سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 231

اختصاصی سامانه خبری سلامت نیوز: ربات آشپز، ژل های حجم دهنده مو ، ابتلاء 2 نفر به دیبابت در هر ثانیه و افسردگی زنان یائسه 4خبر کوتاه و خواندنی امروز مورخ 5 دی ماه 1385است، خواندن آنها را از دست ندهید.

کوتاه و خواندنی امروز 5 دی ماه 1385

ربات آشپز به بازار می‌آید

دانشمندان چینی در ایالت گانگ دانگ جنوب چین، پس از تلاش‌های بسیار، توانستند اولین ربات‌های آشپز را وارد بازار كنند.
اولین ربات آشپز چینی كه AIC-AI نام دارد، می‌تواند اكثر غذاهای سنتی چینی را طبخ كند. برای تكمیل این ربات چهار سال زمان و 250 هزار دلار صرف شده است.
برای بهتر شدن دست‌پخت این ربات، روش‌های آشپزی انسانی ترجمه و به زبان ماشینی در حافظة آن قرار داده شده است.
این ربات، كه علاقة بسیاری به سرخ كردن، پختن، جوشاندن و دم كردن غذا دارد، با اشتیاق تمام، غذاهای سنتی چینی می‌پزد. همچنین قادر است غذاهایی با طعم و بوی بسیار عالی بپزد و آنها را تزیین كند. این ربات تخصص خاصی در آماده كردن غذاهای حاضری دارد و احتمالاً در سال 2007 به فروش خواهد رسید و به خانه‌ها وارد خواهد شد.

هشدار در مورد ژل‌های حجم‌دهنده

استفاده از ژل‌های حجم‌دهنده برای افراد دچار مشكلات عصبی‌ـ‌عضلانی، زنان باردار و شیرده، و همچنین مصرف‌كنندگان برخی از انواع آنتی‌بیوتیك‌ها مضر است.
ژل‌های حجم‌دهنده غالباً برای حجم دادن به نواحی مختلف پوست و عضلاتی كه بر اثر افزایش سن و همچنین مواجهه با نور خورشید تغییر شكل یافته‌اند و چین و چروك ایجاد كرده‌اند به‌كار می‌روند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، اكثر مصرف‌كنندگان این ژل‌ها زنان هستند و بخش عمدة مصرف آن با مقاصد زیبایی است.
ژل‌های مذكور حاوی اسید هیالورونیك هستند و در لایه‌های میانی و عمقی پوست تزریق می‌شوند. این ژل‌ها بخصوص برای افرادی كه بافت چربی زیرپوستی آنها به هر علتی نازك شده یا از بین رفته كاربرد دارند.
دكتر فریبا قلمكارپور، متخصص بیماری‌های پوست، مو و زیبایی، فقط مصرف ژل‌هایی را مجاز ذكر می‌كند كه از سوی سازمان غذا و داروی امریكا و اروپا تأیید شده باشند. وی حركت ژل از ناحیه‌ای به ناحیة دیگر، بروز آبسه، انواع عفونت و واكنش‌های آلرژیك را از عمده‌ترین عوارض استفاده از ژل‌های تأییدنشده برمی‌شمارد.

هر 10 ثانیه، 2 نفر به دیابت مبتلا می‌شوند

دیابت بیماری مرموزی است كه علائمی از خود نشان نمی‌دهد و فرد مبتلا ممكن است سال‌ها از وجود آن آگاه نباشد، درحالی‌كه بیماری به‌طور پیش‌رونده در حال آسیب رساندن به بدن است و فقط در مواردی كه قند خون بسیار بالا باشد علائم خفیفی نظیر افزایش حجم و تعداد دفعات دفع ادرار و تشنگی بروز می‌كند. ضمن اینكه ممكن است احساس ضعف، دردهای موضعی و ناراحتی‌های خفیفی از این دست هم مشاهده شود.

دكتر رشید رمضانی، معاون بیماری‌های غیرواگیر مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، 23 آبان، مصادف با روز جهانی دیابت، دیابت را شایع‌ترین بیماری غیرواگیر كشور دانست كه درحال‌حاضر 3 تا 5 درصد یعنی معادل 2 تا 5/3 میلیون نفر از جمعیت كل كشور را مبتلا كرده است.

وی اضافه كرد: «طبق آمارهای جهانی، در هر 10 ثانیه، 2 نفر به دیابت مبتلا می‌شوند و 1 نفر به‌دلیل ابتلای به این بیماری فوت می‌كند. از آنجا كه این عوامل تحت تأثیر زندگی مدرن امروزی تشدید می‌شوند، آمار مبتلایان به دیابت سالانه در حال افزایش است و لزوم پیشگیری، كنترل و مراقبت از این بیماری اهمیت بیشتری یافته است. مصرف سیگار، بی‌تحركی، تغذیة غیربهداشتی و افزایش وزنْ افراد را به‌شدت در معرض ابتلا به دیابت قرار می‌دهد.»

معاون بیماری‌های غیرواگیر مركز مدیریت بیماری‌ها افزود: «میل زیاد به خوردن، ادرار زیاد، تشنگی و خستگی از علائم شاخص بیماری دیابت است و افراد می‌توانند با كنترل سادة قند خون نه‌تنها از اختلال در ترشح انسولین، بلكه از كم‌بینایی و نابینایی، اختلال در فعالیت اعصاب محیطی، نارسایی كلیه و سكته‌های مغزی و قلبی پیشگیری كنند.»

وی با بیان این مطلب كه دیابت نوع اول ناشی از اختلالات ژنتیكی، نقص دستگاه ایمنی، عوامل ویروسی و تغذیة نامناسب است، گفت: «دیابت نوع دوم از كم‌تحركی منجر به چاقی، وزن نامناسب و فشارهای روحی‌ـ‌روانی ناشی می‌شود. از آنجا كه دیابت نوع دوم به‌طور معمول بدون هیچ علامتی بروز می‌كند، افزایش سطح آگاهی مردم در خصوص كنترل عوامل ایجاد دیابت حائز اهمیت است و با رعایت نكات ساده‌ای، نظیر متعادل نگه داشتن وزن بدن، كنترل فشار و قند خون، و ورزش، قابل پیشگیری است و می‌توان از عوارض این بیماری، ازجمله پای دیابتی، كه از علل شایع قطع اندام در كشور است، و نیز اختلال در خون‌رسانی به اندام‌های تحتانی جلوگیری كرد.»
معاون بیماری‌های غیرواگیر مركز مدیریت بیماری‌ها گفت كه 15 درصد مردان و 30 درصد زنان دچار اختلال تحمل گلوكزند. همچنین شمار افراد بالای 30 سال مبتلا به دیابت یا دچار اختلال تحمل گلوكز در استان تهران بیش از 20 درصد است.»
با توجه به اینكه دیابت نوع دوم هیچ علامتی ندارد، لازم است افراد بالای 30 سال با كنترل قند خون غربالگری شوند تا از افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری جلوگیری شود.


افسردگی در زنان یائسه

خطر بروز افسردگی در زنان با نزدیك شدن آنها به سنین یائسگی افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در تحقیقی كه بر روی 231 زن به مدت هشت سال انجام شد نشان داد كه بین بروز افسردگی و تغییرات هورمونی ارتباط وجود دارد. البته افسردگی زنان در سنین میانسالی فقط منشأ مغزی ندارد و بسیاری از زنان، بدون آنكه افسرده شوند، یائسه می‌شوند.
زنانی كه در سنین باروری از سندروم پیش از قاعدگی (PMS) رنج می‌برند به احتمال بیشتری به افسردگی در آستانة یائسگی مبتلا می‌شوند. براساس تحقیق مذكور، این افسردگی در زنان نباید نادیده گرفته شود و استفاده از مشاوره، دارو و گاه هر دو آنها ضروری است. هورمون‌درمانی نیز در برخی از زنان مفید است.
در تحقیق دیگر آمده است زنانی كه نشانه‌های افسردگی دارند احتمال اینكه در آستانة یائسه شدن قرار داشته باشند پنج برابر بیشتر است. همچنین زنانی كه علامت گرگرفتگی داشته‌اند و رویدادهای پرتنش زندگی نظیر مرگ یك عضو خانواده یا طلاق را پشت سر گذاشته‌اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha