دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 235799

انجمن ملی سرطان آمریکا اینطور اعلام کرده که سرطان کلیه بیشتر مردان بالای ۵۰ سال را گرفتار خود می کند.

۵ هشدار درباره خطر ابتلا به سرطان کلیه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت از webmd سرطان کلیه انواع متعددی دارد که شایع ترین آن، شناخته شده با نام آدنوکارسینوم کلیه است و حدود ۸۵ درصد سرطان های بدخیم کلیه را به خود اختصاص داده است.

در صورت عدم تشخیص به موقع علائم این سرطان، فرد ممکن است زمانی به پزشک مراجعه کند که دیگر خیلی دیر شده و تومور سرطانی به اعضای دیگر بدن وی تهاجم کرده باشد. در این زمان بیمار با این علایمی نظیر سرفه و تنگی نفس (تهاجم به ریه)، سردرد (صرع و تهاجم به مغز) یا دردهای استخوانی (تهاجم به استخوان ها) به پزشک مراجعه می کند که در واقع وجود این علایم نشانه بیماری پیشرفته و غیرقابل علاج خواهد بود.
 

 ۵ علامت بسیار شایع و قابل تشخیص سرطان کلیه

کم خونی و خستگی: خستگی یک علامت شناخته شده در بسیاری از سرطان ها است. این نوع خستگی ناشی از سرطان با احساس خستگی متداول و رایج، فرق دارد. خستگی ناشی از سرطان با استراحت برطرف نمی شود و منجر به تداخل با فعالیت های طبیعی و روزمره می گردد ضمن این که فرد را تحریک پذیر و خسته می کند. البته کم خونی و کاهش گلبول های قرمز نیز در این نوع کم خونی مقصر است اما به هر صورت، هر گونه خستگی غیر معمول باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

از دست دادن وزن، اشتها و بروز تب: یکی دیگر از نشانه های سرطان کلیه، کاهش وزن ناگهانی و غیر منتظره است. علاوه بر لاغری غیر قابل توصیف و پائین آمدن توانایی بدن، تب ناشناخته و تعریق داغ نیز می تواند با سرطان کلیه در ارتباط باشد.

وجود خون در ادرار: شایع ترین علامت بالینی سرطان کلیه، وجود خون در ادرار است که یا خود بیمار آن را به طور واضح و آشکار در ادرار می بیند و یا اینکه این خون تنها با میکروسکوپ و به وسیله آزمایشگاه قابل شناسایی است. در این هنگام رنگ ادرار فرد صورتی، قهوه ای و یا قرمز است. اغلب حتی مقدار کمی خون در ادرار باعث تغییر رنگ می شود. البته سایر علل وجود خون در ادرار می تواند به عفونت مثانه، سنگ کلیه، کیست یا التهاب ربط داشته باشد. در هر صورت با مشاهده این علامت، حتما پزشک تان را باید در جریان قرار دهید.
بیشتر بدانید:سرطان کلیه از پیشگیری تا درمان

درد پایین کمر: علایم سرطان کلیه ممکن است دیر ظاهر شود و در مواقعی ممکن است فرد تنها با علامت درد مختصر پهلو مراجعه کند و به دنبال سونوگرافی متوجه این بیماری شود. این درد تیز بیشتر در منطقه بالاتر از لگن و زیر دنده ها احساس می شود. هر گونه درد ناگهانی در پهلو که به طور ناگهانی شروع می شود و بیش از چند روز طول می کشد را باید به اطلاع پزشک رساند.

وجود توده: وجود توده در شکم می تواند نشانه سرطان کلیه باشد. انجام آزمایش های تشخیصی مانند سونوگرافی و یا سی تی اسکن برای تعیین توده ضروری است. گاهی اوقات این توده در لمس آنقدر بزرگ است که کل حفره شکمی را پر می کند. توده شکمی اغلب با درد همراه است.
برای تعیین علائم سرطان کلیه، پزشک معمولا آزمون هایی را شامل آزمایش ادرار و آزمایش خون برای کشف هر گونه مواد شیمیایی غیر معمول در خون و بررسی عملکرد کبد انجام می دهد. در صورت وجود توده، انجام آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی، سی تی اسکن یا ام آر آی ضروری است. نمونه برداری از توده تشخیص داده شده برای اثبات وجود سلول های سرطانی در آن ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha