افرادی كه از وسایل الكترونی خاصی مانند سمعك یا نوسان قلبی استفاده می‌كنند به هیچ عنوان در مواقعی كه دستگاه روشن است نزدیك آن نشوند زیرا امكان نشت اشعه وجود دارد و كار این وسایل را مختل می‌كند.

 سلامت نیوز:كارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت گفت: استفاده مداوم از مایكروویو توصیه نمی‌شود، هنگام روشن بودن این وسیله نیز رعایت فاصله یك متری ضروری است زیرا احتمال نشت اشعه از بین لولاها و لاستیك دور آن وجود دارد.

به گزارش وزارت بهداشت، امروزه در اكثر خانه‌ها از مایكروویو برای پخت و پز سریع یا گرم كردن فوری غذا استفاده می‌شود كه رعایت توصیه‌هایی برای استفاده از این وسیله ضروری است.

علی گورانی، كارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان این مطلب اظهار داشت: درون مایكروویو یك نوسان‌ساز و یك مولد موج قرار دارد. این نوسان‌ساز امواج را با طول موج‌های كوتاه تولید می‌كند و در واقع این وسیله حدود 300 مگاهرترز، یعنی 300 میلیون بار در ثانیه نوسان ایجاد می‌كند كه این امر باعث گرم شدن غذا می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی كه مولكول‌های مواد غذایی به خصوص موادی كه امكان حركتشان زیاد است مثل مولكول‌های آب، با سرعت 300 میلیون بار در ثانیه به لرزش در می‌آیند و به هم ساییده می‌شوند و به دلیل اینكه میزان دفعات ساییدگی در ثانیه خیلی بالاست، ظرف مدت كوتاهی ایجاد حرارت كرده و غذا سریع گرم می‌شود.

گورانی با تأكید بر اینكه افراد در مواقع روشن بودن مایكروویو از این وسیله فاصله داشته باشند، افزود: بهتر است افراد كمتر از این وسیله استفاده كنند و در هنگام روشن بودن، رعایت فاصله یك متری توصیه می‌شود زیرا بعد از گذشت مدت زمانی از استفاده مایكروویو و براثر باز و بسته شدن‌های مكرر، شكاف‌هایی بین لولاها و لاستیك دور آن به وجود می‌آید كه ممكن است نشت اشعه اتفاق بیفتد كه این امر برای سلامتی مضر خواهد بود.

وی توصیه كرد: افرادی كه از وسایل الكترونی خاصی مانند سمعك یا نوسان قلبی استفاده می‌كنند به هیچ عنوان در مواقعی كه دستگاه روشن است نزدیك آن نشوند زیرا امكان نشت اشعه وجود دارد و كار این وسایل را مختل می‌كند.

كارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: بعد از اینكه مایكروویو خاموش شد بعد از گذشت حداقل 30 ثانیه، در مایكروویو را باز كنند.

وی تصریح كرد: وسایل فلزی را درون مایكروویو نگذارند زیرا احتمال اصطكاك خیلی شدید و مختل شدن دستگاه و آسیب به ظرف و مواد غذایی را در پی خواهد داشت و توصیه می‌شود حتی‌المقدور درهای ظروفی را كه درون مایكروویو قرار می‌دهند بردارند زیرا درهای بسته باعث تجمع بخار درون ظرف شده و در برخی موارد باعث تركیدگی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha