شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
کد خبر: 227185

مدیرکل امور غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دا و سازمان غذا و دارو با اشاره به بررسی برخی محصولات تراریخته در این سازمان گفت: سویا، ذرت، محصولات پنبه دانه‌ای و کلزا، تنها محصولات تراریخته وارداتی به کشور است که از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

کاهش ورود روغن پالم به کشور

سلامت نیوز:مدیرکل امور غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دا و سازمان غذا و دارو با اشاره به بررسی برخی محصولات تراریخته در این سازمان گفت: سویا، ذرت، محصولات پنبه دانه‌ای و کلزا، تنها محصولات تراریخته وارداتی به کشور است که از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، بهروز جنت مدیرکل امور غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در نشست خبری با خبرنگاران به وضعیت محصولات تراریخته در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل عدم اطلاع‌رسانی شفاف در مورد محصولات تراریخته نگرانی و چالش در بین مردم به وجود می‌آید. محصولات تراریخته از دو بعد زیست‌محیطی و حفظ گونه‌ها و سلامتی محصول مورد بررسی قرار می‌گیرد که بیشترین چالش دنیا در مورد مصرف این محصولات از نظر تغییرات زیست محیطی و تنوع گونه‌ها است. البته محصولات تراریخته‌ای که رخداد آنها در کمیته‌های علمی مختلف در کشورهای دنیا به تایید می‌رسد قابلیت مصرف در تمام کشورها را پیدا می‌کند. بر همین اساس ایران نیز از دریافت تاییدیه کمیته‌های علمی مستثنی نیست بنابراین محصولات و کالاهایی که به صورت تجاری تراریخته بودن آنها تعریف شده است مورد ارزیابی در کشور نیز صورت می‌گیرند.

وی افزود:‌ چند محصول تراریخته به صورت عمده و تجاری در دنیا تولید و مصرف می‌شود که از جمله آن می‌توان به سویا، ذرت، محصولات پنبه‌دانه‌ای و برخی محصولات کلزا اشاره کرد که این محصولات وارداتی با نظارت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند و کنترل‌های لازم مبنی‌بر تراریخته بودن یا نبودن و مجاز بودن مصرف مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر همین اساس محصولات مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای استفاده انسانی است.

برنج‌های ایرانی شناسنامه‌دار می‌شوند

جنت در مورد برنج‌های ایرانی بدون شناسنامه نیز گفت:‌ بسیاری از صنایع و مشاغل در کشور ما به صورت خرده مالکی است به طوری که کشاورز محصول خود را پس از تولید به صورت مستقل فرآوری کرده و در بازار عرضه می‌کند. بر همین اساس سعی می‌کنیم در یک پروژه دو ساله برنج‌های داخلی را شناسنامه‌دار کنیم و به تدریج سعی می‌کنیم به کمک همکاران جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی همه محصولات خرده مالکی و خرده فروشی را در قالب کارگاه‌های شناخته شده و تعاونی‌های تعریف شده ساماندهی کنیم تا از این طریق محصولات خرده فروشی و برنج‌های داخلی قابلیت ردیابی، رهگیری و شناسایی داشته باشد زیرا هم اکنون در مورد برنج‌های داخلی هیچ پاسخگویی وجود ندارد زیرا نظام رهگیری و ردیابی در مورد آنها شکل نگرفته است.

تاکید بر آموزش عمومی استفاده از نشانگرهای تغذیه

مدیرکل امور غذایی سازمان غذا و دارو به عدم استقبال مردم از نشانگرهای تغذیه اشاره کرد و گفت:‌ باید آموزش‌های عمومی در زمینه نشانگرهای تغذیه صورت گیرد تا مردم در زمان رؤیت این نشانگرها از کارایی آن مطلع باشند.

وی افزود:‌ همچنین باید این نشانگر در تمام بازار وجود داشته باشد و در دو سال اخیر سعی بر تکمیل سیاست آموزش عمومی نشانگرهای تغذیه داشتیم و از این پس به سمت آموزش مفهومی و مصرفی مردم پیش می‌رویم و امیدواریم با کمک رسانه‌ها آموزش عمومی مردم صورت گیرد.

کاهش واردات روغن پالم

جنت در مورد وضعیت واردات روغن پالم به کشور اظهار کرد:‌ در زمینه روغن پالم دو مشکل به وجود آمد از جمله اینکه مساله اول تقلب تولیدکنندگان در استفاده غیر مجاز از روغن پالم بود و دیگری اینکه میزان مصرف روغن باید در مورد محصولات مختلف متفاوت باشد. در حالی که اختلاف قیمت زیاد این روغن باعث شد برخی از تولیدکنندگان و واردکنندگان به سمت واردات روغن گیاهی ارزان‌ قیمت حرکت کنند که در مرحله اول با برخورد قهرآمیز وزارت بهداشت مواجه شدند.

وی اضافه کرد:‌ با توجه به کنترل‌های شدید و صدور مجوزهای واردات روغن پالم که از سوی سازمان غذا و دارو به صورت سهمیه‌بندی شده به واردکنندگان اختصاص یافت میزان واردات روغن پالم به کشور با کاهش قابل توجهی روبرو شد زیرا از ابتدای سال 95 با راه‌اندازی سامانه تی‌تک در سازمان غذا و دارو مساله سهمیه‌بندی روغن حذف شد و هر چیزی که از گمرک خارج و یا هر سفارشی که برای واردات صورت گیرد در این سامانه مورد کنترل و ارزیابی صورت می‌گیرد.

جنت ادامه داد: در سال 92 و 93 حدود 720 هزار تن واردات روغن پالم به کشور داشتیم که با محاسبات و محدودیت‌های سازمان غذا و دارو این میزان به 420 هزار تن در سال کاهش یافت.

تاکید بر واردات محصولات دارای برچسب اصالت سلامت

وی در مورد نظام رهگیری و رهیابی (برچسب اصالت سلامت) گفت:‌ هیچ محصول وارداتی در کشور وجود ندارد که برچسب اصالت سلامت نداشته باشد زیرا در صورتی که محصولی این برچسب را نداشته باشد مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیست و در صورتی که کسی پس از استفاده از این محصولات آسیب ببیند هیچ ارگان و نهادی حتی کارخانه تولیدکننده خارجی محصول نیز در این زمینه پاسخگو نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه محصولات بدون برچسب اصالت در ایران از ارزش و اعتبار قانونی برخوردار نیستند، افزود: برخی از افراد و سودجویان از نظر روانی روی مردم کار می‌کنند و برای فروش جنس قاچاق و تقلبی خود مدعی می‌شوند که جنس و محصول‌شان اصل است و تنها به دلیل نپرداختن عوارض گمرکی برچسب اصالت سلامت ندارد که این مساله نوعی بازی روانی با سلامت مردم است و بیش از 95 درصد کالاهای بدون برچسب تقلبی هستند.

مدیرکل امور غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ادامه داد: در این برچسب کد قرار گرفته شده دارای ارزش و اعتبار است که باید پیش از تهیه و مردم از سوی مردم کنترل شود. بر همین اساس مردم نباید به صرف دارا بودن برچسب به یک محصول اطمینان کنند بلکه باید از طریق سامانه پیام کوتاه سازمان غذا و دارو و یا اپلیکیشن‌های بارکدخوان این برچسب را مورد ارزیابی قرار دهند.

وی ادامه داد: البته برخی از متقلبان از این مرحله نیز عبور کرده‌اند و با راه‌اندازی سامانه پیامکی جعلی محصولات خود را به فروش می‌رسانند. بر همین اساس مردم باید پیش از اعتماد به محصولات، کد برچسب محصول را به سامانه پیامکی 20008822 ارسال کنند که در این صورت اسم و مشخصات کامل محصول برای آنان ارسال می‌شود.

وی افزود: جعل و تقلب در هیچ جای دنیا به صفر نمی‌رسد اما با تلاش‌های سازمان‌های نظارتی می‌توان آن را به حداقل رساند بر همین اساس طی 6 ماه گذشته با همکاری قوه قضاییه و وزارت اطلاعات تیمی که 9 سرشماره داشتند را دستگیر کردیم و همچنین به زودی افرادی که این تقلبات را انجام می‌دهند شناسایی و دستگیر می‌شوند.

جنت ادامه داد: تمرکز نشان ایمنی سلامت در برخی سال‌ها به سمت ارتقاء ایمنی حرکت کرده و در برخی موارد به کاهش مصرف نمک، شکر و روغن توجه شده است همچنین در برخی سال‌ها به سمت مصرف محصولات پروبیوتیک حرکت کردیم.

وی افزود: امسال نیز با در نظر گرفتن کمبود ویتامین D و C و بروز مشکلات پوکی استخوان در جامعه این مساله را مورد توجه قرار دادیم و نشان ایمنی و سلامت را به تولیدکنندگانی اعطا می‌کنیم که در محصولات آنها ویتامین‌های D و C وجود داشته باشد.

جنت مشکل پوکی استخوان را به دلیل کمبود قرار گرفتن در معرض آفتاب دانست و گفت:‌ متاسفانه کم تحرکی و کمبود ویتامین D منجر به بروز مشکلات پوکی استخوان در جامعه می‌شود.

وی افزود: نشان ایمنی و سلامت به خارج از مرزهای کشور نیز گسترش یافته و برخی از خریداران خارجی از صادرکنندگان ایرانی خواستند که نشان ایمنی بر سلامت وزارت بهداشت حتما روی محصول درج شود.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو اظهارکرد: سازمان جهانی بهداشت علمکرد سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت ایران را مورد بررسی و ارزیابی قرارداد و متوجه شد که همکاری‌های بسیاری بین سازمان‌ها و صنایع غذایی کشور با وزارت بهداشت وجود دارد بر همین اساس از دکتر حسن هاشمی وزیر بهداشت دعوت کرد به عنوان نماینده ایران و سخنرانی اصلی در مجمعی در اروگوئه شرکت کند و تجربیات و موفقیت‌های ایران را با سایر کشورها به اشتراک گذارد.

وی همچنین به عوارض استفاده از روغن‌های جامد اشاره کرد و گفت: استفاده از روغن‌های جامد با اسیدچرب ترانس بالا در سال‌های گذشته افزایش یافته و فردی که در اوج بهره‌وری و کارایی است به دلیل مصرف این روغن‌ها دچار مشکلات قلبی و عروقی می‌شود و باید هزینه‌های هنگفتی برای جراحی قلب و درمان بپردازد و همچنین فرد در سنین 40 تا 45 سالگی بر اثر سکته‌های قلبی و مغزی از کار افتاده می‌شود که این موضوع در جامعه ما رو به گسترش است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha