهای همسایه می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: با توجه به حقوق بین الملل و اینکه کشور ترکیه نیز عضو کنوانسیون های بین المللی است بنابراین باید از این طریق دولت ترکیه را مجاب کرد رویکردها و اقدامات خود را سازگار با محیط زیست و اکوسیستم آبی منطقه کند.

ایران باید در کنار سایر کشورهای همجوار به مخاطرات سدسازی کشور ترکیه بر روی دجله و فرات نگاهی ویژه داشته باشد

کیخا با تاکید بر اینکه مجلس و دولت باید در کنار سایر دولت ها و مجالس کشورهای همجوار به مخاطرات سدسازی کشور ترکیه بر روی دجله و فرات توجهی ویژه داشته و این موضوع را از طریق مجامع بین الملل پیگیری کنند، تصریح کرد: سدسازی کشور ترکیه موضوعی دوجانبه میان ایران و ترکیه نیست بلکه اقدامی چندجانبه است که کشورهای سوریه و عراق را نیز در بر می گیرد از این رو این کشورها نیز باید از طریق کنوانسیون های بین المللی مانع اقدامات این کشور شوند تا رفتار دولت ترکیه در بهره برداری از منابع اصلاح شود.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس دهم، در رابطه با راه اندازی کمپین مردمی برای اعمال فشار روی کشور ترکیه و شکایت فعالان محیط زیست از ترکیه به دادگاه لاهه با بیان اینکه محیط زیست مرز نمی شناسد، تصریح کرد: علاوه بر دولت ها مردم نیز تکالیفی در حفظ محیط زیست داشته و این موضوع در قانون اساسی وظیفه ای عمومی تلقی شده و در تمامی کشورها نیز به همین وضعیت است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، افزود: مردم مسئول حفظ کره خاکی هستند و کره خاکی تنها زیستگاه بشر است از این رو آحاد جامعه انسانی باید نسبت به حفظ آن حساسیت لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: سازمان های مردم نهاد کشورهای ایران، ترکیه، عراق، سوریه باید به مسائل محیط زیستی منطقه توجه جدی داشته و باور داشته باشند که مخاطرات و تبعات ناشی از خشکی هورالعظیم تنها متوجه ایران نمی شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: نیاز است سازمان های مردم نهاد و دوستداران محیط زیست کشورهای همسایه با تشکیل کمپین ها مخاطرات سدسازی کشور ترکیه بر روی دجله و فرات را به جامعه جهانی اطلاع رسانی کنند زیرا اگر این موضوع از سوی مردم اطلاع رسانی نشود نزد جوامع بین المللی پذیرفتنی تر است تا از سوی دولت ها.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha