چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸
کد خبر: 228505

پرتقال سرشار از فیبر است که می‌تواند سطح قند خون را در افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۱ کاهش بدهد و باعث ارتقای سطح قند خون، چربی‌ها و انسولین در افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ شود.

پرتقال بخورید تا چاق نشوید و سرما نخورید!

سلامت نیوز: پرتقال سرشار از فیبر است که می‌تواند سطح قند خون را در افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۱ کاهش بدهد و باعث ارتقای سطح قند خون، چربی‌ها و انسولین در افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامتیسم، انواع مرکبات حاوی مقدار زیادی از ویتامین C هستند و پرتقال در مقایسه با مرکبات دیگر حاوی بیشترین میزان از این ویتامین مهم است. طبق گزارش Pharmacognosy Reviews در سال ۲۰۱۰، ویتامین C موجود در پرتقال، رادیکال‌های آزاد را خنثی و نابود می‌سازد و درنتیجه از سلول‌های بدن محافظت می‌کند. بنابراین، مصرف پرتقال نه‌تنها می‌تواند به کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری‌های مزمن کمک کند، بلکه این توانایی را هم دارد که سیستم ایمنی بدن را در مقابل ویروس‌ها و بیماری‌های رایج مانند سرماخوردگی تقویت کند.

در ادامه با تاثیرات مثبت دیگر مصرف پرتقال آشنا می‌شویم.

پوست

از مزیت‌های دیگر ویتامین C، نقش موثر و مثبت آن در حفظ زیبایی پوست و همچنین کمک به مقابله با آسیب‌های پوستی خاصی است که به‌علت تماس با نور خورشید و آلاینده‌ها ایجاد می‌شوند. براساس گزارش Cleveland Clinic، وجود ویتامین C برای تولید کلاژن حیاتی است و علاوه بر کاهش دادن چین‌وچروک‌های پوستی، می‌تواند بافت کلی پوست را تقویت کند.

کلسترول

فیبر سرشاری که در پرتقال وجود دارد، می‌تواند به پایین آوردن سطح کلسترول خون کمک کند، چون ترکیبات کلسترولی مازاد را به روده می‌فرستد و آن‌ها را دفع می‌کند. یکی از مطالعات Nutrition Research در سال ۲۰۱۰ نشان داده است که نوشیدن آب پرتقال طبیعی به مدت ۶۰ روز متوالی، سطح کلسترول LDL را در افراد مبتلا به کلسترول خون بالا کاهش می‌دهد.


قلب

پرتقال حاوی ویتامین C، فیبر، پتاسیم و کولین است که همگی فواید زیادی برای قلب دارند. بنابراین، مصرف پرتقال می‌تواند سلامت قلبی-عروقی شما را ارتقا بدهد. پتاسیم، یکی از ترکیبات الکترولیتی واقعا حیاتی است که الکتریسیته لازم را در بدن به جریان می‌اندازد و تپیدن قلب را ممکن می‌کند. کمبود پتاسیم می‌تواند به مشکلاتی مانند آریتمی منجر شود. خوش‌بختانه، پتاسیم موجود در پرتقال هم به کاهش فشار خون کمک می‌کند و هم خطر بروز سکته مغزی را کاهش می‌دهد. علاوه بر همه این‌ها، پرتقال سرشار از فولات است که سطح هموسیستئین را به‌عنوان یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی پایین می‌آورد.


دیابت

پرتقال سرشار از فیبر است که می‌تواند سطح قند خون را در افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۱ کاهش بدهد و باعث ارتقای سطح قند خون، چربی‌ها و انسولین در افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ شود. انجمن دیابت آمریکا (ADA) با توجه به اهمیت این ویژگی‌ها، پرتقال را در کنار مرکبات دیگر، در فهرست بهترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به بیماری دیابت قرار داده است.


هضم و کاهش وزن

پرتقال، مقدار زیادی فیبر غذایی وارد بدن می‌کند که اجابت مزاج را تنظیم می‌سازد و درنتیجه کمک موثری هم به هضم می‌رساند. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که پرتقال برای کاهش وزن نیز مناسب باشد. پرتقال در گروه مواد غذایی کم‌چربی و کاملا مغذی قرار دارد و وضعیتش از نظر شاخص گلایسمیک هم فوق‌العاده مثبت است. بنابراین، پرتقال را باید یکی از بهترین مواد غذایی برای جلوگیری از ابتلا به چاقی در نظر گرفت.


بینایی

پرتقال حاوی مقدار زیادی ویتامین A است. این ماده مغذی، ترکیبات کاروتنوئیدی مهمی مانند لوتئین، بتاکاروتن و زیگزانتین را وارد بدن می‌کند که همگی می‌توانند در روند پیشگیری از مبتلا شدن دژنراسیون ماکولای ناشی از افزایش سن موثر باشند.


سرطان

محققان می‌گویند که ویتامین C موجود در پرتقال با کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون موثر است، چون از جهش‌های DNA جلوگیری می‌کند. مطالعات علمی نشان داده‌اند که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از موارد ابتلا به سرطان کولون، در اثر جهش در ژن خاصی به‌نام BRAF ایجاد می‌شوند. به‌علاوه، یکی از مطالعات American Journal of Epidemiology نیز در سال ۲۰۱۰ نشان داده است که مصرف پرتقال، آب پرتقال طبیعی و موز در ۲ سال ابتدایی زندگی هر انسان، خطر ابتلا به سرطان خون را پایین می‌آورد.
منبع:livescience

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha