چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲

هفدهمین روز عملیات جست‌و‌جو برای یافتن بقایای جانباختگان سانحه هواپیمایی تهران-یاسوج به‌دلیل شرایط بد آب وهوایی به صورت زمینی انجام شد. این در حالی است که با توجه به امکانات محدود ایران برای بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای سانحه دیده، این کار در فرانسه انجام خواهد شد.

رمزگشایی جعبه سیاه «آسمان» در فرانسه

سلامت نیوز: هفدهمین روز عملیات جست‌و‌جو برای یافتن بقایای جانباختگان سانحه هواپیمایی تهران-یاسوج به‌دلیل شرایط بد آب وهوایی به صورت زمینی انجام شد. این در حالی است که با توجه به امکانات محدود ایران برای بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای سانحه دیده، این کار در فرانسه انجام خواهد شد.


اعزام 12 جست‌و‌جوگر به دنا
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، بهشتی- فرماندار شهرستان دنا- گفت: دو گروه شش نفره ازنخستین ساعات روز سه‌شنبه پیاده به محل سقوط هواپیمای‌ «ای تی آر 72» تهران-یاسوج اعزام شدند. شامگاه دوشنبه نیز دو گروه سه نفره در محل سقوط هواپیما ماندند تا جست‌و‌جو را بلافاصله با روشن شدن هوا آغاز کنند. دو بالگرد نیز در حال آماده‌باش هستند تا در صورت مساعد بودن شرایط جوی و وزش باد به منطقه اعزام شوند.

تحویل چهار محموله اجساد قربانیان به پزشکی قانونی
عزیز فیلی- معاون عمرانی استاندار و جانشین ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد-دیروز گفت: تا پایان شانزدهمین روز عملیات جست‌و‌جو در چهار مرحله بقایایی از پیکرها از محل سقوط هواپیما به وسیله بالگرد و توسط 50 نیروی تخصصی امدادگر(متشکل از نیروهای هلال احمر و تکاوران ارتش) به پایین ارتفاعات دنا انتقال داده شد. عملیات تا زمان انتقال تمامی پیکرها در محل سانحه ادامه خواهد داشت و تاکنون هیچ گونه تصمیمی برای توقف کلی عملیات اتخاذ نشده است.

شایعه عجیب فروش جعبه سیاه
سید علی وفایی مقدم- مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد- گفت: برای پیداشدن جعبه سیاه و همچنین انتقال اجساد مسافران هواپیمایی یاسوج از ارتفاعات دنا، تیم‌های اعزامی به این ارتفاعات چهارنفره هستند. تاکنون نیز جسد سالم مسافران هواپیمای سقوط کرده در ارتفاعات دنا مشاهده نشده است. اما تمام تلاش‌ها برای سرعت بخشی با هدف انتقال اجساد از ارتفاعات دنا به سمت پایین در حال انجام است اگرچه میزان بارش برف در محل سقوط هواپیما بسیار سنگین گزارش شده است.
وی درباره شایعه‌ فروش جعبه سیاه هواپیما توسط کوهنوردان بومی به سازمان هواپیمایی کشوری نیز گفت: این شایعه کذب محض بوده و از اساس نادرست است. برای پیدا کردن جعبه سیاه یک کوهنورد بومی، یکی از نیروهای ارتش، سپاه و جمعیت هلال‌احمر به محل اعزام شدند و هر 4 نفر در یافتن آن دخالت داشتند.به همین خاطرجعبه سیاه توسط شخص خاصی پیدا نشده است.

انتقال جعبه سیاه به فرانسه
محمد رضا رضایی- رئیس کمیسیون عمران مجلس-نیز گفت: جعبه سیاه هواپیمای تهران-یاسوج به فرانسه ارسال شده و نماینده‌ای از کمیسیون عمران مجلس ناظر بر روند رمزگشایی جعبه سیاه خواهد بود.چراکه تجهیزات لازم برای بازخوانی این جعبه سیاه با وجود حضور برخی از افراد شرکت سازنده در ایران وجود ندارد و به همین خاطر به فرانسه ارسال خواهد شد.
نماینده مردم جهرم در مجلس افزود: کمیته‌ای برای پیگیری علت سقوط هواپیمای تهران- یاسوج در کمیسیون عمران مجلس تشکیل شده و در همه جلسات برگزار شده در خصوص این هواپیما نماینده‌ای از این کمیسیون حضور داشته است. پنجشنبه ۱۷ اسفندماه زمان انتقال جعبه سیاه «ای تی آر 72»به کشور فرانسه است که علاوه بر مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت آسمان نماینده‌ای از کمیسیون عمران مجلس ناظر بر روند رمزگشایی خواهد بود. به محض بازخوانی جعبه سیاه ATR۷۲ نتایج به عموم مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

گزارش عملیات امدادرسانی در 17 روز جست‌و‌جو
شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احــــــمر گفت: این سانحه ۲۹ بهمن ۹۶ و در پرواز تهران به یاسوج اتفاق افتاد و هلال احمر پس از یک ساعت و 25 دقیقه در جریان موضوع قرار گرفت. در این گزارش سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که یکی از هواپیماها در رادار قابل مشاهده نیست. دستور این بود که تمامی استان‌هایی که در مسیر پرواز بودند آماده‌باش دریافت کردند. نیروی معرفی شده به سازمان هواپیمایی کشوری نیز در محل این سازمان و جلسه ستاد مدیریت بحران حاضر شد. در این راستا سناریوهای مختلفی بررسی شد؛ سقوط، فرود در یکی از فرودگاه‌ها و هواپیماربایی. مرکز کنترل هماهنگی سازمان امداد و نجات با استان‌ها هماهنگی‌های لازم را انجام دادند و نقشه‌های مختلف نیز از مسیر هواپیما تهیه شد و منتظر بودیم که وضعیت سقوط یا فرود در یکی از فرودگاه‌ها مشخص شود. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که هواپیما در منطقه بیده سقوط کرده است. سپس دستور ورود به عملیات امداد و نجات اعلام شد.
وی افزود: سقوط هواپیما یک حادثه ملی است. هر حادثه‌ای که اتفاق می‌افتد طرح عملیاتی در مرکز کنترل عملیات ترسیم می‌شود. به طور مثال در مورد زلزله کرمانشاه نیز شعاع عملیاتی تهیه و پشتیبان‌ها نیز مشخص شدند. در سانحه هواپیمای تهران-یاسوج نیز قصد داشتیم از پهپادها یا بالگردها برای شناسایی محل دقیق سقوط استفاده کنیم٬ اما محل کاملاً پوشیده از برف بود. در صبح روز سوم هوا آفتابی شد و برف در قله نبود و عملیات‌های جست‌وجو برای تعیین محل دقیق سقوط آغاز شد. حدود ساعت ۱۰ صبح بود که بالگردها اجازه پرواز پیدا کردند و محل دقیق سقوط مشخص شد. نیروهای هلال احمر و ارتش در منطقه حضور داشتند. منطقه دنا بادهای چرخشی دارد و کار را برای بالگردها بسیار سخت می‌کند و در نتیجه باید کاپیتان‌های حرفه‌ای بالگرد در این عملیات حضور پیدا می‌کردند. تلاش‌ها برای انتقال اجساد در روز چهارشنبه دوم اسفند ماه انجام شد. نیروهای امدادی هلال احمر و ارتش از ساعات اولیه چهارشنبه از ارتفاعات و به صورت زمینی در دامنه‌های قله دنا نسبت به انتقال پیکرهای جانباختگان سانحه سقوط هواپیما اقدام کردند.
عصر روز چهارشنبه جلسه‌ای با نماینده ارتش و رئیس سازمان بحران داشتیم و قرار شد عملیات از سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد هدایت شود و از منطقه جنوبی به محل سقوط نزدیک شویم. تجهیزات در روز پنجشنبه بررسی شد و تعدادی از تیم‌ها برای حضور در منطقه آماده شدند٬ اما بارش برف و بوران بسیار زیاد بود و نیروها نمی‌توانستند به منطقه سقوط برسند. دستور داده شد که در ارتفاع ۴۵۰۰ متر کمپ بزنند و نزدیک‌تر نروند. نمی‌توان زمانی را برای اتمام عملیات اعلام کرد، چون هواپیما در اثر برخورد با کوه به چند قطعه تبدیل شده و امیدواریم وضعیت جوی به ما این اجازه را بدهد که نیروهای متخصص و توانمندی که در منطقه حاضر هستند، عملیات را به پایان برسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha