طی 25 سال گذشته، روز جهانی کاهش خطرپذیری سوانح، رویدادی بزرگ با ماهیت آگاه‌سازی جهانی بوده است تا بدین ترتیب با شناسایی میزان پیشرفت‌های بدست آمده، تلاش‌های مضاعفی برای تشویق ملت‌ها و جوامع در ایجاد تاب‌آوری در مقابل سوانح صورت گیرد.

سلامت نیوز:مجمع عمومی سازمان ملل متحد به منظور ارتقای فرهنگ جهانی کاهش خطرپذیری که پیشگیری و آمادگی در سوانح را دربرمی‌گیرد، 21 مهر را به عنوان روز جهانی کاهش خطرپذیری سوانح نامگذاری کرده است. 

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: طی 25 سال گذشته، روز جهانی کاهش خطرپذیری سوانح، رویدادی بزرگ با ماهیت آگاه‌سازی جهانی بوده است تا بدین ترتیب با شناسایی میزان پیشرفت‌های بدست آمده، تلاش‌های مضاعفی برای تشویق ملت‌ها و جوامع در ایجاد تاب‌آوری در مقابل سوانح صورت گیرد. روز جهانی کاهش خطرپذیری سوانح فرصتی برای اعلام پیشرفت و پیشبرد برنامه‌ها و طرح‌هایی است که نه تنها در جهت کاهش ریسک سوانح، تلفات جانی، بهداشتی و معیشتی مردم بلکه با هدف پایین آوردن خسارات اقتصادی، فیزیکی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی به دارایی‌های مردم، صنایع، جوامع و کشورها اجرا شده است. چنین دستاوردی هدف سند چارچوب سندای برای کاهش خطرپذیری است که در سومین کنفرانس جهانی کاهش خطرپذیری سازمان ملل متحد در مارس 2015 در ژاپن (شهر سندای) به تصویب رسید و ایران نیز از جمله کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس و متعهد به اجرای این سند است.  چارچوب این سند دارای اهداف راهبردی مشخص و ترسیم شده‌ای است که باید برای انجام کارهای باقی مانده مورد حمایت و پشتیبانی دولت‌ها قرار گرفته و نقشه راهی را به سوی اجرای کامل ترسیم کند.

سال گذشته از سوی دبیر کل سازمان ملل متحد اجرای فراخوان و پویش «سندای هفت» آغاز شد و طی آن بهبود و توسعه هر یک از اهداف هفتگانه پیش‌بینی شده در یک دوره هفت ساله مورد ارزیابی قرار گرفته و معرفی شد. تمرکز سال جاری این پویش، بر هدف «ب» شامل پیشگیری، حمایت و کاهش تعداد افراد تحت تأثیر از سوانح قرار دارد. این هدف بر ایمنی همگانی با تأکید ویژه بر افراد آسیب پذیر شامل زنان، کودکان، افراد ناتوان جسمی و سالمندان توجه دارد که در سوانح بیشتر از دیگران در معرض خطراتی از جمله مرگ و میر، جراحات، بیماری‌ها، از دست دادن کسب و کار و کمبود دسترسی به خدمات اولیه قرار دارند. این گروه‌ها به درجات گوناگون در معرض خطر هستند و نیاز است تا در برنامه ریزی‌های مدیریت کاهش ریسک سوانح به آنان توجه شود. در این روز جهانی با تأکید براهمیت تقویت تمامی گروه‌های فوق، تمرکز اصلی بر خانه یا محل زندگی به عنوان پناهگاه امن در زمان وقوع سوانح و تمرکز ویژه بر پیشگیری از جابه جایی افراد قرار دارد. این پویش همچنین سایر شاخص‌های کلیدی را برای آیتم «ب» که به حفاظت در مقابل جراحات، ناخوشی و خسارات مالی برمی‌گردد نیز دربرمی‌گیرد.

در جوامع کم درآمد اغلب محل کار و زندگی یکی است. پس از گذراندن سالی که طی آن براساس آمار مرکز پایش جابه جایی‌های داخلی (IDMC) به دلیل وقوع سوانح، 2/24 میلیون نفر ناچار به جابه جایی از سکونتگاه‌های خود شدند، شعار «خانه، خانه امن»، به عنوان شعار روز جهانی کاهش خطرپذیری در سال 2017 انتخاب شد. پویش هفت سندای فرصت مغتنمی برای کشورها، دولت‌های محلی و شهرداری‌ها، آژانس‌های زیر مجموعه سازمان ملل و سایر ذینفعان از جمله بخش خصوصی، شرکای حوزه علم و فناوری، گروه‌های اجتماعی، سازمان‌های مدنی و بین‌المللی است تا به منظور کاهش خسارات و ریسک سوانح، بهترین تجربیات را در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در تمامی بخش‌ها انتشار و توسعه دهند.  


روز جهانی کاهش خطرپذیری سوانح 2017- شعار «خانه، خانه امن»


هدف استفاده از روز جهانی کاهش خطرپذیری سوانح برای این پویش در واقع فرصتی است برای جلب حمایت و پشتیبانی دولت‌ها، حکومت‌های محلی و شهرداری‌ها، مؤسسات و سازمان‌های مسئول در مدیریت بحران، مؤسسات
زیر مجموعه سازمان ملل متحد، سازمان‌های غیر دولتی، جمعیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ، گروه‌های اجتماعی و مدنی، صنایع، نهادهای علمی و آکادمیک و سایر گروه‌های علاقه‌مند به منظور نشان دادن پشتیبانی از اجرای سند چارچوب سندای با رویکرد جنسیت محور و برجسته نمودن دستاوردها و چالش‌های اجرا با تمرکز ویژه بر کاهش تعداد افراد تحت تأثیر از سوانح. هر مخاطره طبیعی شرایط ویرانگر و مخرب ندارد بلکه مجموعه‌ای از عوامل طبیعی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن را به سانحه و بلا مبدل می‌کند. 

طی بیست سال گذشته، بالغ بر 35 /1 میلیون نفر در نتیجه آسیب‌پذیری خودشان و قرار گرفتن در معرض مخاطرات طبیعی، کشته شدند که البته در این میان آمار دختران و زنان بیشتر است. بالغ بر چهار میلیارد نفر نیز جابه جا، بی‌خانمان و مجروح شده و نیازمند کمک‌های اضطراری بوده‌اند. مرگ‌های ناشی از سوانح مربوط به شرایط جوی و تغییرات آب و هوایی (بویژه سیل، طوفان و امواج دما) بیشترین مرگ های ناشی از حوادث را طی این سالها رقم زده است و آمار نشانه دو برابر شدن آن طی چهل سال گذشته است. بیش از نیمی از مرگ و میر ناشی از سوانح به دلیل سوانح با منشأ جغرافیایی است که به عنوان مثال می‌توان به زلزله، شامل سونامی و فوران آتشفشانی اشاره کرد. اجرای موفقیت‌آمیز سند چارچوب سندای تاحدی به اهداف توسعه پایدار و توافقنامه آب و هوایی پاریس وابسته است. به منظور اجرای اهداف توسعه پایدار، نیاز است تا پیشرفت انجام شده در کاهش میزان مرگ و میر سوانح را با پیشرفت‌های مشابه در کاهش تعداد افراد تحت تأثیر سوانح تطبیق دهیم. سوانح دروازه فقر، پریشانی و تنگدستی برای بسیاری از افراد آسیب پذیر است که در کشورهایی با درآمد متوسط و پایین زندگی می‌کنند. جابه جایی افراد در مقیاس وسیع می‌تواند جریان مهاجرت را افزایش دهد.


فراخوان عمومی در وب سایت


وب سایت روز جهانی کاهش خطرپذیری سوانح 2017 با استفاده از صدور فراخوان جهانی برای مشارکت‌کنندگان و بخش‌های مختلف جهت همکاری در تولید محتوا و با هدف برجسته کردن اقدامات مهم مبتکرانه و مشارکت دادن ذینفعان در سطح جهان راه‌اندازی خواهد شد. به منظور شرح اقدامات و به تصویر کشاندن همراهی مشارکت‌کنندگان با تمرکز ویژه بر کاهش قرار گرفتن در معرض اثرات سوانح و با هدف اجتناب از جا به جایی، کاهش خسارات به اماکن مسکونی و محل کار،  در این وب سایت تصاویر و داستان‌هایی قرار داده خواهد شد. دفتر کاهش خطرپذیری سوانح سازمان ملل متحد برای صفحه روز جهانی کاهش مخاطرات 2017 در
وب سایت خود علامت و نشانی را به عنوان برند طراحی می‌کند. این صفحه قرار است برای ارائه جزئیات  برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این رویداد جهانی از جمله ارسال عکس، پوستر، یادداشت و گزارش، به عنوان مرجعی برای تمامی جوامع مرتبط با کاهش خطرپذیری سوانح مورد استفاده قرار گیرد. در این صفحه به عنوان منبع همچنین آرم‌ها و لوگوها، اینفوگراف‌ها، اخبار روزنامه‌ها و رسانه‌های جمعی، داستان‌ها، عکس‌ها و اطلاعیه خدمات عمومی و سایر اطلاعات مفید در اختیار بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.
نقش بلاگ‌ها
بخش نقش بلاگ‌ها نیز با موضوع کاهش تعداد افراد تحت تأثیر سوانح روی این صفحه قرار خواهد گرفت. در این بخش نظرات و عقاید متخصصان در مورد فوق ارائه خواهد شد.


رسانه‌های جمعی / غرش رعد


به منظور افزایش مشارکت و گسترش حمایت افراد حقیقی و حقوقی و سازمان‌ها از شعار و پیام روز جهانی 2017، دفتر کاهش خطرپذیری سوانح سازمان ملل متحد با درخواست به اشتراک‌گذاری پیام زیر در توئیتر به همراه عکس‌های مناسب برای فالوئرها و دنبال کنندگان، از ظرفیت توئیتر نیز استفاده خواهد کرد:
خانه، خانه امن... خانه‌ای امن یعنی خانواده ایمن از جابه جایی، فقر، جراحت و ناخوشی


 #switch2sendai on October 13#IDDR2017
ویدئو‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی خدمات عمومی
دفتر کاهش خطرپذیری سوانح سازمان ملل متحد ویدئوهای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی خدمات عمومی را تولید و آماده پخش کرده و یک ماه پیش از روز جهانی کاهش خطرپذیری سوانح 2017  روی سایت در دسترس قرار خواهد داد.
روز جهانی کاهش خطرپذیری سوانح، روز جهانی، ملی و محلی، آگاه‌سازی و شناسایی
برای روز جهانی کاهش خطرپذیری سوانح در 13 اکتبر 2017 مقارن 21 مهر 1396، به منظور افزایش آگاهی، شناسایی و به رسمیت شناختن پیشرفت‌های چشمگیر ملی و محلی، برندسازی انجام و محصولات رسانه ای تولید خواهد شد. دسترسی به محصولات تولید شده با هدف االهام بخشی برای دستیابی به دستاوردهای بیشتر صورت می‌گیرد. دفتر کاهش خطرپذیری سوانح سازمان ملل متحد در راستای جلب توجه و تمرکز بر وضعیت جا به جایی‌های ناشی از سوانح و برجسته کردن نمونه‌های مناطقی که جا به جایی در آنها کاهش یافته و تجربیات مؤثر به نمایش درآمده، با سایر شرکا همکاری می‌کند.


نتایج پیش‌بینی شده


1- آگاهی بیشتر در سطح جهان نسبت به سند چارچوب سندای و اهداف کلیدی آن،/ 2- تمرکز بیشتر بر سرمایه‌گذاری ریسک محور (با اطلاعات کافی از ریسک و مخاطرات) در بخش مسکن و بهبود شرایط نواحی پرجمعیت و فقیرنشین،/3- تمرکز بیشتر بر پیشگیری از جا به جایی در برنامه‌های ملی کاهش خطرپذیری سوانح،/4- تمرکز بیشتر بر اقدامات حمایتی و اهمیت کاهش جراحات و ناخوشی ناشی از سوانح،/5- تمرکز بیشتر بر معیشت و محل‌های کسب و کار در مناطق پرخطر و سانحه خیز،/6- سخنرانی و برگزاری جلسات عمومی به منظور بهبود تغییرات رفتاری و رفتارشناسی در حوزه مدیریت مخاطرات و ریسک سوانح،/7- آگاهی بیشتر در سطح جهان در مورد نقش کنشگران اصلی فعال در پویش کاهش مخاطرات سوانح.
با توجه به اهمیت گسترش آگاهی عمومی درخصوص اهداف کلیدی سند چارچوب سندای و پویش هفت پیشنهاد می‌شود تا در سطح ملی نیز دست اندرکاران حوزه مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سوانح دستاوردهای خود را به اشتراک گذاشته و نقش فعالی را در روز جهانی کاهش خطرپذیری سوانح ایفا کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha