دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
کد خبر: 221034

هر سال با سرمای هوا در پاییز و زمستان، پرندگان بسیاری از مناطق مختلف برای زمستان‌گذرانی به این منطقه می‌آیند و البته این منطقه در طول سال دارای پرندگان، ماهیان و حیوانات مختلف است و بیشتر پرندگان زمستان‌گذران در میانکاله وجود دارند که اوایل پاییز می‌آیند و در ابتدای بهار به سرزمین‌های خود کوچ می‌کنند. ب

خطر دائمی برای میانکاله

سلامت نیوز:آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌‌شده میانکاله مازندران از دهم مرداد آغاز شد و پس از چهار روز شعله‌ور‌بودن در 14 مرداد فروکش کرد؛ آتش‌سوزی‌ای که در تاریخ میانکاله بی‌سابقه بود و چندین هکتار از این منطقه حفاظت‌شده را خاکستر کرد.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: حالا آتش‌سوزی مهار شده و برخی فکر می‌کنند خطری وجود ندارد. بهار و تابستان که از راه می‌رسد آتش دامنگیر منطقه میانکاله در بهشهر می‌شود و بخش وسیعی از آن شامل مراتع و انارزارهای بکر این منطقه حفاظت‌شده با سهل‌انگاری طعمه حریق می‌شود و آتش وسعت زیادی از این منطقه را می‌بلعد. منطقه میانکاله از جمله مناطق، زیستگاه‌ها و تالاب‌های بین‌المللی است که با قرارگرفتن در حاشیه دریای خزر در شهرستان بهشهر با مساحت تقریبی ۶۸ هزار هکتار وسعت دارای اکوسیستم منحصربه‌فرد آبی و خشکی است.

هر سال با سرمای هوا در پاییز و زمستان، پرندگان بسیاری از مناطق مختلف برای زمستان‌گذرانی به این منطقه می‌آیند و البته این منطقه در طول سال دارای پرندگان، ماهیان و حیوانات مختلف است و بیشتر پرندگان زمستان‌گذران در میانکاله وجود دارند که اوایل پاییز می‌آیند و در ابتدای بهار به سرزمین‌های خود کوچ می‌کنند. بهار و تابستان امسال فصل خوبی برای میانکاله نبود و بروز آتش‌سوزی‌های مختلف در میانکاله طبیعت و مراتع این منطقه را در معرض خطر قرار داد. دراین‌بین مهم‌ترین علت آتش‌سوزی میانکاله توسط مسئولان عامل انسانی اعلام ‌شده است که این عامل انسانی از نظر برخی از افراد محلی و حافظان محیط‌زیست به‌دلیل سهل‌انگاری در مهار آتش به این آتش‌سوزی‌ها دامن زده و در برخی از موارد، ردپای افراد سودجو هم در میانکاله دیده می‌شود. مسئولان می‌گویند خطر آتش‌سوزی هنوز کاملا برطرف نشده و با ادامه فصل تابستان ممکن است باز هم شاهد وقوع آتش‌سوزی در این منطقه باشیم. کمبود امکانات مناسب اطفای حریق در این منطقه وسیع طبیعی و نبود یک پایگاه آتش‌نشانی و مهار آتش در منطقه هم مزید بر علت شده و دامنه آتش‌سوزی‌ها را در برخی از موارد گسترده‌تر کرده است. 


خرید بالگرد اطفای حریق ضروری است


جمال ابوطالبی، یکی از اعضای شورای اسلامی زاغمرز و از دوستداران محیط‌زیست با اشاره به آتش‌سوزی ماه جاری در میانکاله و آتش‌سوزی در بخش وسیعی از این منطقه، توجه به خرید یک فروند بالگرد اطفای حریق در میانکاله را یک نیاز ضروری دانست. او به مهر می‌گوید: میانکاله از حساسیت بالایی برخوردار است و با توجه به اتفاقات یک سال اخیر و آتش‌سوزی‌های متعدد باید مسئله امنیتی شده و مسئولان کشوری برای رفع مشکلات در این منطقه چاره‌اندیشی کنند. ابوطالبی ادامه داد: متأسفانه بروز آتش‌سوزی در ماه‌های اخیر در میانکاله و همچنین آتش‌سوزی اخیر مرداد امسال نشان داد که این امکانات جوابگوی مهار آتش در وسعت وسیع نیست. 


وجود امکانات ابتدایی در اطفای حریق


این فعال محیط‌زیست با اشاره به امکانات موجود در محیط‌زیست یادآوری کرد: امکانات فعلی در میانکاله شامل دو تانکر با حداکثر ظرفیت چهار هزار لیتر آب است که آب‌پاشی با پمپ معمولی انجام می‌شود و همچنین در سال‌های اخیر یک دستگاه تولیدکننده کف هم به این امکانات ابتدایی اضافه ‌شده که به‌دلیل ظرفیت پایین قابل ‌استفاده نیست. مازندران با توجه به وجود جنگل‌های بزرگ هیرکانی و آتش‌سوزی‌های متعدد در مناطق مختلف در فصل تابستان به‌دلیل گرمای هوا، عدم اطفای آتش توسط مسافران و گردشگران و همچنین آتش‌شدن کاه و کلش در مزارع و سرایت آن به جنگل‌ها و منابع طبیعی و محیط‌زیست ناگزیر به استفاده از بالگرد اطفای حریق است که در آتش‌سوزی اخیر تنها بالگرد اطفای حریق مازندران هم به گفته مسئولان مدیریت بحران، دارای مشکل فنی بوده است.

ابوطالبی گفت: جای خالی بالگرد و بالگرد اطفای حریق در آتش‌سوزی اخیر میانکاله کاملا محسوس بود که می‌طلبد تا مسئولان با دقت بیشتری در‌این‌راستا وارد شوند. وی با قدردانی از تلاش‌های مدیرکل محیط‌زیست مازندران و رئیس محیط‌زیست بهشهر که در همان زمان اولیه آتش‌سوزی در منطقه حاضر شده و تلاش برای اطفای حریق با حداکثر امکانات را در دستور کار قرار دادند، خاطرنشان کرد: وجود این مسئولان موجب دلگرمی نیروهای مردمی بود اما همچنان میانکاله از کمبود امکانات اطفای حریق رنج می‌برد و جای خالی بالگرد و بالگرد اطفای حریق در آتش‌سوزی اخیر میانکاله کاملا حس می‌شد که نیازمند توجه بیشتر در‌این‌زمینه است. این فعال زیست‌محیطی گفت: توجه به ‌ردیف بودجه‌ای ملی و استانی برای منطقه میانکاله و رفع بحران در منطقه در مواقع آتش‌سوزی از نیازهای مهمی است که با توجه به بعد ملی و بین‌المللی‌بودن میانکاله باید مورد توجه قرار گیرد. 


پای ماری‌جوآنا در میان است؟ 


حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران پیش‌ازاین در پاسخ به این سؤال که آیا آتش‌سوزی توسط صاحبان مزارع غیرقانونی پرورش ماری‌جوآنا در جنگل میانکاله صورت گرفته است یا خیر، گفت: هنوز در حال بررسی این مسئله هستیم و تا زمانی که مراجع ذی‌ربط بررسی‌های خود را به اتمام نرسانند، هیچ منبع مستدلی برای نتیجه‌گیری نخواهیم داشت. او درباره کمبود امکانات در این منطقه در هنگام مهار آتش هم گفته است: ما حتی جیره خشک و آب‌معدنی هم در اختیار نداشتیم تا به مردمی که برای کمک شتافته بودند، بدهیم. این در حالی است که خطر هنوز تمام نشده و با نزدیک‌شدن به پایان تابستان باز هم امکان آتش‌سوزی وجود دارد. 


ورود نیروهای امنیتی برای بازجویی از متخلفان محیط‌زیست


یکی دیگر از دوستداران محیط‌زیست وجود افراد سودجو در منطقه را عاملی در بروز این آتش‌سوزی‌ها دانست که برای رسیدگی به وضعیت فعلی منطقه باید بازجویی از افراد مظنون توسط نیروهای امنیتی با قوت دنبال شود و افراد متخلف به اشد مجازات برسند. وی افزود: توجه به امنیت منطقه، افزایش تعداد محیط‌بانان و افزایش امکانات از مسائل مهم و ضروری است که باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد. رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان بهشهر می‌گوید: در ۱۱ مرداد امسال با ایجاد آتش‌سوزی در بخشی از میانکاله حدود ۲۰۰ هکتار از این مناطق که شامل ۸۰ درصد انارستان بود در آتش سوخت.

محمد زمان‌ احمدی اظهار کرد: در پروژه سفر ریاست‌جمهوری و رئیس سازمان محیط‌زیست طرح احیای پناهگاه و ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله بود که ایجاد پایگاه اطفای حریق میانکاله یکی از این موارد است که در کنار احیای تالاب و نجات از خشکسالی، ایجاد پایگاه آتش‌نشانی از ضرورت‌های مهم میانکاله است. وی افزود: اگر لودر نبود احتمال گسترش آتش فراوان بود چرا که باوجود وزش افزایش آتش را دامن می‌زد که با استفاده از لودر بندر امیرآباد، آتش اطفا شد. احمدی گفت: درمجموع از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۰ آتش‌سوزی کوچک و بزرگ در میانکاله رخ‌ داده است که ۲۱۵ هکتار از عرصه طبیعی پناهگاه میانکاله طعمه حریق شد. وی در مورد بالگرد اطفای حریق هم یادآوری کرد: هماهنگی با ستاد بحران برای ورود بالگرد به منطقه به منظور اطفای حریق انجام شد اما به‌دلیل وجود نقص فنی این امکان فراهم نشد و برای اطفای حریق از طریق لودر بندر امیرآباد و خودروهای آتش‌نشانی شهرداری بهشهر، بندر امیرآباد و منابع طبیعی، آتش مهار شد. رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان بهشهر گفت: در منطقه میانکاله به‌دلیل شرایط موجود و پیوسته‌بودن انارستان‌ها خودروهای آتش‌نشانی نمی‌توانند وارد منطقه شوند که دو دستگاه تراکتور دو دیفرانسیل خریداری شد که خودروهای آتش‌نشان تأمین‌کننده آب این تراکتورها هستند و نیاز مهم و ضروری منطقه در شرایط فعلی، در کنار احیای تالاب و نجات از خشکسالی، ایجاد پایگاه آتش‌نشانی در میانکاله است.

شبه‌جزیره میانکاله با وسعت بیش از ۶۸ هزار هکتاری شامل پناهگاه حیات‌وحش و تالاب یکی از مهم‌ترین مناطق حفاظت‌شده شمال ایران است که تنها تالاب آن متشکل از سه تیپ زیستگاهی آبی بوده و هرساله در اوایل پاییز میزبان صدها هزار پرنده از سرزمین‌های شمالی دریای خزر است و این روند تا اواخر زمستان ادامه دارد. غنای این زیستگاه در جهت تغذیه بیش از ۲۶۰ گونه پرنده اعم از مهاجر و بومی موجب آن شده که میانکاله را بهشت پرندگان خاورمیانه بنامند و این تنوع گونه‌ای موجب بازدید هزاران نفر از سراسر ایران و حتی کشورهای اروپایی از این منطقه می‌شود. تالاب میانکاله یکی از زادگاه‌های اصلی و مهم ماهی‌های استخوانی و غضروفی دریای خزر است که اهمیت این تالاب را بیش‌ازپیش یادآور می‌شود. 
کمتر از یک و نیم ‌قرن پیش بزرگ‌ترین گربه‌سان ایران (ببر هیرکانی) در این بهشت بی‌بدیل غرش می‌کرده که در کتب تاریخی به‌دفعات به آن اشاره‌ شده است. منطقه میانکاله (شامل شبه‌جزیره میانکاله و تالاب و خلیج میانکاله) در سال ۱۳۴۸ جزء اولین گروه مناطق چهارگانه انتخاب و تحت عنوان منطقه حفاظت‌شده و سپس به‌عنوان پناهگاه حیات‌وحش و در چارچوب ضوابط و مقررات این مناطق مدیریت شد و در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان تالاب بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و جزء ۲۲ تالاب کنوانسیون رامسر محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha