هوا غیر از تهران در كلانشهرهای كرج، قم، اصفهان، اهواز و مشهد نیز ناسالم و آلوده است و این شرایط امروز و فردا پایدار خواهد بود.

3 مقصر اصلی آسمان خاكستری تهران

سلامت نیوز:امروز چهاردهمین روز متوالی آلودگی هوا در تهران است. اگر باد و بارانی نبارد، آخر هفته را هم باید در دود تنفس کرد.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: طی 16روز گذشته از آبان، هوا 15روز آلوده بوده و برآوردها حاكی از انباشت 28هزار تن آلودگی هوا در اتمسفر تهران است. از هر 1500تهرانی، هرسال یك نفر بر اثر آلودگی هوا می‌میرد. آلودگی هوای شهر تهران سالانه منجر به فوت بیش از 6 هزار نفر در پایتخت می‌شود. همچنین بیماری‌هایی نظیر آلزایمر، پاركینسون، ‌ام اس، سرطان گوارش، آب مروارید، صرع و مرگ مستقیم در انتظار مخاطبان آلودگی هواست.

 

هوا غیر از تهران در كلانشهرهای كرج، قم، اصفهان، اهواز و مشهد نیز ناسالم و آلوده است و این شرایط امروز و فردا پایدار خواهد بود. براساس آخرین قانون مربوط به این زمینه كه تیرماه سال‌جاری به تصویب مجلس رسیده 15نهاد، مسئول رسیدگی به وضعیت آلودگی هوا هستند. در راس 15نهاد متولی آلودگی هوا می‌توان به سازمان حفاظت محیط‌زیست اشاره كرد كه باید بر اجرای مصوبات و اقدامات صورت گرفته نظارت كند. از سوی دیگر پلیس راهور و وزارت كشور باید بر اجرای درست و دقیق طرح كاهش و جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده و نیز نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل عمومی همت بگمارند.

 

این در حالی است كه وزارت صنعت، خودروسازان و نیز سازمان استاندارد باید ساخت خودروی با كیفیت و نظارت بر كیفیت قطعات یدكی خودروها و نیز استاندارد خودروها را در دستور كارهای خود داشته باشند. تأمین سوخت با كیفیت نیز بر عهده وزارت نفت است. همچنین شهرداری باید نسبت به توسعه حمل‌ونقل عمومی اقدام كند.

 

هشدارها به صدا درآمد

اداره كل حفاظت محیط‌زیست استان تهران دیروز طی اطلاعیه‌ای اعلام كرده: «با توجه به اطلاعات دریافتی از سازمان هواشناسی و سكون نسبی هوا و وارونگی دما پیش‌بینی می‌شود تا روز چهارشنبه شرایط برای انباشت آلاینده‌ها فراهم ‌باشد. از این‌رو توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، كودكان و سالمندان از تردد غیرضروری در فضای باز خودداری كنند و سایر افراد نیز فعالیت‌های طولانی‌مدت را در فضای باز كاهش دهند و از انجام فعالیت‌های ورزشی خودداری كنند.»

 

اجرای قوانین، راهكار اصلی كاهش

اجرای قوانین كاهش آلودگی یك ضرورت برای همه كلانشهرهای كشور است. همچنین در مسیر كاهش آلودگی هوا، منع شماره‌گذاری موتورهای كاربراتوری و نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی از اهمیت فراوانی برخوردار است. حسین شهبازی مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شركت كنترل كیفیت هوای تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید:

 

هر سال از‌ماه مهر تا اسفند میزان سفر‌های درون شهری افزایش می‌یابد و بالطبع، مصرف سوخت سیر صعودی می‌گیرد. در این شرایط پدیده وارونگی دما نیز مزید برعلت می‌شود تا آلاینده‌های جوی درآسمان انباشته شوند.

 

همچنین قانون منع پلاك‌گذاری موتورسیكلت‌های كاربراتوری كه از مهرماه۹۵ لازم‌الاجراست هنوز روی زمین مانده است. موتورسیكلت‌های كاربراتوری در درازمدت بر كاهش آلودگی هوا تأثیر جدی خواهد داشت، همانطور كه منع تولید خودروهای كاربراتوری در گذشته به مرور منجر به كاهش غلظت منواكسید‌كربن كه سال‌ها معضل اصلی آلودگی هوای شهر تهران بود، به زیر حد استاندارد در پایتخت رسید.

 

3مقصر اصلی آسمان خاكستری

براساس اندازه‌گیری‌هایی كه با همكاری دانشگاه‌های كشور انجام شده، ۸۵درصد آلودگی‌ هوا در كلانشهر تهران ناشی از منابع متحرك شامل خودروها، موتورسیكلت‌ها و كامیون‌هاست. درخصوص كنترل آلودگی هوای خودروها طرح كاهش از آبان گذشته به اجرا درآمده و جریمه ۵۰هزار تومانی، یك ضمانت اجرا برای آن است تا موضوع معاینه فنی جدی گرفته شود. البته حذف خودروهای كاربراتوری‌ نیز كه در گام‌های دیگر طرح كاهش درنظر گرفته شده، می‌تواند در كاهش آلودگی هوا مؤثر باشد.

 

امان از این ذرات!

مهم‌ترین معضل تهران در بحث آلودگی هوا، ذرات معلقی است كه كمتر از 2.5میكرون قطر دارند و با هر تنفس وارد خون شهروندان می‌شوند و در درازمدت، خطرناك‌ترین بیماری‌های قلبی، عروقی و ریوی را برای فرد باقی می‌گذارند. اتوبوس‌های سرویس ادارات، اتوبوس شركت واحد و كامیون‌ها در تولید ذرات معلق ید طولایی دارند و عامل اصلی محسوب می‌شوند.

 

مهم‌ترین راهكاری كه طی قانون 19خرداد95 مصوب شده، قانون نصب فیلتر دوده روی وسایل نقلیه دیزلی است كه تا حد قابل توجهی اثرگذار است چراكه سهم عمده ذرات معلق در تهران ناشی از مینی‌بوس‌های فرسوده، اتوبوس‌های ناوگان شركت واحد و سایر اتوبوس‌ها و كامیون‌هاست كه در زمره وسایل دیزلی قرار می‌گیرند.

 

استاندار: تهران با این آلایندگی، قابل زندگی نیست

جلسه كارگروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوا روز گذشته در استان تهران تشكیل شد. طی این جلسه محمدحسین مقیمی، استاندار تهران اعلام كرد: قصد ما از برگزاری جلسات كارگروه، وضعیت آلودگی هوای استان تهران است و تا زمانی كه به شاخص‌های مورد نظر نرسیم هر هفته جلسات كارگروه در سطح مدیران استان برگزار می‌شود.

 

وی افزود: استان تهران با این وضعیت شاخص‌های آلایندگی، قابل زندگی نیست و لازم است بر مبنای اقدامات مطالعاتی روش‌هایی علمی برای كنترل و كاهش آلودگی هوای تهران اتخاذ شود. استاندار تهران با بیان اینكه لازم است در حوزه افزایش حمل‌ونقل عمومی سرمایه‌گذاری شود، گفت: مردم تنها گروهی هستند كه در ایجاد آلودگی هوای تهران مقصر نیستند.

حال جای این پرسش است كه آیا 3میلیون خودروی شخصی و یك میلیون موتورسیكلت را كسی جز مردم به معابر عمومی می‌آورند و آیا با عدم‌همراهی شهروندان می‌توان آلودگی هوا را رفع كرد یا خیر؟

 

طرح ضربتی برخورد با آلاینده‌های زیست‌محیطی ارائه شود

سخنگوی فراكسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی خواستار ارائه طرح جامع برای برخورد ضربتی با آلاینده‌های زیست‌محیطی شد. سیدكاظم دلخوش با تأكید بر ضرورت ریشه‌یابی آلودگی هوا در پایتخت و شهرهای بزرگ به ایسنا گفت: در سال‌های گذشته در مرزهای بین ایران و كشورهای همسایه مالچ‌پاشی صورت می‌گرفت و بعضا پوشش گیاهان مانع بلند شدن گردوخاك می‌شد.

 

علاوه بر این تا ۱۰سال پیش در كشور 6 تا 7میلیون خودرو داشتیم اما اكنون بیش از ۱۶میلیون خودرو داریم كه باعث آلودگی هوا می‌شود و از رده خارج كردن خودروهای فرسوده هم به طول می‌انجامد و همین‌ها از عوامل آلودگی هوا به‌حساب می‌آید. دلخوش در پایان از نبود برنامه‌ریزی مدون برای جلوگیری از آلودگی هوا در سطوح مختلف و هماهنگی دستگاه‌های مربوطه در این حوزه انتقاد كرد.

ا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha