برنامه جهانی غذا(WFP) به مناسبت روزجهانی غذاگزارشی راجع به هزینه های غذایی در کشورهای مختلف منتشر کرد که حاکی از نابرابری توزیع مواد غذایی و فقر مفرط در برخی مناطق جهان است.

هر پرس غذا در نیویورک1،2دلار در سودان321 دلار/ غذای دور ریز به اندازه 2 میلیارد نفر؛ آمار گرسنگان800 میلیون نفر

سلامت نیوز: برنامه جهانی غذا(WFP) به مناسبت روزجهانی غذاگزارشی راجع به هزینه های غذایی در کشورهای مختلف منتشر کرد که حاکی از نابرابری توزیع مواد غذایی و فقر مفرط در برخی مناطق جهان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، شبکه خبری یورونیوز روز سه شنبه به استناد گزارش برنامه جهانی غذا که روز گذشته منتشر شد، نوشت: در این گزارش که به واقعیت هایی از سراسر جهان درباره هزینه های غذایی می پردازد، آمده است که یک وعده غذایی برای شهروندان آمریکایی در نیویورک 1.2 دلار و برای شهروندان سودان جنوبی 321 دلار هزینه دارد.
مبنای این گزارش نسبت قدرت خرید مصرف کنندگان در همه کشورهای جهان است و از طریق مقایسه هزینه های نسبی یک وعده غذایی در این کشورها صورت گرفته است.
دیوید بیزلی مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا در این باره می گوید: با مقایسه قدرت خرید در کشورهای مختلف متوجه نا برابری های زیادی در توان دستیابی به یک وعده غذایی بین کشورها شدیم.
اقتصاد دانان برنامه جهانی غذا ، در مطالعات خود به مقایسه یک وعده غذایی ثابت شامل سبزیجات و در کنار آن مواد

غذایی کربوهیدرات ها ( برنج، ماکارونی و یا مواد غذایی که بیشتر مردم در هر کشوری مصرف می کنند) پرداختند و سپس هزینه های میانگین غذایی را با درآمد روزانه هر کشوری مقایسه کردند.
بر اساس این معیارها مشخص شد که یک وعده غذایی برای شهروندان آمریکایی در نیویورک معادل 1.2 و یا معادل 6 صدم متوسط در آمد فرد می باشد در حالی که همین وعده غذایی در گواتمالا بالغ بر 8.27 دلار ، در نپال 27.77 دلار و در هاییتی 2.65 دلار می باشد.
کشور تازه استقلال یافته سودان جنوبی نیز در انتهای این لیست قرار دارد به طوری که هر وعده غذایی برای شهروندان این کشور بالغ بر 321.7 دلار هزینه دارد که معادل 155 درصد متوسط در آمد یک فرد در این کشور است.
بیزلی می گوید که این ارقام فقدان دسترسی به مواد غذایی را در کشورهای در حال توسعه و دلایل قحطی در این کشورها را نشان می دهد.
اعداد و ارقامی که در گزارش برنامه جهانی غذا ذکر شده نشان می دهد که در طول سال 2016 میلادی نزدیک به 800 میلیون تن از گرسنگی رنج برده اند و انتظار می رود که این رقم در سال جاری (2017 میلادی( به علت عوامل مختلفی مانند جنگ ها و بی ثباتی سیاسی و ضعف ساختارهای زیربنایی و تغییرات اقلیمی و آب و هوایی افزایش یابد.
فرانسیس موانزا سخنگوی برنامه جهانی غذا در باره میزان غذایی که هر ساله مصرف می شود، گفت: سال گذشته نزدیک به 800 میلیون نفر در جهان گرسنه بودند و قادر به تامین غذای خود نبودند هر چند که هر ساله ما غذای دو میلیارد نفر را به هدر می دهیم.
در این گزارش اشاره شده که حتی در برخی از کشورهای نسبتا پایدار مدیریت ضعیف صنایع غذایی و یا ذخیره سازی نادرست آن دستیابی به مواد غذایی را مشکل می کند.
در این گزارش به هزینه غذایی در سوریه اشاره شده و آمده است: نیمی از ساکنان سوریه نیاز به کمک های غذایی دارند و سوریه در رتبه های آخر فهرست کشورهایی قرار دارد که برنامه جهانی غذا منتشر کرده است به طوری که یک وعده غذایی در کشوری که در تولید مواد غذایی قبل از جنگ خودکفا بود اکنون بالغ بر 190.11 دلار می باشد.
سخنگوی برنامه جهانی غذا درپایان هشدار داد تا زمانی که جنگ ها ادامه داشته باشد و افرادی که کشورهای خود را ترک می کنند و به کشورهای دیگر می روند و مردم موادغذایی خودشان را تامین نکنند، همچنان شاهد حضور گرسنگان در جهان خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha