یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴

این جملات منفی که به خودتان می‌گویید به مرور اعتماد به نفس شما را کم می‌کند و در عوض باعث افزایش اضطراب‌تان می‌شود و شما قبل از هرکاری خود را یک بازنده احساس می‌کنید.

صدای منفی درون را خاموش کنید

سلامت نیوز: این جملات منفی که به خودتان می‌گویید به مرور اعتماد به نفس شما را کم می‌کند و در عوض باعث افزایش اضطراب‌تان می‌شود و شما قبل از هرکاری خود را یک بازنده احساس می‌کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران بانو، آنچه بعد از شکست بر آدم‌ها می‌گذرد خیلی با هم متفاوت نیست و دلزدگی، افسردگی و حتی میل رها کردن کار در بیشتر آدم‌ها دیده می‌شود. گاهی هم بعضی‌ها درون ذهن‌شان با خودشان حرف می‌زنند. این حرف‌ها که معمولاً به صورت صدایی در سرتان شنیده می‌شود چندان مهربانانه و دوست داشتنی نیست. جمله‌هایی مثل: من همیشه کار رو خراب می‌کنم، دیدی از پس هیچ کاری بر نمیام، به درد هیچی نمی‌خورم و...


این جملات منفی که به خودتان می‌گویید به مرور اعتماد به نفس شما را کم می‌کند و در عوض باعث افزایش اضطراب‌تان می‌شود و شما قبل از هرکاری خود را یک بازنده احساس می‌کنید. برای اینکه با این حرف‌های درونی منفی کنار بیایید باید کارهایی انجام دهید:
  اول سعی کنید نوع و لحن این گفت‌و‌گوهای درونی را بشناسید. شناختن هر چیزی باعث می‌شود تصور درست و آگاهانه  از آن پیدا کنید و به این شکل برایش راه حل بهتری پیدا کنید.
  حالا فهرستی از کلمات منفی که درباره خودتان استفاده می‌کنید تهیه کنید. کلماتی مثل نمی‌توانم، اشتباه می‌کنم، به درد نمی‌خورم و... بعد فکر کنید که چه چیزهایی باعث می‌شود این کلمات را به کار ببرید؟ مثلاً توقعات زیاد دیگران، زیاد شدن کارتان یا بگو مگو با همکاران. بعد به این فکر کنید که پس از این گفت‌و‌گوهای درونی معمولاً چه احساسی دارید.
  حالا سراغ راه حل‌ها می‌رویم. می‌توانید با خودتان قرار بگذارید و پس از شروع شدن این گفت‌و‌گو‌های منفی درونی آن جمله را بگویید. مثلاً بگویید بس است. تا گفت‌و‌گو شروع می‌شود با گفتن این جمله این جریان ذهنی را متوقف کنید. حتی می‌توانید کمی بلند آن را بگویید.
   شاید به موضوعی که باعث می‌شود خودتان را در این گفت‌و‌گوها سرزنش کنید زیاد منفی فکر کرده اید. بار دیگر آن موضوع را بررسی کرده و سعی کنید کمی مثبت فکر کنید. مثلاً شکست‌تان در یک طرح را طور دیگری در نظر بگیرید و نکات مثبت از آن پیدا کنید یا به جای اینکه مدام به خودتان بگویید نمی‌توانم کاری را خوب انجام دهم با شروع گفت‌و‌گو به این فکر کنید که از چه راه‌هایی می‌توانید طرح را به بهترین شکل انجام دهید. اگر مدام به خودتان می‌گویید که شرایط و اتفاقات جدید دشوار است، از این به بعد سعی کنید به آن به‌عنوان یک آزمون و چالش فکر کنید.
  ‌ البته باید کمی تمرین و این مراحل را بارها تکرار کنید تا افکار منفی ذهن‌تان نسبت به خودتان کم شده و گفت‌و‌گوها به مرور از بین بروند. بعد از مدتی می‌بینید که با خودتان مهربان ترید و بیشتر هم موفق می‌شوید. در واقع شما اعتماد به نفس‌تان را هم بالا برده‌اید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha