سازمان جهانی بهداشت (WHO) نوع باکیفیت واکسن جدید حصبه را که تنها نوع قابل استفاده برای نوزادان است به منظور استفاده جهانی تایید کرد.

تایید واکسن مرغوبِ حصبه از سوی سازمان جهانی بهداشت

سلامت نیوز:سازمان جهانی بهداشت (WHO) نوع باکیفیت واکسن جدید حصبه را که تنها نوع قابل استفاده برای نوزادان است به منظور استفاده جهانی تایید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، عامل مولد حصبه یا تب روده که باکتری "سالمونلا تیفی" نام دارد و در فاضلاب و غذای آلوده موجود است، سالانه ۲۰ میلیون نفر را مبتلا کرده و موجب مرگ ۱۶۰ هزار نفر می‌شود که بیشتر آنها کودک هستند.

این بیماری که زمانی در آمریکا باعث مرگ بسیاری شده بود اکنون بیشتر در آفریقا و آسیا شیوع دارد. با گسترش زاغه نشینی شهری، افزایش دما که سبب انتشار بیشتر باکتری می‌شود و بالا رفتن مقاومت باکتریایی در برابر انواع آنتی بیوتیک‌ها، نیاز به واکسن موثر و مقرون به صرفه نیز بیشتر شده است.

این تاییدیه بدین معنی است که واکسن جدید (Typbar TCV) که توسط شرکت هندی بهارات بیوتک ساخته شده است، می‌تواند توسط سازمان‌های مختلف مانند آژانس‌های سازمان ملل متحد برای استفاده در کشورهای فقیر، خریداری شود.

سازمان اتحاد جهانی برای واکسن و ایمن‌سازی (GAVI) ۸۵ میلیون دلار برای واکسیناسیون حصبه در کودکان در سال آینده اختصاص داده است.

کریشنا ام .اِلا مدیرعامل شرکت بهارات گفت: هر دوز این واکسن برای کشورهای توسعه یافته ۱.۵۰ دلار است و در صورت سفارش و خرید بیش از ۱۰۰ میلیون دوز توسط سازمان‌های خیریه این قیمت به کمتر از یک دلار می‌رسد.

بعد از یک آزمایش چالشی غیرمعمول که در سال ۲۰۱۵ آغاز شد، این تاییدیه جهانی اخذ شد. در این آزمایش حدود ۱۰۰ داوطلب سالم در اکسفورد انگلیس که بیشتر آنها دانشجویان بودند، این واکسن یا یک دارونما را دریافت کرده و سپس باکتری زنده سالمونلا تیفی را بلعیدند.

نتیجه این آزمایش که یک سال بعد در مجله Lancet منتشر شد نشان داد ۸۷ درصد از داوطلبان از حصبه در امان ماندند و افرادی که مبتلا شدند فورا توسط آنتی بیوتیک‌ها درمان شدند.

به گزارش نیویورک تایمز، موسسه بهارات واکسن ۹ بیماری دیگر را ساخته که از این بین واکسن فلج اطفال نیز تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را دریافت کرده است. واکسن‌های ابولا، زیکا، چیکونگونیا و سویه‌های غیر تیفیایی سالمونلا نیز در حال ساخت است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha