موادشیمیایی موجود در مواد پلاستیکی روزمره با بروز بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع۲ و فشارخون بالا در مردان مرتبط است.

سلامت نیوز: موادشیمیایی موجود در مواد پلاستیکی روزمره با بروز بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع۲ و فشارخون بالا در مردان مرتبط است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان دانشگاه آدلاید استرالیا به رابطه مستقل بین بیماری های مزمن در میان مردان و غلظت مواد شیمیایی احتمالا مضر معروف به فتالات ها پی بردند.

فتالات ها گروهی از مواد شیمیایی هستند که به طور گسترده ای در محصولات مصرفی عمومی مانند بسته بندی مواد غذایی، اسباب بازی ها، داروها و حتی وسایل پزشکی استفاده می شوند.

محققان دریافتند از بین ۱۵۰۰ مرد استرالیایی موردآزمایش قرار گرفته، فتالات ها در نمونه ادرار ۹۹.۶ درصد مردان ۳۵ سال به بالا یافت شد.

زومن شی، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما دریافتیم شیوع بیماری قلبی-عروقی، دیابت نوع۲ و فشارخون بالا در بین مردان دارای میزان بالاتر فتالات بیشتر بود.»

وی در ادامه می افزاید: «درحالیکه ما هنوز دلایل اصلی ارتباط فتالات ها با بیماری ها را نمی دانیم، اما می دانیم که مواد شیمیایی بر سیستم غدد درون ریز انسان تاثیر دارند. این غدد بر ترشح هورمون های تنظیم کننده رشد بدن، متابولیسم، و رشد و عملکرد جنسی تاثیر می گذارند.»

همچنین به گفته شی، میزان بالای فتالات، علاوه بر بیماری های مزمن، با افزایش میزان برخی نشانگرهای التهابی در بدن نیز مرتبط بود.

سن و رژیم غذایی غربی، ارتباط مستقیم با غلظت بالای فتالات ها دارد.

شی عنوان می کند که احتمالا این یافته ها در مورد زنان هم تایید خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha