شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2324

كارشناس مسوول تغذیه مركز بهداشت خراسان شمالی گفت: میزان كوتاهی قد در كودكان زیر شش سال این استان سه برابر بیش از میانگین كشوری آن است.

كوتاهی قد در كودكان خراسان شمالی

به گزارش سلامت نیوز نسرین علیزاده روز شنبه به مناسبت هفته سلامت در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: در بررسی به عمل آمده مشخص شد شاخص كوتاهی قد در كودكان زیر شش سال این استان ‪ ۱۳/۱‬و میانگین كشوری آن ‪ ۴/۷‬درصد است.

وی تغذیه نامناسب در این كودكان را بیشترین عامل كوتاهی قد ذكر كرد و گفت: كمبود دریافت كلسیم یكی از عمده عواقب سوء‌تغذیه است.

او گفت: بر اساس آخرین آمارگیری كه پنج سال پیش در خراسان صورت گرفت مشخص شد كه بیش از ‪ ۹۰‬درصد از جمعیت استان سابق خراسان با مشكل دریافت كلسیم مواجه هستند.

وی ادامه داد: تامین شیر در مدارس خراسان شمالی تاكنون یكی‌از راهكارهای اساسی در حل مشكل كمبود كلسیم كودكان بوده است.

او شاخص كوتاهی قد در بین پسران استان را بیش از دختران عنوان كرد و گفت: این كمبود رشد در میان كودكان روستایی بیش از كودكان شهری است.

وی ادامه داد: شاخص كم‌وزنی در میان كودكان خراسان شمالی نیز بر اساس بررسی صورت گرفته ‪ ۶/۳‬درصد بوده كه این رقم در كشور ‪ ۵/۲‬درصد است.

این كارشناس تغذیه شاخص لاغری در استان را نیز چهار درصد عنوان كرد و افزود: این رقم نیز نسبت به میانگین كشوری كه سه درصد است افزایش نشان می‌دهد.

وی همچنین كمبود دریافت "ویتامین آ" در استانهای خراسان را بر اساس آخرین بررسی انجام شده در سال ‪ ۷۰ ،۱۳۸۰‬درصد، "ویتامین ب" ‪ ۷۸‬درصد، پروتیین ‪ ۱۲‬درصد و كمبود دریافت انرژی را ‪ ۱۸‬درصد عنوان كرد.

خراسان شمالی ‪ ۸۰۸‬هزار نفر جمعیت كه ‪ ۶۰‬درصد آنها ساكن روستاها هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha