نشستن طولانی مدت پشت میز برای انجام کار‌های اداری روزانه می‌تواند بدن رادرمعرض ابتلا به انواع بیماری‌های سخت قراردهد.

بیماری‌هایی که از محل کارتان به وجود می‌آید!

سلامت نیوز: نشستن طولانی مدت پشت میز برای انجام کار‌های اداری روزانه می‌تواند بدن رادرمعرض ابتلا به انواع بیماری‌های سخت قراردهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، کارشناسان درجدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند ریشه بسیاری از بیماری‌ها درمحل کار افراد ووسایلی است که با آن‌ها روزانه کار می‌کنند.

اولین عامل خطرزا درمحل کارنشستن بیش از حد پشت میز برروی صندلی است که سبب چاقی و اضافه وزن و به تبع آن ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، بالارفتن چربی و فشارخون و نیز دیابت درافراد می‌شود.

کارشناسان هشدار می‌دهند اگر روزانه حداقل ۶ ساعت را به حالت نشسته پشت میز سپری می‌کنید خطر بروز حمله قلبی درشما 2برابر است.

همچنین تجمع میزان زیاد قند و چربی دربدن سبب رشد تومورهای سرطانی و ابتلا به مواردی چون سرطان روده بزرگ، مثانه، کلیه، معده، سینه دربانوان و پروستات درآقایان می شود.

نور رایانه و خیره شدن برای ساعت‌ها به این وسیله همچنین سبب آسیب به سلامت چشم و افت قدرت بینایی، خشکی چشم و بروز مشکلات فقراتی ازجمله کمردرد، مچ و گردن درد می‌شود.

استاندارد نبودن فاصله فرد از رایانه، ارتفاع نامناسب میز و صندلی، ارگونومی نبودن صندلی، آلودگی و گرد و خاک موجود برروی وسایل از جمله بر روی رایانه، تلفن، موس، کیبورد، میز کار، دستگیره صندلی و پله‌ها و حتی دکمه آسانسور می‌تواند سبب ابتلای فرد به انواع بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های ویروسی و مسری مانند آنفلوآنزا و اسهال استفراغ شود.


زمانی که فرد مدت زمان طولانی را به حالت نشسته پشت میز سپری می‌کند تمایل کمتری به خوردن غذا‌های سالم پیدا می‌کند واشتهای او کاهش پیدا می‌کند وبیشتر تمایل به خوردن شیرینی و خوراکی‌های پرانرژی، چون فست فود پیدا می‌کند.

رودربایستی با همکاران و نگرانی از بابت عقب افتادن از جریان کاری نیز سبب می‌شود افراد به خوردن مواد غذایی، چون میوه تمایل نداشته باشند وبیشتر خوراکی هایی، چون بیسکوئیت یا شیرینی به دلیل راحتی آن درخوردن را مصرف می‌کنند.


زمانی که فرد زمان زیادی می‌نشیند ضربان قلب او کاهش پیدا می‌کند واین سبب می‌شود تا چربی کمتری دربدن سوزانده شود و به تدریج فرد دچار افزایش چربی و گلیسیرید خون و خطر بروز سکته قلبی می‌شود.

کارشناسان هشدار می‌دهند حتی اگر فرد ۴ بار درهفته به باشگاه ورزشی رفته و به انجام فعالیت‌های فیزیکی بپردازد، آسیب نشستن به مدت ۶ ساعت یا بیشتردر روز به طور کامل جبران نمی‌شود وتنها راه کمتر نشستن پشت میز و ایستاده کار کردن است.


محققان برای حفظ سلامت روحی و جسمی افراد توصیه‌های زیر را ارائه می‌دهند؛

از هرفرصتی برای ایستادن استفاده کنید، زیرا این کار سبب افزایش ضربان قلب شما می‌شود. تماس‌های تلفنی، مکالمه و کار‌هایی از این دست را می‌توانید به صورت ایستاده انجام دهید وبه این ترتیب به حفظ سلامت بدن خود کمک کنید.


نظافت و تمیزی محل کار اهمیت زیادی دارد. اگر درمحل کارشما نیروی خدماتی برای تمیز کردن میز‌ها حضور ندارد می‌توانید از دستمال‌های مرطوب ضدباکتری درکنارپاک کننده‌های دوست دارمحیط زیست برای تمیز کردن و از بین بردن آلودگی‌ها استفاده کنید.

انتخاب اتاق ومحل کار در کنار پنجره و درمجاورت نور خورشید می‌تواند سبب ازبین بردن بسیاری از عامل‌های بیماری زا درمحل کار شود.


پس از هر یک ساعت که پشت میز می‌نشینید حداقل به مدت ده دقیقه ازجای خود بلند شوید واندکی راه بروید یا ایستاده به کارخود ادامه دهید این کارافزون برسلامت قلب سبب کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام نیز می‌شود.

کارشناسان اعلام کرده اند که هرفرد در هفته حداقل باید ۴ جلسه تمرینی ۴۵ دقیقه‌ای یا بیشتر داشته باشد تا سلامت بماند.

نشستن بیش از حد سبب دگرگونی فرم بدن، ایجاد انحراف درستون فقرات و افت ماهیچه‌ها می‌شود به همین دلیل راه رفتن و ایستادن می‌تواند سبب اصلاح فرم بدن و جلوگیری از کوتاه شدن قد شود.

نشستن بیش از حد سبب نزدیک شدن قفسه‌های سینه به یکدیگر و کاهش حجم اکسیژن دریافتی ریه‌ها می‌شود به همین دلیل درافراد شاغل پشت میز نشین حمله‌های آسم و بیماری‌های تنفسی بیشتر مشاهده می‌شود.

برای جلوگیری از بروز این مشکل انجام تمرین‌های ورزشی و کششی حتی در پشت میز کاری توصیه می‌شود؛ تنفس عمیق نیز می‌تواند سبب دریافت حجم بیشتری اکسیژن به وسیله ریه و بهبود سوخت و ساز بدن شود.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند از خیره شدن بیش از حد به صفحه نمایش خودداری کنند ودر زمانی که با رایانه کار نمی‌کنند صفحه نمایشگر را خاموش کنند.

بستن چشم‌ها هر نیم ساعت یک بار در زمان کاربا رایانه به مدت ۳۰ ثانیه می‌تواند مانع از خستگی و بروز خشکی چشم شود.


درکنار رعایت موارد بالا، رعایت رژیم غذایی سالم و سرشاراز میوه و سبزی‌های تازه، دانه‌های آجیل، پروتئین حیوانی و گیاهی کم، مواد لبنی، دانه‌های غلات و حبوبات، نوشیدن آب و نوشیدنی‌های سالم ازجمله آب و چای سبز می‌تواند به سلامت بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف ناشی از ساعت‌های کاری طولانی مدت کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha