شاید مشکل اینجا باشد که برخی از ماها با واژه "پزشک سیاستمدار" کمتر آشنایی داریم و یا اینکه فکر می کنیم یک پزشک در کمیسیون بهداشت مجلس باید ( یا می تواند ) همان کاری یا برخوردی را بکند که در مطب و یا بیمارستان انجام می دهد.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تا بحال چه کاری برای پزشکان انجام داده؟

سلامت نیوز-*حسین حاجیکلایی:برای بسیاری از پزشکان در سیستم بهداشت و درمان جامعه شاید جای سوال باشد که براستی سیاستی که دکتر علی نوبخت به عنوان رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پیش گرفته چیست و اساساً در طول دوران نمایندگی شان تا بدینجا، چه کاری را برای پزشکان انجام داده اند.

به گزارش سلامت نیوز البته هر کسی حق دارد که انتقاداتش را مطرح نماید و در دنیای رسانه مجازی، همگان در هر زمانی می توانند در مورد هر مسئولی اظهارنظر نمایند.

در این نوشته، بنده به ذکر چند نکته کوتاه بسنده می کنم  و  امیدوارم تمامی کسانی که این چند سطر را می خوانند، بدور از سیاست و غرض ورزی به این جملات بیندیشند و البته مستقل و مستدل نظر دهند. به قول حضرت حافظ که می فرماید : " من چنینم که نمودم دگر ایشان دانند."چنانکه از درون مجلس روشن است سیاست رییس کمیسیون بهداشت و درمان ، دکتر علی نوبخت همان سیاستی است که مرحوم مصدق در زمان نمایندگی اش در مجلس دنبال می کرد و آن، " سیاست موازنه منفی" است.

این بدان معنی است که تا جایی که در توانشان بود اجازه ندادند (بیش از این ) قوانین بر علیه پزشکان تصویب شود و الحق و الانصاف در این مساله موفق بوده اند.شاید مشکل اینجا باشد که برخی از ماها با واژه "پزشک سیاستمدار" کمتر آشنایی داریم و یا اینکه فکر می کنیم یک پزشک در کمیسیون بهداشت مجلس باید ( یا می تواند ) همان کاری یا برخوردی را بکند که در مطب و یا بیمارستان انجام می دهد.

توجه به این نکته ضروری است که مجلس کلکسیونی است از کمیسیون ها،فراکسیون ها و لابی های جریان ساز که کمیسیون بهداشت تنها بخشی از آن است.

ما تا بدین لحظه بخوبی شاهد آن بودیم که این کمیسیون به ریاست دکتر نوبخت، هم توانسته لیدر جریانی باشد که قادر است از حقوق مسلم پزشکان دفاع کند، و هم توانسته است مهاری بزند بر برخی تصمیمات سلیقه ای و گاهاً عجولانه وزارتخانه( با عنایت به اینکه مجلس کارش نظارت است و نه اجرا) . 

در این میان هم برخی پزشکان ( عموماً جوان تر) از حضور کمرنگ ایشان در رسانه های حقیقی و مجازی و یا احتمالا ضعف تیم رسانه ای ایشان سخن رانده اند، در این باره هم باید یادآور شد که سیاست تیم رسانه ای همراه شان بر مبنای " روابط عمومی مویرگی" بنا نهاده شده است.

یعنی نگاه از پایین به بالا.به عبارت دیگر یک کانال چند نفره از رزیدنت های فلان دانشگاه در استان سیستان و بلوچستان همانقدر برایشان ارزش دارد که یک خبرگزاری در مجلس.

یعنی ایشان برایشان مهم است که حتی در کوچکترین مجموعه بهداشت و درمان کشور چه می گذرد و شاید حضورشان در ساعات اولیه زلزله کرمانشاه در کنار مردم زلزله این استان گواه این اظهارنظر بنده باشد.در پایان هم ذکر این چند نکته را ضروری می دانم که به سمع و نظر خوانندگان این مقاله برسانم: 


الف- نکته اول و مهم اینکه مشاوران ایشان کارکشته های پزشکی در کشور و اغلب دارای بردهای تخصصی از کشورهایی به مانند آمریکا می باشند و با بسیاری از مباحث روز دنیا و طرح های سطح اول بهداشت و درمان جهان آشنایی کامل دارند.


ب- دوستان توجه داشته باشند که هر نماینده یک "رای" دارد و یک "حوزه نفوذ رای" و ایشان علاوه بر نماینده پزشکان، در درجه اول نماینده همه اقشار در شهر تهران هستند. پس نیاز است که دیدی به مراتب وسیع تر را در بیان مسائل در نظر بگیرند.


ج- اینکه ایشان در جایی به طرح تحول ایراد می گیرند و در جایی دیگر آنرا غیر قابل برگشت می بینند، نتیجه ماهها بحث های کارشناسی در اتاق فکر های سطح بالای مباحث بهداشت و درمان هست و مطمئناً اظهارنظرهای یک شبه و خلق الساعه نیست.


د- مساله مهم تر اینکه وظیفه نماینده " نظارتی" است و دارای قدرت اجرایی به مانند وزارت بهداشت نیست.ایشان وزارت متبوع را به اجرای قانون تصویب شده در مجلس دعوت می کند و اگر این قانون اجرا نمی شود، نمی توان مجلس و کمیسیون مربوطه را مقصر دانست.


البته نباید از یاد برد که هدف همه مسئولین بهداشت و درمان جامعه چه در وزارتخانه و چه در مجلس، چیزی جز ارتقای سطح کیفی و کمی بهداشت جامعه نیست و همگی دلسوزان و زحمتکشانی هستند که به چیزی جز خدمت به این مردم نمی اندیشند و همگان، حماسه و همبستگی این صنف را در زلزله اخیر کرمانشاه شاهد بودند.

*کارشناس رسانه در حوزه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha