بدعهدی بیمه‌ها در پرداخت بدهی‌های خود به داروخانه‌ها و عدم توجه به آن باعث انباشت حجم زیادی از دیون بین آنها شد و همین موضوع با افزایش مطالبات، لغو برخی قراردادهای بیمه‌ای میان بیمه‌ها و داروخانه‌ها را به دنبال داشت.

بدعهدی بیمه‌ها در پرداخت بدهی‌ به داروخانه‌ها

سلامت نیوز:

به گزارش سلامت نیوز، فرهیختگان نوشت:در حال حاضر پاسخگو نیستیم و باید با مدیرکل هماهنگی صورت بگیرد و تا چند روز آینده وقت مصاحبه تنظیم می‌شود. بیمه سلامت ایرانیان: آقای مدیر در جلسه هستند و مصاحبه نمی‌کنند، شخص دیگری نیز مصاحبه نمی‌کند.

اینها پاسخ دو سازمان بیمه‌ای به پرسش‌های خبرنگار«فرهیختگان» است که پیگیر چرایی عدم پرداخت بدهی‌های بیمه‌ای و بدعهدی‌های بیمه‌گذاران در بخش‌های درمانی و به وضوح نمایانگر سیستم فشل و بی‌سازوکار نهاد‌های بیمه‌ای است. در بسیاری از محافل مرتبط با موضوعات بیمه‌ای سخن از بدهی‌ها و بدعهدی‌های نهاد‌ها و سازمان‌های بیمه‌گذار وجود دارد؛ بدعهدی‌هایی که هریک از آنها جامعه وسیعی از مردم و خانواده‌‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و پایه‌گذار مشکلات گوناگونی می‌شود و این در حالی است که بیمه‌ها رسالتی جز تامین آسایش بیمه‌شوندگان و رفع دغدغه‌های مرتبط با امور بیمه‌ای آنها ندارند و باید در جهت کاهش انواع فشارهای وارده بر بیمه‌شونده گام بردارند و آن را رفع یا به حداقل برسانند. در این اثنا اما مدت‌هاست که بیمه برخلاف این جهت حرکت می‌کند و ناسازگارانه در راستای بدعهدی‌های مکرر و مشکل‌ساز گام برمی‌دارد و به بسیاری از نهادها و سازمان‌های مرتبط بدهکار است.

با بیان این مقدمه مختصر و توضیح کوتاه در ارتباط با بدعهدی‌های بیمه، مصادیق مختلفی را که به‌عنوان بدعهدی بیمه‌ها مطرح شده است بیان و آن را تشریح می‌کنیم.

 آزادفروشی داروها زیر سایه بدعهدی بیمه‌ها

بدعهدی بیمه‌ها در پرداخت بدهی‌های خود به داروخانه‌ها و عدم توجه به آن باعث انباشت حجم زیادی از دیون بین آنها شد و همین موضوع با افزایش مطالبات، لغو برخی قراردادهای بیمه‌ای میان بیمه‌ها و داروخانه‌ها را به دنبال داشت. از دیگر آسیب‌های این بدعهدی نیز می‌توان به استقراض‌های سنگین داروخانه‌ها از بانک‌ها و دریافت وام‌های با سود بالا برای خرید داروهای موردنیاز اشاره کرد تا قفسه‌های داروخانه‌ها خالی نماند و بیماران به مشکل برنخورند، اما برای دریافت همین وام‌ها متعهد به بازپرداخت سودهای کلان به بانک‌ها شده‌اند و همه اینها در حالی است که سرمایه‌های آنها نزد بیمه‌ها و زیر سایه بی‌توجهی بیمه‌گران باقی مانده است و طبیعتا باز هم در این بین مردم قربانی اصلی سهل‌انگاری‌ها و سهل‌اندیشی‌های بیمه در پرداخت بدهی‌های خود به داروخانه‌ها شدند، چراکه هزینه‌ای که باید توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شد، به مردم محول و در اصل داروها به صورت آزاد خرید و فروش شدند.

 بدعهدی بیمه‌ها و نگرانی بازگشت زیرمیزی‌ها

بعد از تلاش‌های بسیار متولیان در جهت کاهش پدیده زیرمیزی در میان برخی پزشکان و نتایج و اتفاقات مثبتی که در این جهت رخ داد، متاسفانه موضوع معوقات بیمه‌ای و تاخیر در دریافتی‌های پزشکان و مشکلاتی از این دست خطر ایجاد دوباره فضای دریافت و پرداخت زیرمیزی در بین پزشکان را تقویت کرده و از این جهت می‌توان گفت آسیب‌های ناشی از بدعهدی‌های بیمه‌ای تنها محدود به جیب مردم نیست و پزشکان را نیز به ورطه‌های آسیب‌زایی سوق می‌دهد.

 طلب‌های میلیاردی کانون هموفیلی از بیمه‌گذاران

سستی در پخش و توزیع داروها زیر سایه بدعهدی بیمه‌گذاران در پرداخت بدهی‌های میلیاردی به کانون هموفیلی‌ها و سرگردانی این بیماران در سطح شهر جهت تهیه داروهای موردنیاز، زنجیره‌ای از مشکلات و ایرادات را در چرخه سیاست‌گذاری‌های کلان در سطح دولت و سهل‌انگاری‌های بیمه‌گذاران در پرداخت هزینه‌ها در یک سیستم ناکارآمد سلامتی و درمانی نشان می‌دهد که همچون سایر اوقات و موارد مشابه این تنها مردم و بیماران هستند که متضرر خواهند شد.

 مشکلات بیمارستان‌ها نتیجه بدهی بیمه‌ها

به گفته ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 18 هزار و 815 میلیارد تومان مطالبه بیمارستان‌ها از بیمه‌ها است که 11 هزار و 949 میلیارد تومان از این معوقات از چهار بیمه اصلی محسوب می‌شود، که اگر وصول شود و بیمه‌ها بدهی‌های خود را بپردازند، خدمت‌رسانی به موقع و کامل به بیمه‌شوندگان بدون هیچ مشکل و کمبودی انجام خواهد شد. این بدهی‌ها هزینه‌های کمرشکنی را ابتدا به بیمارستان‌ها و در ادامه آن به مردم تحمیل کرده است.

 بحران اقتصادی آزمایشگاه‌ها زیر سایه بدعهدی بیمه‌ها

آزمایشگاه‌ها علاوه‌بر ارائه خدمات محول‌شده بخش قابل‌توجهی از بودجه و درآمد‌های خود را به موضوع حفظ و نگهداری و البته تهیه تجهیزات خود تخصیص می‌دهند و به دلیل بالا بودن این هزینه‌ها بخش زیادی از آن توسط بیمه‌ها تقبل و تامین می‌شود، اما با بی‌توجهی‌های درازمدت و آزاردهنده بیمه‌ها در پرداخت معوقات خود، آزمایشگاه‌ها با بحران‌های اقتصادی جدی و خطرناک مواجه شده‌اند. البته شاید خالی از لطف نباشد بیان این موضوع که رئیس‌جمهور در ارتباط با تعیین و تکلیف پرداخت بدهی بیمه‌ها وعده‌هایی داد که براساس این وعده‌ها و گفته‌ها قرار شد ظرف سه ماه بیمه بدهی خود را به تمام بخش‌های درمانی تسویه کند، ولی تا به امروز چنین گشایشی اتفاق نیفتاده است و همچنان بیمه‌ها در مسیر بدعهدی گام برمی‌دارند.

به‌رغم تمامی این مصادیق و صفاتی که بحق در ارتباط با بیمه‌ها مطرح شد، آنچه بیش از هر موضوعی نیازمند اقبال و توجه خاص مسئولان و سیاستگذاران باید باشد این است که به گفته مقام معظم رهبری خانواده‌ای که در آن شخصی دچار مریضی است، هیچ دغدغه‌ای جز رنج مریض‌داری متوجه آنها نباشد و این مهم جز با جدیت سازمان‌ها و متولیان بیمه‌گذار محقق نخواهد شد؛ جدیتی که تا به امروز مشاهده نشده و نیازمند پیگیری‌های بیشتر و قاطعانه‌تری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha