دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 217030

کودک باید بفهمد که شما در مقابل این رفتار او شوخی ندارید و اجازه تکرار آن را نخواهید داد. کمی صبر و حوصله خرج دهید و زود از کوره درنروید، شکست شما در دفعات اول طبیعی است باید بر ادامه کار مداومت داشته باشید اگر مستأصل شوید او برنده خواهد شد.

کودکم برهنه می‌شود چه کنم؟

سلامت نیوز-*نسرین صفری:کودک باید بفهمد که شما در مقابل این رفتار او شوخی ندارید و اجازه تکرار آن را نخواهید داد. کمی صبر و حوصله خرج دهید و زود از کوره درنروید، شکست شما در دفعات اول طبیعی است باید بر ادامه کار مداومت داشته باشید اگر مستأصل شوید او برنده خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز، یکی از خوانندگان ویژه نامه ایران بانو نوشته است: پسر 29 ماهه‌ای دارم که از حدود یک ماه پیش به مهد کودک می‌رود؛ من و همسرم به جدیت برای تربیت توالت او درتلاشیم اما پسرم گاهی اوقات بدون هیچ دلیلی برهنه می‌شود و اجازه نمی‌دهد لباسی به تنش کنیم، این وضعیت در مهد کودک نیست و ما هم در خانه هرگز چنین رفتاری نداشته‌ایم، لطفاً مرا راهنمایی کنید:

پاسخ مشاور:


 فرزند شما خواهان توجه است

روان شناسان جلب توجه اطرافیان را  بخشی از تحول بهنجار کودک می‌دانند چه بسا کودک از طریق اعمال خود،دنیای اطرافش را شناخته و بهترین رفتاری که او را به اهدافش نزدیک می‌سازد، کشف می‌کند حال اگر این رفتار سیر نامساعدی را طی کند بی‌تردید نشان از کمبودی مهم در زندگی کودک است؛ شاید در مورد کودک شما،نبود پررنگ در خانه، علت اصلی باشد اما با این حال، از آنجایی که رفتار فرزندتان موقعیتی است و در دیگر اماکن عمومی تظاهر ندارد می‌توان با قطعیت گفت که فرزند شما خواهان جلب نظر و توجه والدینش هست؛ ممکن است در دفعات اول انجام این کار، شما و همسرتان از سر تعجب بر این رفتار توجه کرده باشید  یا خندیده باشید، این عمل باعث تقویت رفتار شده است  یا آنکه در مقابل آن رفتار جبهه‌گیری کرده‌اید، او نیز متوجه نقطه ضعف شما شده و حال می‌خواهد از  آن طریق شما را مستأصل خود گرداند. اگرچه گاهی تقلید از دیگران نیز می‌تواند به یادگیری و ادامه این رفتار دامن بزند. پس علت رفتار نامطلوب و عوامل تداوم دهنده آن را شناسایی کنید، سپس با انجام رفتارهایی که خلاف بر ادامه آن رفتار است آن را از خزانه رفتاری فرزندتان حذف کنید. بهتر است متفق‌القول با همسرتان یک روش را برای مواجهه انتخاب کنید، کودک شما باید متوجه شود که والدینش هر دو از این رفتار متنفرند.

 رفتار نامطلوب را نادیده بگیرید

هر وقت کودکتان لباسش را درآورد به جای اینکه عصبی شوید و اورا به صورت کلامی یا غیرکلامی مورد مؤاخذه قرار دهید، سریعاً حواسش را پرت کنید بهتر است از او بخواهید اسباب بازی مورد علاقه‌اش را بیاورد  یا او را به موقعیتی دعوت کنید که برایش جذاب و خوشایند است.

 به او یک بار دستور دهید

به او یک بار قاطعانه (جدی اما بدون خشم و عصبانیت) بگویید لباسش را بپوشد اگر این کار را نکرد بلافاصله بلند شوید لباس را به تنش کنید به سروصدای او بی‌توجه باشید، فقط سعی کنید لباسش را بپوشانید، ممکن است فرزندتان لجبازی کند و دوباره لباسش را درآورد در این صورت دوباره لباسش را بپوشانید اگر مجدداً تکرار شد او را بلند کرده و روی یک صندلی که صندلی تنبیه کودک است به مدت 2 دقیقه بنشانید. کودک باید بفهمد که شما در مقابل این رفتار او شوخی ندارید و اجازه تکرار آن را نخواهید داد. کمی صبر و حوصله خرج دهید و زود از کوره درنروید، شکست شما در دفعات اول طبیعی است باید بر ادامه کار مداومت داشته باشید اگر مستأصل شوید او برنده خواهد شد.

*روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha