چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴

قانون برای فروش کودکان یا فروش اعضا و جوارح او مجازات بازدارنده پیش‌بینی کرده است. درضمن قانون هرگونه مقررات در زمینه فروش کودک یا فروش اعضا و جوارح را بر اساس یک انسان کامل مورد توجه قرار داده است. در این شرایط فرد مجرم باید در قالب مجازات حبس، شلاق و پرداخت دیه نقدی تنبیه شود.

اعمال مجازات سخت برای کودک‌ربا

سلامت نیوز-*محمد کاظمی: قانون برای فروش کودکان یا فروش اعضا و جوارح او مجازات بازدارنده پیش‌بینی کرده است. درضمن قانون هرگونه مقررات در زمینه فروش کودک یا فروش اعضا و جوارح را بر اساس یک انسان کامل مورد توجه قرار داده است. در این شرایط فرد مجرم باید در قالب مجازات حبس، شلاق و پرداخت دیه نقدی تنبیه شود.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان نوشت: این‌گونه مجازات‌ها می‌تواند برای بازدارندگی از این جرم تاثیرگذار باشد. تاکنون در کشور تعداد قاچاق کودک و قاچاق اعضای بدن کودک فراوان نبوده، اما براساس شنیده‌ها می‌توان اذعان داشت در سال‌های اخیر برای کاهش نرخ بزه قاچاق کودکان، فعالیت‌های فراوان در کشور انجام شده است. میزان قاچاق اعضای بدن در کشور فراوان نیست، اما موارد متعددی سوء‌استفاده از کودکان مشاهده شده است. برای کاهش نرخ این آسیب، قوانین جامع از سوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس و قوه‌قضائیه در حال تدوین است. اغلب کودکان قاچاق‌شده به خارج از کشور فرستاده نمی‌شوند، بلکه ربایش و سوء‌استفاده از کودکان با هدف استفاده از آنها برای تکدی‌گری و حمل‌وتوزیع موادمخدر در پرونده‌های قضائی به‌کرات مشاهده شده است. تعداد کودکان قاچاق‌شده به خارج از کشور محدود است، اما من در این زمینه آمار و اطلاعات مستند ندارم. اطلاعات مذکور نیز مبتنی بر شنیده‌ها درباره وضعیت کودک‌ربایی و قاچاق کودک در کشور بیان شده است. یکی از نگرانی‌های والدین دزدیده‌شدن فرزندشان است. به‌نظر بنده تاکنون قوانین برای کودک‌ربایان چندان بازدارنده نبوده و باید در این زمینه به تدوین قوانین جدید همت گماشت. در سال‌های اخیر کودک‌ربایی به‌دلایل متعدد همچون اخاذی، سوءاستفاده جنسی، سوءقصد برای استفاده در کارهای اجباری، تکدی‌گری و... انجام شده است. در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان برای این جرم مجازات مناسب و بازدارنده پیش‌بینی شده است. لایحه حمایت از کودکان‌ونوجوانان مصوب۱۳۸۱ است.

این قانون از آن سال‌ها تاکنون در بایگانی مجلس خاک می‌خورد. باید دانست درحال‌حاضر بخش قابل‌توجهی از لوایح این قانون تصویب شده است. امید است بررسی این لایحه با بازگشایی مدارس در مهر به‌اتمام‌برسد. در لایحه حمایت از کودکان‌ونوجوانان مقوله کودک‌ربایی و بزه‌های مختلف در این زمینه به‌شکل مناسب مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این قوانین برای کودک‌ربا شلاق، حبس و جزای نقدی پیش‌بینی شده است. درضمن براساس این قانون اگر کودک‌آزاری توسط اولیای طفل انجام شود، مجازات برای فرد خاطی پیش‌بینی شده است. همچنین درباره قاچاق کودکان یا فروش اعضای بدن کودک هم قوانین بازدارنده مناسب تدوین شده است. در دوسه‌ماه اخیر مواردی از کودک‌آزاری‌های تلخ رسانه‌ای شد. باید دانست جامعه ما به‌شدت عصبی و پرتنش است و در مواردی در کوچه و خیابان هم شاهد رفتارهای نامناسب و پرخاشگرانه از سوی والدین با فرزندان هستیم. این رفتارهای سوء را می‌توان به‌صورت ضرب‌وشتم کودک و آزار جسمی و کودک‌آزاری مشاهده کرد. برخی والدین خود را با آزار فرزندانشان تخلیه می‌کنند. این مقوله کتمان‌ناپذیر است. جامعه ما پرتنش است و به‌دلیل وجود مشکلات اقتصادی همگان به‌نوعی درگیر مشکلات ویژه خود هستند. باید دانست این گونه رفتارها با کودک مناسب نیست و امید است تصویب قوانین برای جلوگیری از این بزه اجتماعی موثر باشد.

* نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha