عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: مسئولین باید بهای دامن زدن به کمبود پرستار را با راهکارهای جذب، پایداری و بالا بردن امنیت شغلی بپردازند.

۱۰۰ سال پرستاری آکادمیک در ایران با طرح «تربیت پرستار بیمارستانی» نابود می‌شود

سلامت نیوز:عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: مسئولین باید بهای دامن زدن به کمبود پرستار را با راهکارهای جذب، پایداری و بالا بردن امنیت شغلی بپردازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، دالوندی عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور در رابطه با طرح تربیت پرستار بیمارستانی، گفت: این موضوع برای صاحب‌نظران پرستاری، نظام پرستاری، انجمن‌های صنفی و علمی پرستاری، اعضا هیات علمی، بدنه پرستاری و دانشجویان دانشکده‌های پرستاری حساسیت زیادی ایجاد کرد و از نقاط پر ابهام آن پذیرش دانشجوی پرستاری خارج از کنکور و توسط بیمارستان‌ها و با متولی‌گری آنها و عدم شفافیت در شرایط آموزشی و شرایط کاری بعد از فارغ التحصیلی و تعداد ظرفیت پذیرش نامعلوم بود. این سناریو در ابتدا با تربیت بیش از ده هزارکمک پرستار شروع شد و آن همه تنش و عدم امنیت شغلی را در بدنه پرستاری ایجاد کرد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: سئوال اصلی این است که اصلا با کدام آمار و کدام پایگاه اطلاعاتی دقیق و صرفا با استفاده از یک سری مدل‌ها، در خصوص کمبود نیروی پرستاری در کشور اظهار نظر می‌کنیم و البته نیمه پر لیوان را نمی‌بینیم و نیمه  خالی آن را توجه می‌کنیم. در این میان عده‌ای با دامن زدن بیش از حد به موضوع کمبود نیروی پرستاری، طرح تربیت پرستار بیمارستانی را به میان آوردند.

وی افزود: در حالی که بایستی از ابتدا وضعیت موجود را بررسی و تجزیه و تحلیل می‌کردند که علت این کمبود نیرو در پرستاری چیست و بر اساس این علل و با کمک نزدیک به 2000 هیات علمی و صدها هیات مدیره پرستاری در کل کشور و بهره‌گیری از نظر متخصصان پرستاری صنفی، علمی، نظام پرستاری و شورای عالی پرستاری به یک راه حل منطقی و معقول در خصوص موضوع کمبود پرستاری پرداخته می‌شد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع کمبود نیروی پرستاری تصریح کرد: مشکل کمبود نیروی پرستاری یکی از مشکلات اصلی حرفه پرستاری نه در ایران بلکه در جهان است که ما منکر آن نیستیم ولی فقط در چند شهر بزرگ، و این را نباید به کل کشور تسری دهیم که بسیاری از پرستاران بیکارند و یا مجبورند بیگاری کنند. بسیاری از پرستاران ما به ویژه در گروه بانوان به دلیل شرایط نامساعد شغلی پس از فارغ التحصیلی ترجیح می‌دهند که خانه نشین شده و از ادامه فعالیت حرفه‌ای منصرف می‌شوند و بسیاری از پرستاران به مشاغل غیر پرستاری می‌پردازند. بنابراین بایستی به انگیزه ها و جاذبه های حرفه و پیشگیری از مهاجرت پرستاران پرداخت. مسئولین باید بهای دامن زدن به کمبود پرستار را با راهکارهای جذب، پایداری و بالا بردن امنیت شغلی بپردازند.

دالوندی تصریح کرد: در همان آغاز ابلاغ طرح، دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت با گذاشتن یک روز وقت خود در جلسه ای با حضور قریب به 180 دانشکده پرستاری و توجه به دغدغه ها و راهکار های تامین کمبود نیروی پرستاری به جای راهکارهای غیر کارشناسانه، غیر منطقی و مقطعی با ذکر قسم جلاله قول مساعد برای همکاری و سپردن کار بدست پرستاران  دادند و تاکید و مقرر نمودند که این موضوع از طریق نهادها و دانشکده های  پرستاری و با راهکارهای مناسبتری مرتفع شود.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: پس از آن و در کارگروه توسعه علوم پرستاری در اصفهان آیین نامه تدوینی با هدف توسعه همکاری بیمارستان ها با دانشکده های پرستاری مصوب شد و بر اساس آن مقرر شد محوریت و متولی پذیرش و آموزش دانشجویان پرستاری دانشکده های پرستاری باشند. اما در دو سه ماه اخیر باتوجه به اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت میبینیم که در عمل آیین نامه توسعه همکاری بیمارستان ها با دانشکده های پرستاری زیر پا گذاشته شده و همان طرح پیشین تربیت پرستار بیمارستانی در حال اجراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha