معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 200 بیمارستان در کشور مجوز گردشگری سلامت و جذب بیمار خارجی گرفته اند و سالانه، صدها هزار بیمار خارجی برای درمان به ایران می آیند.

200 بیمارستان مجوز جذب بیمار خارجی گرفتند

سلامت نیوز: معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 200 بیمارستان در کشور مجوز گردشگری سلامت و جذب بیمار خارجی گرفته اند و سالانه، صدها هزار بیمار خارجی برای درمان به ایران می آیند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمد آقاجانی  افزود: ایران از نظر خدمات پزشکی بسیار پیشرفته و در منطقه سرآمد است و بیمارستانها و مراکز درمانی خصوصی و دولتی خیلی خوبی در کشور داریم که مورد اقبال مردم هستند و کیفیت خدمات درمانی در ایران هم در بخش دولتی و هم خصوصی قابل قبول است و به همین علت هر سال صدها هزار بیمار خارجی برای درمان به ایران می آیند که البته بخش عمده و اکثریت آنها به بیمارستان های خصوصی می روند.


معاون وزیر بهداشت درباره تعداد دقیق گردشگران سلامت و بیماران خارجی که به ایران می آیند، گفت: اکثریت بیماران خارجی به بیمارستان های خصوصی مراجعه می کنند و چون وزارت بهداشت آمار و ارقام و حساب و کتاب های بیمارستان های خصوصی را به طور دقیق در اختیار ندارد، آمار دقیقی از تعداد بیماران خارجی که برای درمان به ایران می آیند در اختیار نداریم.


آقاجانی درباره تعداد بیمارستان هایی که مجوز توریسم درمانی دارند به خبرنگار ایرنا گفت: استانداردهای خدمات توریسم درمانی حدود سه سال پیش در دولت یازدهم ابلاغ شد . بعد به همه بیمارستانهایی که مدعی ارائه خدمات توریسم درمانی بودند، ارزیاب فرستادیم و آنها را ارزیابی کردیم، اکنون حدود 200 بیمارستان، بر اساس بررسی ها و ارزیابی های وزارت بهداشت استانداردهای لازم را برای پذیرش بیمار خارجی دارند و مجوز جذب گردشگر سلامت دارند.


وی ادامه داد: البته اینکه حدود 200 بیمارستان از مجموع هزار بیمارستان کشور استاندارد اعتباربخشی برای پذیرش بیمار خارجی را احراز کرده اند، این به این معنی نیست که اکنون فقط این مراکز بیماران خارجی پذیرش می کنند اما اینها بیمارستان هایی هستند که وزارت بهداشت توصیه می کند، بیماران خارجی به این مراکز مراجعه کنند. بیشتر این بیمارستانها البته بیمارستان خصوصی هستند و سرمایه بزرگی برای کشور محسوب می شوند.


معاون وزیر بهداشت درباره تعرفه خدمات توریسم درمانی نیز به خبرنگار ایرنا توضیح داد: تعرفه گردشگری سلامت در همه جای دنیا تعرفه رقابتی و بر اساس عرضه و تقاضاست، در ایران هم تقریبا به همین شکل است، البته بر اساس استانداردهای ابلاغ شده این قیمت ها برای هر بیمارستان باید به طور رسمی در سایت بیمارستان اعلام شود.


وی گفت: علاوه بر اعلام تعرفه خدمات توریسم درمانی در سایت بیمارستان وقتی بیمار خارجی مراجعه می کند بیمارستان باید با او قرارداد ببندند. هزینه ها باید در همان ابتدا و هنگام پذیرش برای بیمار خارجی باید روشن شود، هم قبل از پذیرش و هم هنگام پذیرش باید به طور شفاف هزینه ها به بیمار خارجی گفته شود تا اعتمادسازی برای بیمار به منظور رونق گردشگری سلامت اتفاق بیفتد.


آقاجانی افزود: این موارد جزو استانداردها و تکالیف بیمارستانهاست ، نکته بعدی پیگیری پس از درمان است. توصیه وزارت بهداشت به مراکز و بیمارستان های توریسم درمانی این بوده است که به عنوان جزئی از استانداردهای خدمات توریسم درمانی باید وضعیت بیماران را پس از ترخیص پیگیری کنند، بیمار بعد از جراحی حتی پس از ترخیص نیاز به یکسری مراقبت ها دارد واین کار برای اینکه جامعه پزشکی ایران بیش از پیش خوشنام تر شود و گردشگری سلامت در، ایران رونق بگیرد، اهمیت زیادی دارد.


وی اضافه کرد: وزارت بهداشت پیگیری درمان بیماران خارجی را حتی در زمانی که این بیماران به کشور خود باز می گردند، هم از بیمارستانها و هم شرکت هایی که این بیماران را نقل و انتقال می کنند، خواسته است. این خدمات جزو استانداردهای خدمات توریسم درمانی در ایران است.


معاون درمان وزیر بهداشت تاکید کرد: شرکت هایی که بیماران خارجی را نقل و انتقال می کنند باید حتما مسئول فنی پزشک داشته باشند و این پزشک باید قبل از پذیرش بیمار در بیمارستان و بعد از ترخیص، روند درمان بیمار را پیگیری کند و بعد هم از طریق دفتر آن شرکت باید وضعیت بیمار خارجی کنترل شود.


آقاجانی ادامه داد: از دانشگاه های علوم پزشکی نیز خواسته ایم که وحدت رویه ای در هر استان از نظر تعرفه های خدمات توریسم درمانی وجود داشته باشد.
وی گفت: با اقداماتی که در دولت یازدهم انجام شده است، در مجموع ساماندهی گردشگری سلامت در کشور وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارد ولی ظرفیت ایران چندین برابر وضعیتی است که اکنون با آن مواجه هستیم. البته توسعه توریسم درمانی به وضعیت کلی اقتصاد کشور هم مربوط می شود، هر زمان وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود برود و صنعت توریست به معنای اعم آن در کشور بیشتر رونق بگیرد، طبیعی است که توریست سلامت هم در کشور بیشتر می شود و البته این روند رشد کاملا محسوس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha